Arbejdstilsynet sætter i 2025 fokus på sikkerhed i transport af gods

Arbejdstilsynet sætter i 2025 fokus på sikkerhed i transport af gods

En lang række aktører har indflydelse på, om både chauffører og gods når sikkert frem. Bedre sikkerhedsledelse og samarbejde mellem aktørerne er omdrejningspunkterne i en ny indsats fra Arbejdstilsynet, der skal forebygge ulykker i branchen transport af gods

En omskiftelig hverdag i trafikken, kunder med forskellige af- og pålæsningssteder, lastearbejde i al slags vejr og ofte tidspres kendetegner chaufførernes arbejde.

Chaufførerne kan selv gøre meget for deres egen sikkerhed ved at være opmærksomme på, hvordan de kører, løfter, læsser og bruger tekniske hjælpemidler.

Men samarbejdet med vognmand, speditører, producenter, leverandører og de forhold, som arbejdet foregår under ude hos kunderne, har mindst lige så stor betydning.

I 2025 lancerer Arbejdstilsynet en indsats, der sætter fokus på at forebygge ulykker og styrke sikkerhedskulturen igennem hele rejsen fra kilde til kunde.

Kunden har betydning for sikkerheden
- Kunder har en stor betydning, når de får leveret eller afhentet gods. De kan være med til at løfte sikkerheden i chaufførernes arbejdsmiljø.

- Hvis vi skal skabe et godt arbejdsmiljø kræver det, at vi alle er villige til at tage ansvar for chaufførers arbejdsmiljø, når vi får leveret gods, siger Lars Uldall Beck fra Arbejdstilsynet.

Chauffører kan fx blive forsinket i trafikken eller opleve aggressive personer, der bliver vrede over, at de holder og spærrer. Der er også kunder, som presser chauffører til at løfte lidt mere, end chaufføren selv føler er ansvarligt.

Opbakning fra vognmanden
Chaufføren er ofte alene og må klare opgaverne under de forhold, der er på stedet. Derfor er opbakning fra vognmanden afgørende.

- En central del af vognmandens ledelse består i at sikre, at chaufførerne har kompetencer til at kunne risikovurdere på egen hånd, håndtere konflikter og har den nødvendige opbakning til at sige fra, når sikkerheden ikke er i orden.

- Det stiller krav til ledelsen og en god dialog mellem leder og chauffør, siger Lars Uldall Beck.

Fra 2016-22 skete der mere end 25 dødsulykker inden for branchen Transport af gods. Ulykker sker typisk i forbindelse med af- og pålæsning af gods, samt ved arbejde og kørsel i trafikken.

Om indsatsen
Helhedsindsatsen om arbejdsulykker i transport af gods omfatter:

  • Målrettede virksomhedsforløb, med fokus på læring om forebyggelse af ulykker og udveksling af erfaringer med andre virksomheder i branchen
  • Opsøgende dialog med chauffører på rastepladser, af- og pålæsningssteder mv.
  • Kommunikation om forebyggelse af ulykker.
  • Netværksaktiviteter i samarbejde med branchens egne aktører.
  • Analyse og vidensopsamling om årsager til ulykker i branchen.

Helhedsindsatsen i transport af gods finder sted i 2025, og er en del af handlingsplanen mod arbejdsulykker fra juni 2023.

-hawin

31/1 2025
  • Bestseller indleder byggeriet af logistikcenter i Holland

    Bestseller indleder byggeriet af logistikcenter i Holland

    logistikcentre ›Første spadestik er netop taget til Bestsellers logistikcenter i Holland. Med 155.000 m2 og 1400 robotter skal de nye faciliteter bringe modevirksomhedens forsyningskæde endnu tættere på de største markeder i Europa
  • Stor Interesse for zink fører til lagerflytning

    Stor Interesse for zink fører til lagerflytning

    logistikcentre ›Til marts flytter Rheinzink sit varelager fra Århus til Hamborg for på den måde at følge med efterspørgslen. Herfra kan de optimere leverancerne, da en større del af varerne så kan komme direkte ud til kunderne uden først at skulle igennem både Brabrand og Haderslev
  • Dachser flytter fra Malmø til Landskrona

    Dachser flytter fra Malmø til Landskrona

    logistikcentre ›Rundtom i Sverige dukker flere og flere blå og gule bygninger op i industriområderne. Dachser Swedens sydligste filial er nu flyttet lidt længere nordpå, nærmere bestemt fra Malmø til Landskrona
  • Nye spor i sandet for industri- og logistikmarkedet

    Nye spor i sandet for industri- og logistikmarkedet

    logistikcentre ›Lejemarkedet for industri- og logistikejendomme er under forandring. Helle Andersen og Hans Holmann fra Colliers giver deres bud på de tendenserne der gør sig gældende på området inden for den næste årrække
  • Dachser fortsætter nyudnævnelserne

    Dachser fortsætter nyudnævnelserne

    logistikcentre ›På det seneste har der været en del nyudnævnelser i ledelsen hos Dachser i Danmark. Men også i hovedkontoret i Kempten i Sydtyskland bliver der rokeret rundt, idet Thomas Hiemer er ny cfo hos virksomheden
  • Verdion tilføjer yderligere kapital til sin VELF 2-fond

    Verdion tilføjer yderligere kapital til sin VELF 2-fond

    logistikcentre ›Logistik- og ejendomsudviklingsspecialisten, Verdion, har sikret yderligere 100 millioner euro til sin value-add fond, VELF 2. Fonden overstiger dermed samlet set 300 millioner euro
  • Manglen på udviklingsgrunde bremser væksten af industri- og logistik i Storkøbenhavn

    Manglen på udviklingsgrunde bremser væksten af industri- og logistik i Storkøbenhavn

    logistikcentre ›Antallet af kvadratmeter der bliver udviklet indenfor industri- og logistik (I&L) i Storkøbenhavn frem mod 2027 er ikke nok til at mætte den stigende efterspørgsel. Markedet for I&L i Storkøbenhavn står over for to væsentlige udfordringer: den begrænsede adgang til udviklingsgrunde og udbuddet af særligt mindre lokaler ned til 1.000 m2
  • Rettidig detektering af fejlinstallationer kan forhindre brand i solcelletagene

    Rettidig detektering af fejlinstallationer kan forhindre brand i solcelletagene

    logistikcentre ›Solcelleanlæg på tage øger risikoen for brandspredning i tilfælde af brand. Så hvordan undgår man, at der overhovedet udbryder brand? Og hvordan undgår man brandspredning, hvis der alligevel opstår brand? Det kan man få svar på i DBI’s nye vejledning om brandsikringsforanstaltninger for solcelleanlæg