Arbejdstilsynet sætter i 2025 fokus på sikkerhed i transport af gods

Arbejdstilsynet sætter i 2025 fokus på sikkerhed i transport af gods

En lang række aktører har indflydelse på, om både chauffører og gods når sikkert frem. Bedre sikkerhedsledelse og samarbejde mellem aktørerne er omdrejningspunkterne i en ny indsats fra Arbejdstilsynet, der skal forebygge ulykker i branchen transport af gods

En omskiftelig hverdag i trafikken, kunder med forskellige af- og pålæsningssteder, lastearbejde i al slags vejr og ofte tidspres kendetegner chaufførernes arbejde.

Chaufførerne kan selv gøre meget for deres egen sikkerhed ved at være opmærksomme på, hvordan de kører, løfter, læsser og bruger tekniske hjælpemidler.

Men samarbejdet med vognmand, speditører, producenter, leverandører og de forhold, som arbejdet foregår under ude hos kunderne, har mindst lige så stor betydning.

I 2025 lancerer Arbejdstilsynet en indsats, der sætter fokus på at forebygge ulykker og styrke sikkerhedskulturen igennem hele rejsen fra kilde til kunde.

Kunden har betydning for sikkerheden
- Kunder har en stor betydning, når de får leveret eller afhentet gods. De kan være med til at løfte sikkerheden i chaufførernes arbejdsmiljø.

- Hvis vi skal skabe et godt arbejdsmiljø kræver det, at vi alle er villige til at tage ansvar for chaufførers arbejdsmiljø, når vi får leveret gods, siger Lars Uldall Beck fra Arbejdstilsynet.

Chauffører kan fx blive forsinket i trafikken eller opleve aggressive personer, der bliver vrede over, at de holder og spærrer. Der er også kunder, som presser chauffører til at løfte lidt mere, end chaufføren selv føler er ansvarligt.

Opbakning fra vognmanden
Chaufføren er ofte alene og må klare opgaverne under de forhold, der er på stedet. Derfor er opbakning fra vognmanden afgørende.

- En central del af vognmandens ledelse består i at sikre, at chaufførerne har kompetencer til at kunne risikovurdere på egen hånd, håndtere konflikter og har den nødvendige opbakning til at sige fra, når sikkerheden ikke er i orden.

- Det stiller krav til ledelsen og en god dialog mellem leder og chauffør, siger Lars Uldall Beck.

Fra 2016-22 skete der mere end 25 dødsulykker inden for branchen Transport af gods. Ulykker sker typisk i forbindelse med af- og pålæsning af gods, samt ved arbejde og kørsel i trafikken.

Om indsatsen
Helhedsindsatsen om arbejdsulykker i transport af gods omfatter:

  • Målrettede virksomhedsforløb, med fokus på læring om forebyggelse af ulykker og udveksling af erfaringer med andre virksomheder i branchen
  • Opsøgende dialog med chauffører på rastepladser, af- og pålæsningssteder mv.
  • Kommunikation om forebyggelse af ulykker.
  • Netværksaktiviteter i samarbejde med branchens egne aktører.
  • Analyse og vidensopsamling om årsager til ulykker i branchen.

Helhedsindsatsen i transport af gods finder sted i 2025, og er en del af handlingsplanen mod arbejdsulykker fra juni 2023.

-hawin

31/1 2025
  • Stærk infrastruktur sikrer ny stor udlejning

    Stærk infrastruktur sikrer ny stor udlejning

    logistikcentre ›På Mimersvej 5 i Køge har Colliers formidlet udlejningen af en 13.900 m2 moderne logistik- og lagerejendom til en eksisterende lejer
  • Terma køber bygning til nyt logistikcenter

    Terma køber bygning til nyt logistikcenter

    logistikcentre ›Forsvarsvirksomheden Terma har vokseværk og har brug for at udvide pladsen med et nyt logistikcenter, der bliver på 2.144 kvadratmeter
  • Flere virksomheder søger mod Herning

    Flere virksomheder søger mod Herning

    logistikcentre ›Herning oplever en markant tilstrømning af virksomheder. Fra Europas største brintfabrik til nye bankfilialer. Hos Nordicals ser man det som resultatet af langsigtet planlægning og stærke lokale rammer
  • To nye distributionscentre til GLS Denmark

    To nye distributionscentre til GLS Denmark

    logistikcentre ›Inden for tre måneder har totalentreprenøren Gråkjær afleveret to nye højteknologiske distributionscentre til GLS Denmark - begge før tid
  • Aarhus får bugt med tomme lagerbygninger

    Aarhus får bugt med tomme lagerbygninger

    logistikcentre ›På kort tid oplevede Østjylland en tredobling i ledige lagerarealer, men nu har Aarhus fået længere mellem tomme lagerlokaler ifølge nye tal fra Ejendomstorvet.dk
  • Dagrofa Logistik og DSV i stor transportaftale

    Dagrofa Logistik og DSV i stor transportaftale

    logistikcentre ›Dagrofa Logistik indgår en flerårig transportaftale med DSV. Transport- og logistikkoncernen vil fra 2026 stå for Dagrofakoncernens distribution af varer ud af Herning-terminalen og fødevarekoncernens eksport
  • Færrest tomme logistiklokaler i Nordjylland

    Færrest tomme logistiklokaler i Nordjylland

    logistikcentre ›På landsplan stiger andelen af ledige lokaler til industri og logistik, men i det nordjyske bliver der længere mellem tomme lejemål, viser data fra Ejendomstorvet.dk. Lokale erhvervsmæglere peger på to årsager
  • Falsk tomgang præger logistikmarkedet i Storkøbenhavn

    Falsk tomgang præger logistikmarkedet i Storkøbenhavn

    logistikcentre ›Trods markant stigende tomgangstal i Storkøbenhavn, er markedet for industri- og logistikejendomme ikke udfordret. Ifølge Colliers dækker en stor del af tallene over falsk tomgang – en midlertidig effekt af markante lejestigninger og strukturelle forandringer