'Value for money' - også på havnen

'Value for money' - også på havnen

Specialiseret ingeniørfaglig rådgivning tidligt i planlægningsfasen af større havnerelaterede anlægsopgaver er en effektiv vej til at undgå dyre hovsaløsninger. Det er erfaringen hos den rådgivende ingeniørvirksomhed A1 Consult

Midtjyske A1 Consult er et uafhængigt rådgivende ingeniørfirma, der leverer solid specialiseret ingeniørfaglig rådgivning af højeste kvalitet ved marine- og anlægstekniske projekter.

Rådgivningen foregår i forbindelse med kompliceret projektarbejde eller projektforløb, der er kørt fast eller løbet af sporet. Men i stigende grad rådgiver A1 Consult også i den indledende fase af byggeprojekterne, og det fører alt andet lige til en højere kvalitet og en langt sundere anlægsøkonomi for bygherren, vurderer Ulrik M. Jørgensen, indehaver af A1 Consult.

- Jo tidligere vi bliver inddraget som specialiserede ingeniørfaglige rådgivere, jo mere sparer bygherren typisk i økonomi og resurser, ligesom hovsaløsninger undgås. Og det er et stigende antal havne og kommuner begyndt at erkende, siger Ulrik M. Jørgensen og nævner som eksempel, at A1 Consult netop har ydet bistand i forbindelse med et klimasikringsprojekt i Lemvig Havn og By:

- Her har vi deltaget som Lemvig Kommune og Realdanias fagdommer i projektets konkurrenceforløb. Med den brede viden og årelange erfaring vi har med byggerier i og på de danske havne, er vi projektets garanti for, at der sker en afdækning af alle tekniske grænseflader indenfor den opstillede budgetramme.

A1 Consult sikrer dermed som bygherrens totalrådgiver ’value for money’ i alle projektets faser. Den brede erfaring, når det handler om design og udførelse af havnekonstruktioner, kystbeskyttelse, marineanlæg, vejanlæg og fundering af vindmøller, gør A1 Consult i stand til præcist at vurdere nye løsninger og dermed at rådgive omkring afgørende beslutninger.

Opgraderet medarbejderstab

- Det er altid en fordel med en god start på byggeprojekterne. Dermed sikrer du ikke at skulle rydde op i projektet senere hen, slår Ulrik M. Jørgensen fast og tilføjer, at A1 Consult kan tilbyde bygherren adgang til nogle af landets bedste kompetencer, når det gælder havne-, vandbygning og infrastruktur:

- Vi har en af Vestdanmarks største afdelinger inden for marineanlæg, og endnu tre dygtige fagspecialister er netop blevet en del af medarbejderstaben.

Den ene nye medarbejder er ingeniør med seks års erfaring, både teoretisk og praktisk, fra større og mindre vejopgaver. Den anden nye fagspecialist er en erfaren arkitekt, der skal varetage plan- og tegneopgaver. Og så er staben suppleret med en god geoteknisk ingeniør.

- Vi har fundet det nødvendigt også at opgradere på tegnesiden. Vores ingeniørmæssige tilgang bliver langt mere brugbar, hvis den kombineres og styrkes af arkitektens visuelle præsentation, fortæller Ulrik M. Jørgensen.

Foruden at besidde skarpe ingeniørfaglige kompetencer skal du som A1 Consult-medarbejder også have særdeles gode relationelle evner, understreger Ulrik M. Jørgensen:

- Du skal evne at få din faglighed i spil og være i en tæt tillidsfuld og kvalificeret dialog med bygherren. Hos A1 Consult gør vi en dyd ud af at forstå samarbejdets kunst, ligesom vi aldrig slipper en opgave, før den er løst.

-hawin

Kort om A1 Consult
-Et uafhængigt rådgivende ingeniørfirma, der, i tæt dialog med kunderne, leverer solide projekter af højeste kvalitet inden for marine- og anlægstekniske projekter.
-Er specialiseret i havne-, vandbygning og infrastruktur og har en af Vestdanmarks største afdelinger inden for marineanlæg.
-Lever for synlig og personlig rådgivning og udvikler løsninger i alle projektets faser – fra idé til drift.
-Har hovedkvarter ved E45 i Østjylland ved Randers.
-Modtog Randers Kommunes Erhvervspris 2016.

12/9 2017
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind