Lageret er kundernes forlængede arm
Lagerkompagniet favner bredt når det handler om de mange forskellige kunder man rummer. Linse Kessler er en af de senest tilkomne kunder.

Lageret er kundernes forlængede arm

Lagerkompagniet i Herfølge vokser og vokser. På kort tid har man opnået en bred sammensætning af kunder, der rummer både de små og store, dem i B2B-segmentet, dem i B2C og alle de andre derimellem. En serviceorienteret tilgang med fokus på kvalitet og kundespecifikke løsninger er sammen med hårdt arbejde en del af succeskonceptet

Af Hans Windeløv

Logistikvirksomheden og Lagerhotellet, Lagerkompagniet, har på få år gennemgået en organisk vækst, som er et resultat af både dygtighed, hårdt arbejde, effektive processer og en strategisk tilgang til opgaverne.

Det betyder, at man løser opgaverne hurtigt og problemfrit. og kan få varerne afsted både til businesskunderne og til de privatkunder som handler i webshops, som benytter Lagerkompagniet som samarbejdspartner.

Der er med andre ord tale om, at virksomheden har stablet en rigtig fornuftig forretningsplan på benene. Siden Mikkel Bauer købte virksomheden i 2011 er det gået stærkt. Virksomheden, der har til huse i et nedlagt hønseri i Herfølge, er på fem år vokset fra de oprindelige 250 kvadratmeter til 3.200 kvadratmeter i dag.

Solid vækst

Det er da også en tilfreds indehaver, som kan se tilbage på en periode, der har været præget af solid vækst og et stigende antal kunder. Kunder, som alle kan se en lang række fordele ved at benytte de serviceydelser, Lagerkompagniet tilbyder.

- Lagerhoteller og logistikvirksomheder er kommet for at blive. Sådan ser både vi og kunderne på sagen. Her i kølvandet på finanskrisen har der været en tendens til at fokusere på kerneydelserne, uanset hvilken virksomhed man er.

- Her har mange virksomheder skilt sig af med lagerfunktionerne og den lagerdrift, de ikke er gearet - og ikke har spidskompetencerne - til. Man outsourcer simpelt hen det omkostningstunge lager, siger Mikkel Bauer.

Kunderne får ’egne’ medarbejdere

Det er her, Lagerkompagniet kommer ind i billedet. For både producerende virksomheder, grossister og andre handelsvirksomheder er i høj grad afhængige af et lager. Pointen, som Mikkel Bauer forklarer, er jo, at man ved at outsource lageret har mulighed for at få deciderede lagereksperter til at klare opgaverne.

- Vores idé bygger grundlæggende på, at vi er kundernes forlængede arm og fungerer som deres lagerpersonale. Hos os får kunderne deres ’egne’ medarbejdere. Vores pragmatiske indgangsvinkel til samarbejdet betyder, at vi tilpasser os de behov kunderne har. Vi indleder simpelthen med en dialog om, hvordan vi løser opgaverne bedst muligt, og får gang i de processer, der lever op til deres krav om håndtering og levering af varer.

- På den måde betragter vi kunderne som vores arbejdsgivere, og når de sender mails, faxer, sender sms eller ringer for at afgive ordrer, er det op til os at løse opgaverne så nemt og hurtigt som muligt, forklarer indehaveren.

Forædling af varer hører med

Lagerkompagniets ydelser skaber værdi for både store og små kunder. Uanset om det er svejsetråd til byggemarkedet, økologiske saltede mandler til urtekræmmeren eller store partier af dagligvarer til supermarkedskæder, varer til apoteker og isenkræmmere eller helt andre kundetyper, tilpasser Lagerkombagniet sine ydelser til kundernes behov.

- Vi aftaler med kunderne hvorvidt der er særlige krav til vare- og ordrehåndteringen. Vi sender varerne i ny emballage, og står dermed for en optimering og forædling af varerne. Samtidig har vi en tæt og løbende dialog med kunderne om, hvordan de vil have varerne leveret og om der er særlige hensyn, vi skal tage.

- Handler det om opbevaring af varer i længere tid, eller drejer det sig om varer med høj lageromsætning og masser af pluk og pak, er vi tillige utroligt konkurrencedygtige med prisen i forhold til den høje kvalitet, vi leverer, forklarer Mikkel Bauer.

Manuel og digital ordrebehandling

Virksomheden har mange forskellige kunder, og det afspejler sig i de interne processer. Lagerkompagniet benytter papirbaseret pluk, hvor ordrerne kommer ind på både telefon, fax, sms og mail for derefter at blive printet ud.

Ifølge Mikkel Bauer er der faktisk en del kunder som ikke ønsker en it-tung ordrebehandling. De ønsker slet og ret at ordrebehandlingen foregår manuelt. Andre igen ønsker ordreafgivelse og hele lager- og varestyringen koblet op på it-systemer.

- Vi efterlever begge dele og respekterer at vore kunder grundlæggende koncenterer sig om at være dygtige købmænd. Derfor tilpasser vi vores service og de tilhørende løsninger, så de matcher kundernes setup, uddyber han.

