Multimaskine rydder op hos lagervirksomheden
DKI Logistics A/S investerede i efteråret 2018 i en Mustang AL608 knækstyret læsser til sin afdeling i Horsens.

Multimaskine rydder op hos lagervirksomheden

En knækstyret Mustang AL608 skal alene vedligeholde ca. 100.000 kvadratmeter udearealer året rundt for DKI Logistics i Horsens

Det stiller store krav til materiellet, når ca. 100.000 kvadratmeter udearealer skal holdes i tip-top stand hele døgnet året rundt. Derfor var DKI Logistics A/S afdeling i Horsens sidste efterår på jagt efter nyt materiel.

Deres lagerhotel og distributionscenter servicerer kunder i hele Danmark, og alle udearealer i form af kørselsveje, parkeringspladser og adgang til de 139 porte skal på alle tider af året være tilgængelige og farbare for at garantere kunderne de optimale og sikre forhold. Det ansvar hviler nu på en Mustang AL608 læssemaskine.

Driftssikker og fleksibel

Den eksisterende traktor til opgaven var nået til det punkt, hvor den oftere var til reparation end fit for fight. Det banede vejen for den alsidige, knækstyrede Mustang, og selv om det er en taknemmelig opgave at skulle overtage opgaverne fra en nedslidt traktor, så har den nye godt fire tons tunge Mustang AL608 allerede understreget sine styrker.

- Vi lever af at passe på andre folks varer og fjerne eventuelle gener for dem på vores arealer. Det er samtidig enorme arealer, maskinen skal servicere hver dag, og opgaverne er meget forskellige. Derfor gik vi efter et driftssikkert køretøj, som var mere fleksibelt, og som også havde en høj arbejdshastighed, fortæller Erik Langkilde, vicevært for DKO Logistics' afdeling i Horsens.

Den nye Mustang skal i løbet af året veksle mellem at arbejde med henholdsvis sneplov, saltspreder, pallegafler, læsseskovl, kost med opsamler samt et klippebord.

- Såvel automatgear og hydraulisk hurtigskift af redskaber samt det automatiske smøreanlæg skal nok vise sig at bidrage til den øget driftssikkerhed, der er et krav for at løfte opgaven, mener Erik Langkilde.

Kompakt tidsplan

Det er især ved vintertjenesten, at slitagen på maskinen er hård. Ikke på grund af opgaverne, men fordi arbejdet med vejsalt bogstaveligt talt tærer på materiellet. Det viser erfaringerne med den forrige maskine med stor tydelighed.

- Saltet tærede hårdt på traktorens forbindelsesstænger til kobling, bremser og liftarme. Flere af boltene var næsten rustet væk på ophænget til saltsprederen, så vi måtte enten svejse nye hoveder på eller skære boltene over for at afmontere eller justere den. Vi har en tidsplan, vi skal holde, så vi kan ikke smide en time her og der på grund af materiellet, fortæller Erik Langkilde.

Selv en Mustang kan ikke vide sig sikker for tæringer fra vejsalt, men for at sikre maskinen bedst muligt er metaloverflader blevet behandlet med Prolan før leveringen.

Den gamle traktor ydede 90 hk, og Erik Langkilde var før leveringen lidt nervøs for, om AL608 havde muskler nok i sine "blot" 64 hk.

- Den bekymring har jeg ikke længere. Selv på lange stræk med en sneplov og store mængder sne foran bliver den ved med at skubbe på. Den har også masser af olie til de hydrauliske redskaber, uanset hvad jeg sætter på den.

Multimaskine med masser af olie

Mustang AL608 er siden sin indtræden på det danske marked blevet handlet til både landbrug og byggebranchen, fortæller Michael Bom Skytte, produktchef for Mustang hos den danske forhandler Scantruck A/S, der har solgt og leveret maskinen til DKI Logistics.

- Det er en multimaskine, som med sin størrelse og manøvredygtighed kan løse en lang række forskellige opgaver blot ved at montere et nyt redskab. AL608 er udstyret med et håndgassystem, som gør det let at styre oliemængden til sin hydrauliske redskaber. Det er blandt andet en fordel, når man kører med både kost og saltspreder samtidigt, siger Michael Bom Skytte.

Hydraulikudtagene til saltsprederen bag på maskinen blev monteret efter ønske fra DKI Logistics.

-hawin

7/3 2019
  • Danske Fragtmænd henter ny topchef fra Verdo

    Danske Fragtmænd henter ny topchef fra Verdo

    logistikcentre ›Danske Fragtmænds bestyrelse har ansat Jakob Flyvbjerg Christensen som ny CEO. Med erfaring fra topposter hos blandt andet A.P. Møller-Mærsk, Aarhus Havn og senest som CEO i Verdo er det en erfaren leder, der skal stå i spidsen for Danske Fragtmænd
  • Klar til stigende transportmængder

    Klar til stigende transportmængder

    logistikcentre ›Horsens er et strategisk vigtigt knudepunkt i forhold til DSV’s distributionsmønstre mellem Norden og Europa. Og snart står transport- og logistikkæmpens nye logistikcenter færdigt i området tæt på motorvejen
  • Lagerhotel hjælper startups på vej

    Lagerhotel hjælper startups på vej

    logistikcentre ›Godshotellet Sjælland vil hjælpe startups med at undgå alt for faste og omkostningstunge løsninger på f.eks. lager og logistik
  • Dachser får ny filialchef i Hvidovre

    Dachser får ny filialchef i Hvidovre

    logistikcentre ›Logistikleverandøren med rødder i det sydtyske henter ny filialchef til filialen i København internt. Nicolai Winter tiltræder den 1. januar 2025 som General Manager og overtager dermed stafetten fra kommende nordiske direktør Peter Hut
  • Dagrofa med en ny offensiv strategi

    Dagrofa med en ny offensiv strategi

    logistikloesninger ›Øget fokus på blandt andet lokale danske kvalitetsvarer og nemme måltidsløsninger er en del af fødevarekoncernen Dagrofas nye strategi, som indebærer investeringer på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år - bl.a. i opgraderinger af logistikløsninger med mere automation
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning
  • Skanlog overtager Godshotel & Transports lager- og logistikaktiviteter

    Skanlog overtager Godshotel & Transports lager- og logistikaktiviteter

    logistikcentre ›1. januar 2025 overtager Skanlog alle lager- og logistikaktiviteter i Godshotel & Transport. De berørte medarbejdere bliver tilbudt ansættelse hos Skanlog. Godshotel & Transport fortsætter som selvstændigt selskab og vil fremover alene fokusere på sine transport og distributionsaktiviteter
  • Kosmetiske logistikkvadratmeter i Espergærde

    Kosmetiske logistikkvadratmeter i Espergærde

    logistikcentre ›Logistik- og ejendomsudvikleren, Verdion vil opføre en topmoderne lager-, logistik- og kontorbygning på knap 27.000 kvadratmeter i Espergærde nord for København. Lejeren er kosmetikdistributøren, Sæther