Grøn omstilling lyser op

Grøn omstilling lyser op

Danske Fragtmænd har igangsat en større udskiftning af samtlige lysstofrør på 13 af virksomhedens lokationer. I stedet vil virksomheden benytte sig af LED-lys, der vil sænke energiforbruget og CO2-udslippet med over 60 procent alene på lys

Processen er nu gået ind i sin sidste fase, hvor kun de sidste udskiftninger på fragtterminalen i Taastrup mangler. Initiativet blev iværksat som en del af den grønne omstilling, som Danske Fragtmænd skal igennem over de næste mange år.

- Det er klart, at vi som transportvirksomhed med mange lastbiler på vejene belaster miljøet. Desværre er teknologien indenfor især eldrevne lastbiler endnu ikke langt nok fremme, hvorfor vi har set os forpligtet til at gøre en forskel dér, hvor vi kan.

- Derfor besluttede vi os for at udskifte alle lysstofrør på vores lokationer, eftersom de belastede miljøet i helt unødvendig grad, forklarer administrerende direktør Jørn P. Skov og påpeger, at fragtterminalen i Aarhus alene vil have en samlet CO2-besparelse på 283 tons om året.

Netop hensynet til miljøet har spillet en afgørende rolle, og derfor har det for Danske Fragtmænd været vigtigt at vælge den bedste og ikke nødvendigvis billigste løsning. Ifølge Jørn P. Skov er det et spørgsmål om at tænke langsigtet for at skåne miljøet i fremtiden.

- Vi blev hurtigt enige om, at vi hellere vil betale lidt mere for at få noget materiale af højeste kvalitet. På den måde får vi et produkt med lang levetid, så vi undgår at skulle købe nye materialer for ofte, hvilket blandt andet vil belaste miljøet yderligere. I den forbindelse har vi også været opmærksomme på genanvendelse af nuværende materiale, og derfor har vi mange af stederne beholdt armaturerne og nøjes med kun at udskifte elektronikken, forklarer han.

På trods af at der fortsat er lang vej endnu, er Jørn P. Skov ikke i tvivl om, at det er et rigtigt skridt i den grønne omstilling, der i forvejen inkluderer udfasning af modtagers kopi af fragtbrevet. Og selvom størstedelen af lastbilerne i forvejen overholder de højeste miljøstandarder (EURONORM 6), er man hos Danske Fragtmænd meget opmærksomme på, at de fleste blikke er rettet mod lastbilernes CO2-udledning.

- Jeg har stor tiltro til, at ingeniører og producenter gør alt for at fremme teknologien. Derfor har vi også tidligere bekendtgjort, at vi er interesserede i at teste nye, bæredygtige løsninger, hvis der er behov for vores bidrag. Indtil da fortsætter vi med at have fokus dér, hvor vi kan ændre noget, og det synes jeg, at vores medarbejdere godt kan være stolte af, forklarer Jørn P. Skov afslutningsvis.

Udskiftningen sker på lokationerne i Esbjerg, Holstebro, Silkeborg, Viborg, Skive, Hjørring, Hasselager, Herning, Aalborg, Taulov, Odense, Aarhus og Taastrup.

-hawin

13/1 2020
  • Ombygning styrker position som europæisk knudepunkt

    Ombygning styrker position som europæisk knudepunkt

    logistikcentre ›KLIFO, som leverer end-to-end emballerings- og distributionsservices bl.a. kliniske forsøg i medicinal- og biotekindustrien, har fået Lægemiddelstyrelsens godkendelse sin nyindrettede 6.500 m2 lagerfacilitet i Brøndby
  • Logistik i Drømmeland

    Logistik i Drømmeland

    logistikcentre ›E20 Park Copenhagen ved Solrød har indgået en lejeaftale med Drømmeland, og føjer dermed endnu en detailhandler til den voksende gruppe af lejere i logistikparken
  • Klar til større opgaver

    Klar til større opgaver

    logistikcentre ›Med et logistikprojekt på 13.500 m2 etagemeter og 8.700 m2 belægning for Panattoni Denmark har HPH Totalbyg netop vundet sin største byggekontrakt de seneste fem år
  • Tættere på kunderne og kortere køreafstande

    Tættere på kunderne og kortere køreafstande

    logistikcentre ›En markant tilgang af nye kunder og en målrettet investering i GLS-brandet har skabt stærk vækst for GLS Denmark, som derfor udvider med et nyt distributionscenter i Ringsted
  • Robotkonference til Odense

    Robotkonference til Odense

    logistikcentre ›Odense er netop blevet udvalgt som værtsby for den internationale konference inden for automatisering og robotteknologi i byggeriet, ISARC i 2027
  • Blue Water skifter topchef

    Blue Water skifter topchef

    logistikcentre ›Thomas Bek, der har været i Blue Water i 29 år, overtager ceo-posten efter Søren Nørgaard Thomsen, der forlader transport- og logistikkoncernen efter syv år
  • Korrekt planlægning af automatiserede fersk- og frostlagersystemer - udfordringer og løsninger

    Korrekt planlægning af automatiserede fersk- og frostlagersystemer - udfordringer og løsninger

    logistikcentre ›Klinkhammer, systemintegrator med speciale i intralogistik, viser, hvor vigtigt et effektivt og økonomisk logistikkoncept er, og hvilke overvejelser der skal tages, når man vælger et lager- og plukkesystem inden for ferskvare-sektoren for at sikre bedst mulig effektivitet og økonomi SPONSORERET INDHOLD
  • Højeste tomgang i mere end syv år

    Højeste tomgang i mere end syv år

    logistikcentre ›Udbuddet af lokaler til lager og logistik er steget to et halvt år i træk og ligger på det højeste i over syv år. To erhvervsmæglere forudser dog, at der bliver længere mellem de ledige lejemål