DSV giver nethandlen et boost
DSV fortsætter med at udvide sine lageraktiviteter og har senest bygget et gigantisk lager i Hedehusene. En kæmpehal med robotlager, conveyorbaner og automatisk sorteringsanlæg skal geare logistikkæmpen til e-handelsmarkedet og til de stigende godsmængder
Af Hans Windeløv
De første kunder er allerede booket til anlægget. Og der er plads til mange flere. DSV rykker med sit nye lagerbyggeri i Hedehusene for alvor ind i kampen om kunderne i e-handel-segmentet i Danmark. Det er et af strategibenene, som det nye 190.000 m2 store lagerbyggeri tæt på Roskilde kommer til at hvile på.
Flere haller bliver inddraget til kunder i e-handel-segmentet. Og særligt den nye 95.000 m2 store hal bliver vigtig for satsningen.
I hallen er der nemlig etableret et helt nyt AutoStore-kasseanlæg. Robotanlægget har plads til 156.000 kasser. I øjeblikket bliver der kørt test i anlægget, og de første kunder melder deres ankomst i oktober måned i år.
Kommerciel direktør i DSV Solutions, Per Hansen, forklarer, at det har været vigtigt for DSV at komme på banen med løsninger til e-handlen.
- Det er stadig et område i vækst. Slutkunderne stiller større og større krav om hurtig og sikker levering. Der kan vi altså snart byde ind med masser af lagerplads, effektiv varehåndtering, services og hurtig levering, siger Per Hansen.
DSV Fulfillment Factory
I 2020 købte DSV Prime Cargo i Kolding for at kick-starte sin indsats på e-handel-området, som DSV i Danmark endnu ikke har foldet ud i fuld skala.
- Prime Cargo har i lang tid været stærke inden for e-handlen og særligt inden for fashion. Samtidig har vi store e-handellagre i en række andre europæiske land. Mange af de udenlandske lokationer har ligeledes fået installeret kæmpestore AutoStore-robotanlæg.
- Og vi har netop trukket på Prime Cargos ekspertise og vore internationale referencer for at gøre den nye lokation i Hedehusene til et State-of-the-art-lager. Det har ført til, at vi i den store hal med robotanlægget har etableret det, vi kalder DSV Fulfillment Factory. Det dækker over, at vi får endnu mere automation ind på lageret og kan kæde endnu flere processer sammen.
- Hallen er delt op i sektioner, og vi har også plads til en masse varer fra e-handel-kunder, som er for store til kasserne i robotanlægget. Og vi automatiserer altså også håndteringen af varerne, der ikke befinder sig i AutoStore-anlægget, til en vis grad. Det sker i form af et conveyoranlæg og et sorteringsanlæg.
- Både de større og mere ukurante varer og de plukkede varer fra AutoStore-anlægget bliver ført til pakkestationerne via conveyoranlægget. Her bliver de forsynet med labels, hvorefter de bliver ført videre på conveyoranlægget til den automatiske sortering og herfra videre til afsendelsesområdet, siger Per Hansen.
Flere tilknyttede services
Med DSV Fulfillment Factory-løsningen og de andre haller i det nybebyggede lagerområde tæt på Hedeland i Hedehusene øger DSV både kapaciteten og plukhastigheden. Og det er nødvendigt.
I e-handel-segmentet er der krav om hurtig og sikker levering, effektiv returnering af varer og også om effektiv håndtering af varer i gennem hele lagerflowet. Også når der er ’højtider’ under opsejling.
- Med DSV Fulfillment Factory klarer vi nemmere spidsbelastningerne i forbindelse med Black Friday, Cyber Monday og julehandelen.
-Med AutoStoren øges plukhastigheden markant og kan nemmere udjævne peaks. Og vi kigger endvidere på muligheden for at automatisere pluk med robotarme ved kasserne, der kommer ud med varerne til ordrerne af AutoStore-anlægget.
- Det vil gøre pluk endnu mere effektivt. Samtidig kan automatiseringen generelt være med til at afhjælpe manglen på lagermedarbejdere, som også i Danmark er et problem i lager- og logistikindustrien, forklarer Per Hansen.
Stigende krav fra kunderne om hurtig levering og flere tilknyttede services til eksempelvis e-handelen betyder nemlig, at der er behov for nye og anderledes kompetencer hos lagermedarbejderne.
- Selv om vi automatiserer lagerprocesserne, stiger kompleksiteten i nogle af de processer, som er tilknyttet e-handelen. Returvarer er omfattet af endnu flere håndteringer, hvor man pakker ud og pakker ind, og pakker ned igen. Det kræver en del flere kompetencer end blot at køre paller ind og paller ud af lageret.
- Derfor er der også udfordringer med at finde lagermedarbejdere. Vi er dog fortrøstningsfulde og satser på at rekruttere medarbejdere ud fra deres kvalifikationer, så vi får dem ind i de funktioner, hvor de arbejder og performer bedst.
World-wide oprustning af e-handel-ydelserne
I det samlede lagerbyggeri i Hedehusene har DSV endvidere faciliteter til køl og frost. Det gavner varehåndteringen og leveringen for flere af DSV’s kunder i pharmasegmentet og blandt healthcare-virksomheder.
Per Hansen forklarer, at DSV har forventninger om, at det nye lagerbyggeri gør det muligt at styrke selskabets e-handel-operationer, så de kommer til at stå for en større del af hele DSV’s samlede forretning.
For at styrke disse ambitioner, har DSV også planer om at udvide yderligere med AutoStore-anlæg på 12 af sine lokationer andre steder i verden.
- Det effektiviserer vores operationer lokalt og giver mulighed for, at store kunder med salg af varer flere steder i verden kan rykke dele af deres lager ud i nærområderne og dermed effektivisere leveringerne yderligere.
- Derudover bidrager det nye lagerbyggeri i Hedehusene til at afhjælpe de pladsproblemer, kunderne i øjeblikket oplever i stort set hele verden. Forsyningskrisen betyder, at mange eksisterende og også nye kunder ønsker større lagerbeholdninger, så de ikke risikerer at melde udsolgt over for deres egne kunder.
- Derfor er der i øjeblikket tale om, at man konsoliderer varebeholdningen hos logistikvirksomhederne. Også der er vi godt rustet med det nye lager, siger Per Hansen.
DSV styrker nethandelen med sit DSV Fulfillment Factory. Her har man sektionsopdelt lagerhal, hvor man håndterer flere forskellige typer varer. De større vareenmer bliver indlagret i reolsystemerne, ligesom et Autostore robotlager effektiviserer pluk og varehåndteringen af mindre emner.