Større fiskefartøjer skaber behov for øgede fiskeskipperkompetencer

Større fiskefartøjer skaber behov for øgede fiskeskipperkompetencer

De danske fiskeskibe udvikler sig, bliver større, får mere kraft og bliver mere komplicerede, viser sammenholdte tal fra Danmarks Statistik. Det stiller større krav til fiskerne ombord, og MARTEC opfordrer derfor flere fiskere til at videreuddanne sig, så de kan følge med udviklingen i branchen

Ifølge tallene er danske fiskefartøjer målt på bruttotonnage i gennemsnit vokset med hele 56 procent i størrelse siden 2013, mens fartøjernes styrke i samme periode er øget med 35 procent målt på motorernes gennemsnitlige kilowatteffekt.

Analysen vidner således om den aktuelle udvikling i dansk fiskeri, hvor der er stort fokus på effektivitet, lyder forklaringen fra Anders Christian Toft Andersen, som er forstander på MARTEC i Skagen:

- Udviklingen i fiskeriet er langt hen ad vejen drevet af den teknologiske udvikling i branchen kombineret med den markedsmæssige udvikling, hvor der er øget fokus på effektivitet og stordriftsfordele. Herudover er der stigende krav til sikkerhed og bæredygtighed – og det har også stor betydning for fiskeflådens udvikling, siger han og fortæller, at det stiller nye krav til fiskerne ud over at navigere skibet og fiske med garn eller trawl:

- Jo større skibet er, desto mere uddannelse skal du have for at kunne sejle det. Eksempelvis skal du være fiskeskipper af 3. grad og have sønæringsbevis til styrmand af 3. grad, før du må arbejde som styrmand på fartøjer på op til 45 meter i nærfart – og dem kommer der altså flere af. Vælger du at læse videre til fiskeskipper af 1. grad, har du muligheden for at blive skipper på alle slags fiskeskibe overalt i verden, forklarer han og tilføjer:

- Fortsætter den nuværende udvikling i fiskeriet, er man som fisker på sigt nødsaget til at videreuddanne sig for at sikre en fremtid i branchen.

Behov for forretningskompetencer
Danske fiskeskibe er så småt ved at udvikle sig til sejlende virksomheder spækket med teknologisk udstyr.

Og det påvirker ikke alene maskinel og udstyr, men stiller også øgede krav til fiskernes kompetencer indenfor både forretning og økonomi, fortæller fra Anders Christian Toft Andersen:

- Som selvstændig fisker skal du udover selve håndværket også kunne drive en profitabel forretning med alt, hvad det nu indebærer, herunder ledelse af medarbejderne. Det betyder, at der er behov for yderligere uddannelse af arbejdsstyrken i fiskeriet, så især de selvstændige erhvervsdrivende i branchen kan blive klædt ordentligt på til at lede en virksomhed, siger han og opfordrer flere fiskere til at videreuddanne sig: 

- Med for eksempel en fiskeskipperuddannelse har du mange muligheder for at få arbejde i danske farvande. Men der er i stigende grad bud efter dygtige danske fiskere rundt omkring i verden, så med den rette uddannelse kan man få sig en interessant og givende karriere både i og udenfor de danske grænser, afslutter Anders Christian Toft Andersen.

-hawin

 

 

  1. Den gennemsnitlige bruttotonnage per fiskefartøj fra 2013 til 2022

 

 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

Gennemsnitlig bruttotonnage per fiskefartøj

 

24,563

28,162

27,848

29,868

30,921

33,743

33,051

33,458

35,21

37,765

Kilde: Danmarks Statistik

 

  1. Den gennemsnitlige maskineffekt i kilowatt per fiskefartøj fra 2013 til 2022
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

Gennemsnitlig maskineffekt i kilowatt per fiskefartøj

92,1

93,1

93,0

93,9

98,9

98,4

106,3

110,9

114,3

Kilde: Danmarks Statistik

 

25/8 2023
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid