Dansk tech-virksomhed i storoffensiv

Dansk tech-virksomhed i storoffensiv

Danske Dopago har indledt en ambitiøs mission om at indtage 50 procent af markedet for logistik- og transportoptimering i Danmark. Og ifølge direktøren er timingen optimal netop nu

Stigende transportmængder får nu den danske tech-virksomhed Dopago til at indlede en storoffensiv. En ambitiøst udrulningsplan er netop igangsat, og målet er indenfor en periode på to til tre år at vinde 50 procent af det danske marked for logistik- og transportoptimering hos eksempelvis transportvirksomheder, terminaloperatører og havne.

Det omtaler Dopago i en pressemeddelelse. I den refererer virksomheden Danmarks Statiks opgørelse over, at den nationale vejgodstransport i Danmark  i 2024 udgjorde 174,1 millioner tons, hvilket er en stigning på fem procent i forhold til 2023, hvor niveauet lå på 165 millioner tons.

Det betyder stigende pres på logistikcentrene. Her kommer Dopagos cloudbaserede plug and play-løsning, kaldet Yard Management System, ind i billedet. Og ifølge virksomheden gør den det muligt at optimere flowet af lastbiler og trailere på transportcentre og fragtcentraler.

Reducerer driftsokostningerne
Løsningen giver blandt andet terminalerne mulighed for at reducere driftsomkostninger gennem kontrolleret og komplet check-in ved gaten før ind- og udkørsler, via planlagt parkering i venteområder samt ved direkte kommunikation med chaufførerne på et valgt sprog.

– De vækstrater, vi ser på dansk godstransport, indikerer, at tidspunktet for vores indtræden i Danmark er rigtigt nu. Mange nye transportcentre popper op. Senest i Kolding, Fredericia og Køge, og det er et ekstremt lukrativt marked, vi kigger ind i.

- Virksomheders behov for at administrere, hvilke lastbiler der skal ankomme hvornår, og hvilken gate på området de skal køre til, vil kun stige i de kommende år. Så vi står med en gylden vækstmulighed, som vi ikke vil lade passere, siger Jan Pedersen, der er ceo i Dopago.

Systemet har indtil i dag kun været udbudt på det svenske marked, hvor kunder som DSV, Power, ICA, Ewermann og Clas Ohlson er del af porteføljen. Men det ændres der på nu.

- Planlægning og styring af fragtcentraler kan være en kompliceret affære, og der er mange faktorer i spil. Det gælder eksempelvis aflæsning og opsamling af fragt, planlægning af porte samt ankomsttidspunkter, der kan variere på grund af trafikale forhold.

- Alt det har vi brugt mere end 20 år på at forfine og forsimple i en samlet løsning, der integrerer med alle baggrundssystemer. Og vi tror på, at der er en god plads til os på det danske marked, fortællerJan Pedersen.

Stigende sikkerhedsniveau
Ifølge Jan Pedersen øger et generelt stigende sikkerhedsniveau hos danske virksomheder Dopagos mulighed for succes i Danmark.

- Trusler om sikkerhedsbrist fylder i dag rigtig meget, og det gælder uanset, hvilen størrelse virksomheden har, og hvilken branche den opererer i.

- Derfor har mange strenge krav til, hvilke personer, der færdes på og omkring virksomhedens område, og mange steder kommer biler og lastbiler slet ikke ind uden at have et reelt formål. Det kan være en tidskrævende og dyr løsning, og derfor har vi indarbejdet værktøjer til håndtering af netop det i vores løsning, lyder det fra Jan Pedersen.

Dopago tilbyder foruden løsninger til logistik- og transportoptimering også koncept- og produktudvikling i form af betalings- og?registreringsløsninger til?parkerings-, taxi- og logistiksegmentet iNorden.

-hawin

 

 

26/5 2025
  • Logistikejendomme i fremdrift

    Logistikejendomme i fremdrift

    logistikcentre ›Fremgangen fortsætter for industri- og logistikejendomme i 2025. Det viser nye transaktionstal fra Erhvervsmæglernes Branchedata. Bolig er dog fortsat den dominerende ejendomstype
  • Leasing af solcelleanlæg

    Leasing af solcelleanlæg

    logistikcentre ›Phønix Tag Energi er på HI Tech & Industry for at fortælle virksomheder om mulighederne for at investere i solceller, uden at det belaster likviditeten
  • Tromler videre i nyt flow

    Tromler videre i nyt flow

    logistikcentre ›Siden marts 2025 har Freja stået for alle leverancer af tomme tromler i ét flow fra leverandøren Greif i Falkenberg til Fuchs produktionsanlæg i Västerhaninge
  • Jysk rykker ind i Hedensted

    Jysk rykker ind i Hedensted

    logistikcentre ›Nordicals Horsens har på vegne af EQT Real Estate formidlet udlejningen af Hedensted II – et moderne logistikcenter placeret ved E45
  • Ombygning styrker position som europæisk knudepunkt

    Ombygning styrker position som europæisk knudepunkt

    logistikcentre ›KLIFO, som leverer end-to-end emballerings- og distributionsservices bl.a. kliniske forsøg i medicinal- og biotekindustrien, har fået Lægemiddelstyrelsens godkendelse sin nyindrettede 6.500 m2 lagerfacilitet i Brøndby
  • Logistik i Drømmeland

    Logistik i Drømmeland

    logistikcentre ›E20 Park Copenhagen ved Solrød har indgået en lejeaftale med Drømmeland, og føjer dermed endnu en detailhandler til den voksende gruppe af lejere i logistikparken
  • Klar til større opgaver

    Klar til større opgaver

    logistikcentre ›Med et logistikprojekt på 13.500 m2 etagemeter og 8.700 m2 belægning for Panattoni Denmark har HPH Totalbyg netop vundet sin største byggekontrakt de seneste fem år
  • Tættere på kunderne og kortere køreafstande

    Tættere på kunderne og kortere køreafstande

    logistikcentre ›En markant tilgang af nye kunder og en målrettet investering i GLS-brandet har skabt stærk vækst for GLS Denmark, som derfor udvider med et nyt distributionscenter i Ringsted