En erfaren branchemand

At direktøren har en rigtig god indsigt i og fornemmelse for udviklingen i lager- og logistikbranchen, er da heller ikke helt tilfældig. Han er selv uddannet købmand og indkøber og har har blandt andet arbejdet som indkøber i Coop.

Derudover har han arbejdet som selvstændig konsulent med ekspertise i både outsourcing af produktion og i hvordan handelsvirksomheder køber ind direkte hos producenter i eksempelvis Kina og dermed springer nogle fordyrrende led over og forbedrer deres avance.

- Min baggrund har givet mig stor indsigt i hele vareforsyningsflowet fra producent til slutkunde. I logistikbranchen er hver håndtering, som varerne gennemgår, et fordyrende led. Her er vi også i stand til at hjælpe virksomhederne med at få så effektivt et vareflow som muligt, når det handler om håndteringen af varerne igennem hele logistikkredsløbet, kommenterer Mikkel Bauer.

Fælles om den videre udvikling

På den måde er fordelingen klar. Handelsvirksomhederne kan koncentrerere sig om strategi, indkøb, produktion og salg. De behøver ikke tænke i transport og varehåndtering, for det kører optimalt i hænderne hos Lagerkompagniet. Dermed kan de også bruge lagerhotellets høje kvalitet i serviceydelserne som et aktivt salgsargument.

Som Mikkel Bauer ser udviklingen på logistikmarkedet, er der da også stigende efterspørgsel på Lagerkompagniets ydelser og evnen til at lave kundespecifikke løsninger.

- Kunderne kan drage nytte af de effektive ydelser vi tilbyder og som er sat i system. Samtidig har de mulighed for at få tilbudt de specifikke løsninger, som vi etablerer i fællesskab. På den måde bliver der tale om et decideret samarbejde, hvor vi løbende er i stand til at videreudvikle løsningerne og hurtigt kan lave ændringer, fordi vi er tæt på kunderne, og har indsigt i deres processer, siger Mikkel Bauer.

 

 

16/9 2016
  • Logistikkøb i Trekantområdet

    Logistikkøb i Trekantområdet

    logistikcentre ›M7 Real Estate, med speciale i logistik, har i et joint venture med Centerbridge Partners købt en stor PostNord logistikejendom og en erhvervsgrund i Fredericia
  • Reduktion af arbejdsulykker førte til Arbejdsmiljøprisen 2024

    Reduktion af arbejdsulykker førte til Arbejdsmiljøprisen 2024

    logistikcentre ›En forebyggende indsats bliver tilskrevet en stor del af æren for, at fødevaregrossistvirksomheden Dagrofa Logistik er lykkes med at reducere antallet af alvorlige arbejdsulykker betydeligt. Nu hædres indsatsen med Arbejdsmiljøprisen 2024.
  • Nye logistikinvesteringer i Norditalien

    Nye logistikinvesteringer i Norditalien

    logistikcentre ›Garbe fortsætter med at udvide sine logistikinvesteringer i Italien med købet af en ejendom i Tortona, som skal udvikles med ny infrastruktur og teknologiske innovationer
  • Ny lejer i E20 Park Copenhagen

    Ny lejer i E20 Park Copenhagen

    logistikcentre ›E20 Park Copenhagen, en af Danmarks største logistikparker, der ligger ved Solrød syd for København, får ny lejer inden for bilserviceindustrien på over 16.600 kvadratmeter fordelt på to enheder
  • Væksten i tomme lagerlokaler fortsætter  

    Væksten i tomme lagerlokaler fortsætter  

    logistikcentre ›Udbuddet af lager- og logistiklokaler er steget otte kvartaler i træk, og især ét område af landet har fået mange ledige lokaler, viser nye tal fra Ejendomstorvet.dk. Årsagen er massivt nybyggeri, som har oversteget efterspørgslen. Men nybyggeriet har været tiltrængt, og det begynder snart at lysne for nogle af udlejerne, spår to erhvervsmæglere
  • Dachser får ny nordisk direktør ved årsskiftet

    Dachser får ny nordisk direktør ved årsskiftet

    logistikcentre ›Med udgangen af året træder René Sidor, Managing Director Nordic, tilbage efter syv år på posten, 10 år hos Dachser og godt 50 år i branchen. Han giver ansvaret videre til Peter Hut, Country Manager for Dachser Denmark, der overtager posten den 1. januar 2025
  • Kæmpe logistikudvidelse i Taulov Dry Port

    Kæmpe logistikudvidelse i Taulov Dry Port

    logistikcentre ›Taulov Dry Port investerer i yderligere 600.000 m2 og sikrer dermed et samlet baglandsareal til Fredericia Havn på 1,5 mio. m2. Hermed bliver vækstmulighederne for transport og logistik yderligere fremtidssikret i ADP i det multimodale transport- og logistikcentrum
  • Carl Ras styrker forretningen med ny coo

    Carl Ras styrker forretningen med ny coo

    logistikcentre ›Den familieejede engrosvirksomhed Carl Ras har ansat Julie Haller Baggesen som ny chief operating officer, coo. Julie Haller Baggesen vil få ansvar for virksomhedens samlede supply chain division, som omfatter kategori, vareforsyning, stamdata og lager, og hun bliver samtidig en del af den øverste ledelse