Mobilt værktøj skaber effektive arbejdsgange hos jem & fix
Lavpris byggemarkedskæden jem & fix, fokuserer på at skære alle fordyrende udgifter væk for at sikre kunden den laveste pris. Her hjælper et samarbejde med Delfi Technologies med at sørge for, at daglige opgaver kan klares hurtigere og mere intuitivt gennem brug af mobile håndterminaler
Med en position som lavpris byggemarkedskæde handler det i høj grad også om at drive butikkerne så effektivt som muligt i jem & fix-kæden. Det er en af årsagerne til at jem & fix har implementeret mobile håndterminaler og software fra Delfi Technologies, som redskab til at opnå større effektivitet ude i butikkerne.
I butikkerne foregår de fleste opgaver i butiksarealet via mobile håndterminaler – en løsning, der hjælper personalet med en bred vifte af administrative opgaver. Herigennem kan personalet håndtere væsentlige opgaver direkte på håndterminalerne såsom varemodtagelse, varebestilling, daglig status, eget forbrug og nedskrivning.
Via en informationsapp kan personalet desuden også se information om en specifik vare, for eksempel lagerstatus, regulere vareantal, udskrive skilte til varen, se hvornår der kommer varer hjem, hvilke butikker i nærheden som har varen på lager, etc.
- I bund og grund handler det om at kunne udnytte vores ressourcer så effektivt som muligt. Det kan lade sig gøre ved hjælp af de mobile håndterminaler. Gennem et tæt samarbejde med Delfi Technologies har vi fundet frem til den optimale løsning med ét værktøj til at klare mange forskellige administrative opgaver på en og samme gang, forklarer Erik Laursen, der er IT- og projektchef hos jem & fix.
Nemmere, hurtigere og mere intuitivt
Hos jem & fix læner forretningsmodellen sig mere op ad detail fremfor et traditionelt byggemarked. Derfor har jem & fix også tidligere fået lavet en række detailtilpasninger i kædens ERP-system, ASPECT4 Trælast, som er det system mange byggemarkeder anvender.
Med tiden erkendte jem & fix, at der var behov for at lette administrationen i butikkerne når det kom til mobile arbejdsredskaber.
Samtidig var der behov for at fremtidssikre den eksisterende løsning og gøre den mere brugervenlig. jem & fix har igennem mere end 15 år anvendt håndterminaler, men med de nye mobile enheder fra Delfi Technologies, er brugergrænsefladen blevet løftet til et noget højere og mere intuitivt niveau, og uden at skulle lave alle applikationer forfra som apps. Dermed sikrer man en glidende overgang fra gammelt udstyr til nyt udstyr.
- Vi har en lav gennemsnitsalder i vores butikker. Det er en af grundene til, at vi har kigget på, hvordan vi kan udstyre butikspersonalet med et værktøj, der har en brugerflade, som de kender fra deres telefoner. Sammen med Delfi Technologies har vi fundet frem til den rette løsning, der gør, at de daglige opgaver kan klares både nemmere, hurtigere og mere intuitivt, fortæller Erik Laursen.
I det daglige er Erik Laursens arbejde målrettet forretningsudvikling. Driften af butikkerne skal håndteres effektivt, og derfor kigger man løbende på hvordan man kan forbedre arbejdsgangene i butikkerne.
Mobile Device Management – et centralt overblik
Delfi Technologies har mere end 30 års erfaring med udvikling af håndterminalløsninger til butikker og lagerstyring. Producenten Zebra er kendt for at levere konkurrencedygtige Enterprise-løsninger når det kommer til mobile enheder.
Et centralt MDM-værktøj, SOTI MobiControl, anvendes desuden til centralt overblik, konfiguration og udrulning af software til de mobile enheder.
I samarbejde med Delfi Technologies og Zebra, har jem & fix fået løftet opgaven med at finde frem til en Enterprise-løsning, der sikrer den nødvendige support og vedligeholdelse på et vigtigt arbejdsredskab i hverdagen.
- For mig og mit team handler det om at sikre en smidig drift i butikkerne. Det nye system betyder meget for os. Rent supportmæssigt letter det administrationen, og vi kan håndtere alle de mobile enheder centralt, siger Erik Laursen.
-hawin
Fakta om løsningen:
jem & fix anvender ASPECT4 Trælast som ERP-løsning. Håndterminalerne (model: Zebra TC52) er integreret direkte til ASPECT4, så alt det daglige arbejde i butikkerne kan foregå via håndterminalerne. Når registreringer foretages via håndterminalerne, bliver informationen tilsvarende sendt videre til ASPECT4.
Tidligere anvendte jem & fix en Windows Telnet-softwareløsning på håndterminalerne. Denne løsning er blevet migreret til en online Android platform gennem Ivanti Velocity, som er en platform, der er designet til at migrere en specifik app til Android eller Windows 10.
Derudover anvendes SOTI MobiControl som MDM-værktøj til at håndtere de mobile enheder centralt. Da håndterminalerne bliver anvendt i et hårdt miljø, sørger en serviceaftale desuden for at butikkerne kan få udskiftet de mobile enheder, hvis uheldet skulle være ude.