Støv på arbejdspladsen: Luftforurening kan skade både helbredet og din virksomhed

Støv på arbejdspladsen: Luftforurening kan skade både helbredet og din virksomhed

SPONSORERET INDHOLD: Et støvet arbejdsmiljø kan give problemer. Nogle kan mærkes på kort sigt, mens andre først kommer efter noget tid. Det kan påvirke dine medarbejderes helbred, din virksomheds præstation som helhed og dine kunderelationer. Her er, hvad du skal være opmærksom på

De 5 alvorligste konsekvenser af støv på arbejdspladsen

Sundhedsrisici
Støv er langt fra en harmløs gene. Lungebetændelse, astma og andre luftvejsproblemer (såsom KOL, kronisk obstruktiv lungesygdom) er blot nogle få af de sundhedsrisici, dine medarbejdere udsættes for, hvis der ikke tages hånd om støvet.

Konsekvenserne er et fald i præstationsniveauet, en stigning i fravær og et negativt image som arbejdsgiver, der kan gøre det svært at fastholde eller ansætte personale.

Stigende driftsomkostninger
Et støvet arbejdsmiljø udgør ikke kun en risiko for medarbejdernes helbred i din virksomhed.

På sigt kan det også påvirke dine maskiner og systemers ydeevne.

Du kan forsøge at holde støvniveauet under kontrol gennem regelmæssig rengøring og vedligeholdelse, men det er ikke særligt effektivt og en unødvendig omkostning.

Den bedste måde at fjerne støvet på er med en luftrenser.

Utilfredse kunder
Ingen kunder ønsker at modtage en støvet pakke, men det sker med stor sandsynlighed, hvis dit lager er fyldt med støv.

Det giver et dårligt indtryk på kunderne og gør dem mindre tilbøjelige til at bestille fra dig i fremtiden.

Det kan undgås ved at gøre rent, før varerne sendes, men i en hektisk hverdag kan man overse det.

Derfor er det bedre at forhindre, at støvet samler sig i første omgang.

Et dårligt omdømme
Medarbejdere, der er blevet syge af støv, eller kunder, der er irriterede over deres støvede pakker, kan risikere at give din virksomhed et ry som en, der ikke tager de nødvendige hensyn.

Ligesom støvet på dit lager vil et dårligt omdømme opbygges, hvis der ikke gøres noget ved det, og begge dele kan forbedres med bedre håndtering af støv og luftkvalitet.

Lovkrav og minimumsstandarder
Det er som minimum vigtigt at sikre, at din arbejdsplads overholder de juridiske standarder, når det gælder sundhed og sikkerhed, men det er også vigtigt at erkende, at der er tale om minimumsstandarder.

For at undgå de konsekvenser, der er nævnt ovenfor, er du nødt til at gøre en ekstra indsats for at forebygge de problemer, som støv kan forårsage.

Så hvad kan du gøre?

Den eneste løsning er at slippe af med støvet, og det kan du ikke gøre dig håb om at opnå med en kost og en fejebakke.

Det ideelle er at investere i en luftrensningsløsning af god kvalitet. Det kan spare dig for en masse arbejde og fjerne de potentielle problemer, som støv kan medføre.

Og investeringen behøver ikke engang at være høj.

Der findes løsninger, som faktureres med et rimeligt månedligt servicegebyr i stedet for en stor startinvestering. For eksempel luftrensningssystemerne fra Zehnder Clean Air Solutions.

Tal med en ekspert i dag for at vurdere dine muligheder.

 

Om Zehnder Clean Air Solutions

Zehnder Clean Air Solutions er førende inden for industriel luftrensning med årtiers erfaring og stor ekspertise. Vi er stolte af at opbygge stærke relationer til kunderne, lytte omhyggeligt til deres behov og arbejde tæt sammen om løsningerne. På den måde er vi – med vores industrielle luftrensere – med til at skabe et trygt og sikkert arbejdsmiljø, forbedre menneskers sundhed og virksomheders ydeevne overalt.

Start with clean air; start with Zehnder. 

 

 

26/4 2024
  • Stark bygger nyt distributionscenter for hele Danmark

    Stark bygger nyt distributionscenter for hele Danmark

    logistikcentre ›Med et nyt nationalt distributionscenter udvider Stark sortimentet og får dag til dag levering på foreløbig 50.000 varenumre til hele Danmark
  • Ny Dachserfilial i Finland

    Ny Dachserfilial i Finland

    logistikcentre ›Dachser Finland styrker sit servicenetværk ved at åbne en ny filial i Tampere-Pirkkala Lufthavn. Filialen åbnede officielt den 19. februar 2025 og tilbyder virksomhedens kunder endnu mere effektive og omfattende logistikløsninger
  • Endnu en Dachseransættelse i Nordic

    Endnu en Dachseransættelse i Nordic

    logistikcentre ›Maximillian Lutz er tiltrådt som ny Regional Finance Manager med ansvar for logistikvirksomhedens økonomi i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Lutz er hentet internt i virksomheden, hvor han tidligere har varetaget lignende roller.
  • Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    logistikcentre ›Internationale udstillere fra emballageindustrien og fra sektoren for automatisk identifikation og datafangst (AIDC) kommer til LogiMAT 2025 for at præsentere nyheder og porteføljer, der integrerer de allernyeste teknologier
  • Stigende efterspørgsel på brugerejendomme i Storkøbenhavn

    Stigende efterspørgsel på brugerejendomme i Storkøbenhavn

    logistikcentre ›Colliers har formidlet salget af en industri- og logistikejendom på Baldershøj 19 i Ishøj. Handlen understreger den voksende efterspørgsel på veldisponerede brugerejendomme iStorkøbenhavn. En efterspørgsel som er drevet af markante lejestigninger og meget lav tomgang på særligt brugerejendomme
  • Lagerlokaler er blevet mangelvare på Sjælland

    Lagerlokaler er blevet mangelvare på Sjælland

    logistikcentre ›Mens antallet af tomme lokaler stiger i det meste af landet, så er der nærmest underskud af lokaler til lager og logistik flere steder i Region Sjælland ifølge data fra Ejendomstorvet.dk. To erhvervsmæglere vurderer, at tomgangen kan falde det næste år
  • Frode Laursen etablerer nyt logistikcenter i Östra Ljungby

    Frode Laursen etablerer nyt logistikcenter i Östra Ljungby

    logistikcentre ›Logistikvirksomheden Frode Laursen udvider sine aktiviteter inden for dagligvarer i Norden med et nyt BREEAM-certificeret logistikcenter i Östra Ljungby i Sydsverige. I første fase vil der stå ca. 20.000 m2 klar til brug i starten af 2026
  • Stor interesse for UNICEFs kommende verdenslager

    Stor interesse for UNICEFs kommende verdenslager

    logistikcentre ›Dematic og Swisslog er prækvalificerede til at levere lager- og logistiksystemet, mens fire entreprenørteams konkurrerer om at stå for opførelsen af det kombinerede lager- og administrationsbyggeri på Nordhavn i København