Tilfredsstillende resultat for Hirtshals Havn

Tilfredsstillende resultat for Hirtshals Havn

Med et regnskabsresultat på 10,3 mio. kr. kan Hirtshals Havn se tilbage på et tilfredsstillende 2019, som bl.a. bød på vækst inden for bil- og passagertrafikken samt den samlede tilførsel af fisk

Hos Hirtshals Havn har regnskabsåret 2019 primært været karakteriseret ved forretningsmæssig konsolidering. Samtidig har havnen formået at realisere en samlet omsætning på 76,1 mio. kr. til trods for, at den i løbet af 2019 kunne konstatere en række individuelle og udefrakommende faktorer, der udfordrede aktiviteterne på havnen. Faktorerne anses dog som værende af forbigående karakter.

Fisk for 1,46 millard
2019 var året, hvor Hirtshals Havn for alvor fik manifesteret sin position inden for den skandinaviske laksesektor. Dette skyldtes hovedsageligt etableringen af Hav Lines lakseterminal på Industrikajen og de 2-3 ugentlige anløb af slagteskibet 'Norwegian Gannet', som leverer laks fra laksefarme i henholdsvis Norge og Skotland. Samlet set har tilførslerne af fisk aldrig været større på Hirtshals Havn, og i 2019 nåede den samlede værdi af tilførslerne således 1,46 mia. kr.

 

Foruden en positiv udvikling inden for fisken kan Hirtshals Havn også præsentere en vækst inden for bil- og passagertrafikken på 2,9 % fra 2018 til 2019. Ligeledes er omsætningen for udlejningen af arealer vokset med 4,7 % over perioden. En stigende interesse for havnens geografiske beliggenhed samt velfungerende transportmuligheder med bane, sø og vej skaber grobund for, at havnen har en klar forventning om yderligere vækst inden for arealudlejning over de kommende år.

Den svage europæiske recession har hen over året påvirket trafikken over en lang række europæiske havne, hvilket har bevirket, at den samlede godsmængde i Europa og over de danske trafikhavne har fremvist et fald i 2019. Mens de store danske havne ifølge Danmarks Statistik har oplevet et gennemsnitligt fald i godstrafikken på 2,2 %, har Hirtshals Havn imidlertid kunne konstatere en vækst i godsvolumen på 2,6 %. Sammenlignet med godstrafikken som helhed betragter Hirtshals Havn dermed udviklingen som positiv, idet havnen således fastholder den konstante vækst siden 2008.

Corona-krise påvirker ikke langsigtede potentialer
Hirtshals Havn ser nu frem mod 2020 og 2021, som forventes at blive nogle spændende og vækstprægede år. Her forventer havnen en positiv udvikling i tilførslerne af fisk, ligesom det forventes, at godstransporten vil fortsætte på det vækstspor, som det har fulgt det seneste årti. Havnen er imidlertid også klar over, at den recession, der som konsekvens af COVID-19 pandemien, præger Europa, vil betyde en omsætningsnedgang i 2020. Dette vil imidlertid ikke påvirke de langsigtede udviklingspotentialer.

- Vi har en begrundet tiltro til, at vi kan fortsætte den vækst, vi har oplevet gennem de seneste 10 år. Den forventning er naturligvis begrundet i de aktiviteter og udviklingsarbejder, der allerede er sat i gang på havnen. Det er vores ambition, at de kommende år vil være præget af yderligere udlejning af arealer samt nye ruter til Hirtshals Havn. Derudover ser vi naturligvis frem mod opstart af godsjernbanetrafik i slutningen af 2020 eller starten af 2021, slutter Anker Laden-Andersen, bestyrelsesformand for Hirtshals Havn.

-lipe

4/5 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien