Dansk tech-virksomhed i storoffensiv

Dansk tech-virksomhed i storoffensiv

Danske Dopago har indledt en ambitiøs mission om at indtage 50 procent af markedet for logistik- og transportoptimering i Danmark. Og ifølge direktøren er timingen optimal netop nu

Stigende transportmængder får nu den danske tech-virksomhed Dopago til at indlede en storoffensiv. En ambitiøst udrulningsplan er netop igangsat, og målet er indenfor en periode på to til tre år at vinde 50 procent af det danske marked for logistik- og transportoptimering hos eksempelvis transportvirksomheder, terminaloperatører og havne.

Det omtaler Dopago i en pressemeddelelse. I den refererer virksomheden Danmarks Statiks opgørelse over, at den nationale vejgodstransport i Danmark  i 2024 udgjorde 174,1 millioner tons, hvilket er en stigning på fem procent i forhold til 2023, hvor niveauet lå på 165 millioner tons.

Det betyder stigende pres på logistikcentrene. Her kommer Dopagos cloudbaserede plug and play-løsning, kaldet Yard Management System, ind i billedet. Og ifølge virksomheden gør den det muligt at optimere flowet af lastbiler og trailere på transportcentre og fragtcentraler.

Reducerer driftsokostningerne
Løsningen giver blandt andet terminalerne mulighed for at reducere driftsomkostninger gennem kontrolleret og komplet check-in ved gaten før ind- og udkørsler, via planlagt parkering i venteområder samt ved direkte kommunikation med chaufførerne på et valgt sprog.

– De vækstrater, vi ser på dansk godstransport, indikerer, at tidspunktet for vores indtræden i Danmark er rigtigt nu. Mange nye transportcentre popper op. Senest i Kolding, Fredericia og Køge, og det er et ekstremt lukrativt marked, vi kigger ind i.

- Virksomheders behov for at administrere, hvilke lastbiler der skal ankomme hvornår, og hvilken gate på området de skal køre til, vil kun stige i de kommende år. Så vi står med en gylden vækstmulighed, som vi ikke vil lade passere, siger Jan Pedersen, der er ceo i Dopago.

Systemet har indtil i dag kun været udbudt på det svenske marked, hvor kunder som DSV, Power, ICA, Ewermann og Clas Ohlson er del af porteføljen. Men det ændres der på nu.

- Planlægning og styring af fragtcentraler kan være en kompliceret affære, og der er mange faktorer i spil. Det gælder eksempelvis aflæsning og opsamling af fragt, planlægning af porte samt ankomsttidspunkter, der kan variere på grund af trafikale forhold.

- Alt det har vi brugt mere end 20 år på at forfine og forsimple i en samlet løsning, der integrerer med alle baggrundssystemer. Og vi tror på, at der er en god plads til os på det danske marked, fortællerJan Pedersen.

Stigende sikkerhedsniveau
Ifølge Jan Pedersen øger et generelt stigende sikkerhedsniveau hos danske virksomheder Dopagos mulighed for succes i Danmark.

- Trusler om sikkerhedsbrist fylder i dag rigtig meget, og det gælder uanset, hvilen størrelse virksomheden har, og hvilken branche den opererer i.

- Derfor har mange strenge krav til, hvilke personer, der færdes på og omkring virksomhedens område, og mange steder kommer biler og lastbiler slet ikke ind uden at have et reelt formål. Det kan være en tidskrævende og dyr løsning, og derfor har vi indarbejdet værktøjer til håndtering af netop det i vores løsning, lyder det fra Jan Pedersen.

Dopago tilbyder foruden løsninger til logistik- og transportoptimering også koncept- og produktudvikling i form af betalings- og?registreringsløsninger til?parkerings-, taxi- og logistiksegmentet iNorden.

-hawin

 

 

26/5 2025
  • Stærk infrastruktur sikrer ny stor udlejning

    Stærk infrastruktur sikrer ny stor udlejning

    logistikcentre ›På Mimersvej 5 i Køge har Colliers formidlet udlejningen af en 13.900 m2 moderne logistik- og lagerejendom til en eksisterende lejer
  • Terma køber bygning til nyt logistikcenter

    Terma køber bygning til nyt logistikcenter

    logistikcentre ›Forsvarsvirksomheden Terma har vokseværk og har brug for at udvide pladsen med et nyt logistikcenter, der bliver på 2.144 kvadratmeter
  • Flere virksomheder søger mod Herning

    Flere virksomheder søger mod Herning

    logistikcentre ›Herning oplever en markant tilstrømning af virksomheder. Fra Europas største brintfabrik til nye bankfilialer. Hos Nordicals ser man det som resultatet af langsigtet planlægning og stærke lokale rammer
  • To nye distributionscentre til GLS Denmark

    To nye distributionscentre til GLS Denmark

    logistikcentre ›Inden for tre måneder har totalentreprenøren Gråkjær afleveret to nye højteknologiske distributionscentre til GLS Denmark - begge før tid
  • Aarhus får bugt med tomme lagerbygninger

    Aarhus får bugt med tomme lagerbygninger

    logistikcentre ›På kort tid oplevede Østjylland en tredobling i ledige lagerarealer, men nu har Aarhus fået længere mellem tomme lagerlokaler ifølge nye tal fra Ejendomstorvet.dk
  • Dagrofa Logistik og DSV i stor transportaftale

    Dagrofa Logistik og DSV i stor transportaftale

    logistikcentre ›Dagrofa Logistik indgår en flerårig transportaftale med DSV. Transport- og logistikkoncernen vil fra 2026 stå for Dagrofakoncernens distribution af varer ud af Herning-terminalen og fødevarekoncernens eksport
  • Færrest tomme logistiklokaler i Nordjylland

    Færrest tomme logistiklokaler i Nordjylland

    logistikcentre ›På landsplan stiger andelen af ledige lokaler til industri og logistik, men i det nordjyske bliver der længere mellem tomme lejemål, viser data fra Ejendomstorvet.dk. Lokale erhvervsmæglere peger på to årsager
  • Falsk tomgang præger logistikmarkedet i Storkøbenhavn

    Falsk tomgang præger logistikmarkedet i Storkøbenhavn

    logistikcentre ›Trods markant stigende tomgangstal i Storkøbenhavn, er markedet for industri- og logistikejendomme ikke udfordret. Ifølge Colliers dækker en stor del af tallene over falsk tomgang – en midlertidig effekt af markante lejestigninger og strukturelle forandringer