'Value for money' - også på havnen

'Value for money' - også på havnen

Specialiseret ingeniørfaglig rådgivning tidligt i planlægningsfasen af større havnerelaterede anlægsopgaver er en effektiv vej til at undgå dyre hovsaløsninger. Det er erfaringen hos den rådgivende ingeniørvirksomhed A1 Consult

Midtjyske A1 Consult er et uafhængigt rådgivende ingeniørfirma, der leverer solid specialiseret ingeniørfaglig rådgivning af højeste kvalitet ved marine- og anlægstekniske projekter.

Rådgivningen foregår i forbindelse med kompliceret projektarbejde eller projektforløb, der er kørt fast eller løbet af sporet. Men i stigende grad rådgiver A1 Consult også i den indledende fase af byggeprojekterne, og det fører alt andet lige til en højere kvalitet og en langt sundere anlægsøkonomi for bygherren, vurderer Ulrik M. Jørgensen, indehaver af A1 Consult.

- Jo tidligere vi bliver inddraget som specialiserede ingeniørfaglige rådgivere, jo mere sparer bygherren typisk i økonomi og resurser, ligesom hovsaløsninger undgås. Og det er et stigende antal havne og kommuner begyndt at erkende, siger Ulrik M. Jørgensen og nævner som eksempel, at A1 Consult netop har ydet bistand i forbindelse med et klimasikringsprojekt i Lemvig Havn og By:

- Her har vi deltaget som Lemvig Kommune og Realdanias fagdommer i projektets konkurrenceforløb. Med den brede viden og årelange erfaring vi har med byggerier i og på de danske havne, er vi projektets garanti for, at der sker en afdækning af alle tekniske grænseflader indenfor den opstillede budgetramme.

A1 Consult sikrer dermed som bygherrens totalrådgiver ’value for money’ i alle projektets faser. Den brede erfaring, når det handler om design og udførelse af havnekonstruktioner, kystbeskyttelse, marineanlæg, vejanlæg og fundering af vindmøller, gør A1 Consult i stand til præcist at vurdere nye løsninger og dermed at rådgive omkring afgørende beslutninger.

Opgraderet medarbejderstab

- Det er altid en fordel med en god start på byggeprojekterne. Dermed sikrer du ikke at skulle rydde op i projektet senere hen, slår Ulrik M. Jørgensen fast og tilføjer, at A1 Consult kan tilbyde bygherren adgang til nogle af landets bedste kompetencer, når det gælder havne-, vandbygning og infrastruktur:

- Vi har en af Vestdanmarks største afdelinger inden for marineanlæg, og endnu tre dygtige fagspecialister er netop blevet en del af medarbejderstaben.

Den ene nye medarbejder er ingeniør med seks års erfaring, både teoretisk og praktisk, fra større og mindre vejopgaver. Den anden nye fagspecialist er en erfaren arkitekt, der skal varetage plan- og tegneopgaver. Og så er staben suppleret med en god geoteknisk ingeniør.

- Vi har fundet det nødvendigt også at opgradere på tegnesiden. Vores ingeniørmæssige tilgang bliver langt mere brugbar, hvis den kombineres og styrkes af arkitektens visuelle præsentation, fortæller Ulrik M. Jørgensen.

Foruden at besidde skarpe ingeniørfaglige kompetencer skal du som A1 Consult-medarbejder også have særdeles gode relationelle evner, understreger Ulrik M. Jørgensen:

- Du skal evne at få din faglighed i spil og være i en tæt tillidsfuld og kvalificeret dialog med bygherren. Hos A1 Consult gør vi en dyd ud af at forstå samarbejdets kunst, ligesom vi aldrig slipper en opgave, før den er løst.

-hawin

Kort om A1 Consult
-Et uafhængigt rådgivende ingeniørfirma, der, i tæt dialog med kunderne, leverer solide projekter af højeste kvalitet inden for marine- og anlægstekniske projekter.
-Er specialiseret i havne-, vandbygning og infrastruktur og har en af Vestdanmarks største afdelinger inden for marineanlæg.
-Lever for synlig og personlig rådgivning og udvikler løsninger i alle projektets faser – fra idé til drift.
-Har hovedkvarter ved E45 i Østjylland ved Randers.
-Modtog Randers Kommunes Erhvervspris 2016.

12/9 2017
  • Containerrekord i danske havne

    Containerrekord i danske havne

    havne ›Tredje kvartal i år har slået alle rekorder, når det kommer til flest lastede containere transporteret til eller fra større danske havne
  • Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    havne ›Aarhus Havn har 16. december 2025 ansat Kåre Clemmesen som midlertidig administrerende direkktør. Kåre Clemmesen har omkring 25 års ledererfaring fra ministerier, styrelser, kommuner og offentligt ejede selskaber
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere