K. Hansen Transport udvider – igen

K. Hansen Transport udvider – igen

Der er godt gang i forretningen hos K. Hansen Transport, hvor endnu en udvidelse af lageret i Vejen og brug af smalgangstruck er med til at effektivisere varehåndteringen. Det kan et stigende antal nye kunder glæde sig til, ligesom de eksisterende får gode vækstmuligheder i samarbejdet med logistikvirksomheden

Af Hans Windeløv

4000 nye m2 er allerede så småt taget i brug af logistik- og transportvirksomheden K. Hansen Transport i Vejen ved Kolding. Det er blandt andet væksten i e-handelen, som har ført til, at overvejelserne om at udvide, nu er blevet realiseret.

Hansen Transport er logistikoperatør og lagerhotel for rigtig mange kunder og deriblandt også rigtigt mange e-handelvirksomheder.

- I takt med at deres ordrertilgang stiger, og at varemængderne dermed vokser, har vi fået behov for mere plads. Samtidig får vi løbende forespørgsler fra nye kunder, som ønsker at gøre brug af vore logistikydelser. For at kunne imødekomme efterspørgslen i markedet vurderede vi, at det eneste fornuftige, vi kunne gøre, var at bygge en ny lagerhal. Nu står den her og vores kapacitet har fået et tiltrængt boost. Vi er da også allerede i fuld gang derinde. Men der er da stadig plads til flere varer og flere kunder, siger salgs- og marketingchef hos K. Hansen Transport, Dan Krarup.

Paller i otte meters højde

Den nye hal består af to celler på hver 2000 m2 med 9,5 meter til loftet.  Cellerne er blevet forsynet med tætplacerede reoler i otte meters højde, hvor der kører smalgangstruck i gangene. 

- Det gør det muligt at plukke varerne manuelt rigtigt hurtigt. Den store vækst i e-handelen er jo blandt andet afhængig af hurtig og sikker levering af varerne til kunderne. Det betyder, at vi skal være effektive i alle varehåndteringens elementer. Her er både indlagring, pluk og pakning af varerne et kritisk element. Vores kunder betaler udelukkende for de konkrete håndteringer af deres varer.

- Man betaler en fast pris pr. håndteret vare, som dermed gør deres varelager til en variabel omkostning. Stiger efterspørgslen på deres varer og dermed omsætningen af dem på lageret, er det udelukkende håndteringen af dem, de betaler for. Her viser vores analyser, at vi er mest effektive og har de laveste omkostninger ved brug af smalgangstruck og hurtigt vertikal pluk i den nye lagerbygning.

- Og det skaber nogle ret fornuftige priser for kunderne. På den måde bliver det en god forretning for både dem og os selv, siger Dan Krarup.  

Nye haller og ny teknologi

Den nye betonhal er endnu en etape i de kontinuerlige udvidelser, virksomheden har gennemført de seneste fem år. I 2015 byggede man 4000 m2 i to celler plus en terminal på 1200 m2. Det blev efterfulgt af en forlængning med en hal på 2000 m2 i 2017.

Dermed råder man nu over 10.000 m2 plus en terminal i den ’nye’ afdeling af lageret. I alt har K. Hansen 40.000 m2 lager under tag på adressen i Vejen. Udvidelserne er etableret inden for relativ kort tid og som en konsekvens af den store efterspørgsel.

- Vi har taget tingene i etaper og har dermed også hele tiden kunnet anvende de nyeste og mest energivenlige løsninger. Blandt andet lys, lagerstyring og varehåndtering, siger Dan Krarup med henvisning til blandt andet installationen af LED-lys og de induktionsstyrede smalgangstruck i det nye lager. 

Nem dataudveksling i nyt WMS

Dan Krarup kommer ind på, at K. Hansen Transport i forbindelse med indvielsen af den nye lagerbygning i december måned sidste år endvidere fik installeret nyt WMS.

- Det er fuldt integreret med vores kunder, så vi kan udveksle data med dem, og så kan de følge ordrerne og varernes bevægelse i systemet. Dermed kommer der endnu mere styr på vareforsyningen, både internt hos os og i forbindelse med den videre distribution. Det er faktisk med til at gøre os endnu mere effektive og gør kun pluk endnu billigere og giver os færre administrative omkostninger.

Der arbejder 25-30 medarbejdere på lageret, og også de kommer til at mærke til forandringerne med det øgede antal kvadratmeter og det nye WMS.

- Selvom vi har udvidet og får både flere varer og flere nye kunder, klarer vi os med den arbejdsstyrke vi har. De får til gengæld en mere afvekslende dag, da de har mulighed for at skifte rundt mellem forskellige funktioner på lageret. Det gør os endvidere ret fleksible med hensyn til at rykke arbejdsstyrken rundt de steder, hvor der er behov for den, siger Dan Krarup, som ser frem til, at lageret er i fulde omdrejninger.   

 

24/3 2020
  • Danske Fragtmænd henter ny topchef fra Verdo

    Danske Fragtmænd henter ny topchef fra Verdo

    logistikcentre ›Danske Fragtmænds bestyrelse har ansat Jakob Flyvbjerg Christensen som ny CEO. Med erfaring fra topposter hos blandt andet A.P. Møller-Mærsk, Aarhus Havn og senest som CEO i Verdo er det en erfaren leder, der skal stå i spidsen for Danske Fragtmænd
  • Klar til stigende transportmængder

    Klar til stigende transportmængder

    logistikcentre ›Horsens er et strategisk vigtigt knudepunkt i forhold til DSV’s distributionsmønstre mellem Norden og Europa. Og snart står transport- og logistikkæmpens nye logistikcenter færdigt i området tæt på motorvejen
  • Lagerhotel hjælper startups på vej

    Lagerhotel hjælper startups på vej

    logistikcentre ›Godshotellet Sjælland vil hjælpe startups med at undgå alt for faste og omkostningstunge løsninger på f.eks. lager og logistik
  • Dachser får ny filialchef i Hvidovre

    Dachser får ny filialchef i Hvidovre

    logistikcentre ›Logistikleverandøren med rødder i det sydtyske henter ny filialchef til filialen i København internt. Nicolai Winter tiltræder den 1. januar 2025 som General Manager og overtager dermed stafetten fra kommende nordiske direktør Peter Hut
  • Dagrofa med en ny offensiv strategi

    Dagrofa med en ny offensiv strategi

    logistikloesninger ›Øget fokus på blandt andet lokale danske kvalitetsvarer og nemme måltidsløsninger er en del af fødevarekoncernen Dagrofas nye strategi, som indebærer investeringer på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år - bl.a. i opgraderinger af logistikløsninger med mere automation
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning
  • Skanlog overtager Godshotel & Transports lager- og logistikaktiviteter

    Skanlog overtager Godshotel & Transports lager- og logistikaktiviteter

    logistikcentre ›1. januar 2025 overtager Skanlog alle lager- og logistikaktiviteter i Godshotel & Transport. De berørte medarbejdere bliver tilbudt ansættelse hos Skanlog. Godshotel & Transport fortsætter som selvstændigt selskab og vil fremover alene fokusere på sine transport og distributionsaktiviteter
  • Kosmetiske logistikkvadratmeter i Espergærde

    Kosmetiske logistikkvadratmeter i Espergærde

    logistikcentre ›Logistik- og ejendomsudvikleren, Verdion vil opføre en topmoderne lager-, logistik- og kontorbygning på knap 27.000 kvadratmeter i Espergærde nord for København. Lejeren er kosmetikdistributøren, Sæther