Større fiskefartøjer skaber behov for øgede fiskeskipperkompetencer

Større fiskefartøjer skaber behov for øgede fiskeskipperkompetencer

De danske fiskeskibe udvikler sig, bliver større, får mere kraft og bliver mere komplicerede, viser sammenholdte tal fra Danmarks Statistik. Det stiller større krav til fiskerne ombord, og MARTEC opfordrer derfor flere fiskere til at videreuddanne sig, så de kan følge med udviklingen i branchen

Ifølge tallene er danske fiskefartøjer målt på bruttotonnage i gennemsnit vokset med hele 56 procent i størrelse siden 2013, mens fartøjernes styrke i samme periode er øget med 35 procent målt på motorernes gennemsnitlige kilowatteffekt.

Analysen vidner således om den aktuelle udvikling i dansk fiskeri, hvor der er stort fokus på effektivitet, lyder forklaringen fra Anders Christian Toft Andersen, som er forstander på MARTEC i Skagen:

- Udviklingen i fiskeriet er langt hen ad vejen drevet af den teknologiske udvikling i branchen kombineret med den markedsmæssige udvikling, hvor der er øget fokus på effektivitet og stordriftsfordele. Herudover er der stigende krav til sikkerhed og bæredygtighed – og det har også stor betydning for fiskeflådens udvikling, siger han og fortæller, at det stiller nye krav til fiskerne ud over at navigere skibet og fiske med garn eller trawl:

- Jo større skibet er, desto mere uddannelse skal du have for at kunne sejle det. Eksempelvis skal du være fiskeskipper af 3. grad og have sønæringsbevis til styrmand af 3. grad, før du må arbejde som styrmand på fartøjer på op til 45 meter i nærfart – og dem kommer der altså flere af. Vælger du at læse videre til fiskeskipper af 1. grad, har du muligheden for at blive skipper på alle slags fiskeskibe overalt i verden, forklarer han og tilføjer:

- Fortsætter den nuværende udvikling i fiskeriet, er man som fisker på sigt nødsaget til at videreuddanne sig for at sikre en fremtid i branchen.

Behov for forretningskompetencer
Danske fiskeskibe er så småt ved at udvikle sig til sejlende virksomheder spækket med teknologisk udstyr.

Og det påvirker ikke alene maskinel og udstyr, men stiller også øgede krav til fiskernes kompetencer indenfor både forretning og økonomi, fortæller fra Anders Christian Toft Andersen:

- Som selvstændig fisker skal du udover selve håndværket også kunne drive en profitabel forretning med alt, hvad det nu indebærer, herunder ledelse af medarbejderne. Det betyder, at der er behov for yderligere uddannelse af arbejdsstyrken i fiskeriet, så især de selvstændige erhvervsdrivende i branchen kan blive klædt ordentligt på til at lede en virksomhed, siger han og opfordrer flere fiskere til at videreuddanne sig: 

- Med for eksempel en fiskeskipperuddannelse har du mange muligheder for at få arbejde i danske farvande. Men der er i stigende grad bud efter dygtige danske fiskere rundt omkring i verden, så med den rette uddannelse kan man få sig en interessant og givende karriere både i og udenfor de danske grænser, afslutter Anders Christian Toft Andersen.

-hawin

 

 

  1. Den gennemsnitlige bruttotonnage per fiskefartøj fra 2013 til 2022

 

 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

Gennemsnitlig bruttotonnage per fiskefartøj

 

24,563

28,162

27,848

29,868

30,921

33,743

33,051

33,458

35,21

37,765

Kilde: Danmarks Statistik

 

  1. Den gennemsnitlige maskineffekt i kilowatt per fiskefartøj fra 2013 til 2022
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

Gennemsnitlig maskineffekt i kilowatt per fiskefartøj

92,1

93,1

93,0

93,9

98,9

98,4

106,3

110,9

114,3

Kilde: Danmarks Statistik

 

25/8 2023
  • Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    havne ›Norne og Port of Aalborg underskriver 30-årig eksklusiv aftale, modtager EU CEF-støtte og påbegynder opførelsen af CO2-hub. Med støtte fra EU's Connecting Europe Facility vil projektet levere CO2-modtageinfrastruktur i verdensskala og skabe stordriftsfordele for Danmark og EU
  • Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    havne ›Marselistunnelen har været et diskussionsemne i årevis. Nu har et bredt politisk flertal sikret, at projektet kan komme i gang. Det ser Aarhus Havn som en anerkendelse af havnens betydning
  • Molslinjens nye elfærge er i havn

    Molslinjens nye elfærge er i havn

    havne ›Molslinjens elfærge, Nerthus, afsluttede i dag en næsten tre uger lang hjemsejlads fra værftet i Tyrkiet. Færgen lagde til kaj i Kalundborg, hvor et intenst program nu begynder for at få færgen klar til drift den 16. juni
  • Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    havne ›Projektet med udvidelse af kajen og øget vanddybde i havnebassinet ved auktionskajen står nu færdigt. Forud for projektet har der været en tæt dialog med erhvervet og fiskerne, for at sikre de bedst mulige forhold
  •  På vej med 430 meter ny kaj

    På vej med 430 meter ny kaj

    havne ›Aarhus Havn har netop indgået en aftale med MT Højgaard Danmark, som skal færdiggøre kajen på den såkaldte Omniterminal
  • Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    havne ›Sund & Bælt, der ejer og driver Storebæltsforbindelsen, har købt den tidligere færgehavn, Halsskov Færgehavn af Slagelse Kommune, og ønsker også at overtage forbindelseshavnen i Knudshoved på Fyn. Opkøbene skal sikre beredskabet og mobiliteten mellem landsdelene
  • Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn   

    Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn  

    havne ›Verdo har netop indviet sine splinternye kontor- og produktionsfaciliteter på Østhavnen i Aalborg, og dermed samles energikoncernens nordjyske aktiviteter og i alt cirka 80 medarbejdere på én strategisk placering hos Port of Aalborg
  • Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    havne ›I 2024 var aktivitetsniveauet højt hos Skagen Havn. Den samlede omsætning steg markant og Skagen Havn havde en rekordomsætning på 86,4 millioner kroner, mod en hidtidig rekord i 2023 på 81,8 millioner kroner. I 2024 realiserede Skagen Havn et resultat på 26,9 millioner kroner