Grøn omstilling lyser op

Grøn omstilling lyser op

Danske Fragtmænd har igangsat en større udskiftning af samtlige lysstofrør på 13 af virksomhedens lokationer. I stedet vil virksomheden benytte sig af LED-lys, der vil sænke energiforbruget og CO2-udslippet med over 60 procent alene på lys

Processen er nu gået ind i sin sidste fase, hvor kun de sidste udskiftninger på fragtterminalen i Taastrup mangler. Initiativet blev iværksat som en del af den grønne omstilling, som Danske Fragtmænd skal igennem over de næste mange år.

- Det er klart, at vi som transportvirksomhed med mange lastbiler på vejene belaster miljøet. Desværre er teknologien indenfor især eldrevne lastbiler endnu ikke langt nok fremme, hvorfor vi har set os forpligtet til at gøre en forskel dér, hvor vi kan.

- Derfor besluttede vi os for at udskifte alle lysstofrør på vores lokationer, eftersom de belastede miljøet i helt unødvendig grad, forklarer administrerende direktør Jørn P. Skov og påpeger, at fragtterminalen i Aarhus alene vil have en samlet CO2-besparelse på 283 tons om året.

Netop hensynet til miljøet har spillet en afgørende rolle, og derfor har det for Danske Fragtmænd været vigtigt at vælge den bedste og ikke nødvendigvis billigste løsning. Ifølge Jørn P. Skov er det et spørgsmål om at tænke langsigtet for at skåne miljøet i fremtiden.

- Vi blev hurtigt enige om, at vi hellere vil betale lidt mere for at få noget materiale af højeste kvalitet. På den måde får vi et produkt med lang levetid, så vi undgår at skulle købe nye materialer for ofte, hvilket blandt andet vil belaste miljøet yderligere. I den forbindelse har vi også været opmærksomme på genanvendelse af nuværende materiale, og derfor har vi mange af stederne beholdt armaturerne og nøjes med kun at udskifte elektronikken, forklarer han.

På trods af at der fortsat er lang vej endnu, er Jørn P. Skov ikke i tvivl om, at det er et rigtigt skridt i den grønne omstilling, der i forvejen inkluderer udfasning af modtagers kopi af fragtbrevet. Og selvom størstedelen af lastbilerne i forvejen overholder de højeste miljøstandarder (EURONORM 6), er man hos Danske Fragtmænd meget opmærksomme på, at de fleste blikke er rettet mod lastbilernes CO2-udledning.

- Jeg har stor tiltro til, at ingeniører og producenter gør alt for at fremme teknologien. Derfor har vi også tidligere bekendtgjort, at vi er interesserede i at teste nye, bæredygtige løsninger, hvis der er behov for vores bidrag. Indtil da fortsætter vi med at have fokus dér, hvor vi kan ændre noget, og det synes jeg, at vores medarbejdere godt kan være stolte af, forklarer Jørn P. Skov afslutningsvis.

Udskiftningen sker på lokationerne i Esbjerg, Holstebro, Silkeborg, Viborg, Skive, Hjørring, Hasselager, Herning, Aalborg, Taulov, Odense, Aarhus og Taastrup.

-hawin

13/1 2020
  • Stor Interesse for zink fører til lagerflytning

    Stor Interesse for zink fører til lagerflytning

    logistikcentre ›Til marts flytter Rheinzink sit varelager fra Århus til Hamborg for på den måde at følge med efterspørgslen. Herfra kan de optimere leverancerne, da en større del af varerne så kan komme direkte ud til kunderne uden først at skulle igennem både Brabrand og Haderslev
  • Dachser flytter fra Malmø til Landskrona

    Dachser flytter fra Malmø til Landskrona

    logistikcentre ›Rundtom i Sverige dukker flere og flere blå og gule bygninger op i industriområderne. Dachser Swedens sydligste filial er nu flyttet lidt længere nordpå, nærmere bestemt fra Malmø til Landskrona
  • Nye spor i sandet for industri- og logistikmarkedet

    Nye spor i sandet for industri- og logistikmarkedet

    logistikcentre ›Lejemarkedet for industri- og logistikejendomme er under forandring. Helle Andersen og Hans Holmann fra Colliers giver deres bud på de tendenserne der gør sig gældende på området inden for den næste årrække
  • Dachser fortsætter nyudnævnelserne

    Dachser fortsætter nyudnævnelserne

    logistikcentre ›På det seneste har der været en del nyudnævnelser i ledelsen hos Dachser i Danmark. Men også i hovedkontoret i Kempten i Sydtyskland bliver der rokeret rundt, idet Thomas Hiemer er ny cfo hos virksomheden
  • Verdion tilføjer yderligere kapital til sin VELF 2-fond

    Verdion tilføjer yderligere kapital til sin VELF 2-fond

    logistikcentre ›Logistik- og ejendomsudviklingsspecialisten, Verdion, har sikret yderligere 100 millioner euro til sin value-add fond, VELF 2. Fonden overstiger dermed samlet set 300 millioner euro
  • Manglen på udviklingsgrunde bremser væksten af industri- og logistik i Storkøbenhavn

    Manglen på udviklingsgrunde bremser væksten af industri- og logistik i Storkøbenhavn

    logistikcentre ›Antallet af kvadratmeter der bliver udviklet indenfor industri- og logistik (I&L) i Storkøbenhavn frem mod 2027 er ikke nok til at mætte den stigende efterspørgsel. Markedet for I&L i Storkøbenhavn står over for to væsentlige udfordringer: den begrænsede adgang til udviklingsgrunde og udbuddet af særligt mindre lokaler ned til 1.000 m2
  • Rettidig detektering af fejlinstallationer kan forhindre brand i solcelletagene

    Rettidig detektering af fejlinstallationer kan forhindre brand i solcelletagene

    logistikcentre ›Solcelleanlæg på tage øger risikoen for brandspredning i tilfælde af brand. Så hvordan undgår man, at der overhovedet udbryder brand? Og hvordan undgår man brandspredning, hvis der alligevel opstår brand? Det kan man få svar på i DBI’s nye vejledning om brandsikringsforanstaltninger for solcelleanlæg
  • Hvidovre Kommune skrotter plan om nyt erhvervsområde

    Hvidovre Kommune skrotter plan om nyt erhvervsområde

    logistikcentre ›Hvidovre Kommune har endegyldigt skrinlagt deres ”fatamorgana projekt” om erhvervsområdet Holmene, der skulle anlægges på ni kunstige øer i forlængelse af Avedøre Holme