Støv på arbejdspladsen: Luftforurening kan skade både helbredet og din virksomhed

Støv på arbejdspladsen: Luftforurening kan skade både helbredet og din virksomhed

SPONSORERET INDHOLD: Et støvet arbejdsmiljø kan give problemer. Nogle kan mærkes på kort sigt, mens andre først kommer efter noget tid. Det kan påvirke dine medarbejderes helbred, din virksomheds præstation som helhed og dine kunderelationer. Her er, hvad du skal være opmærksom på

De 5 alvorligste konsekvenser af støv på arbejdspladsen

Sundhedsrisici
Støv er langt fra en harmløs gene. Lungebetændelse, astma og andre luftvejsproblemer (såsom KOL, kronisk obstruktiv lungesygdom) er blot nogle få af de sundhedsrisici, dine medarbejdere udsættes for, hvis der ikke tages hånd om støvet.

Konsekvenserne er et fald i præstationsniveauet, en stigning i fravær og et negativt image som arbejdsgiver, der kan gøre det svært at fastholde eller ansætte personale.

Stigende driftsomkostninger
Et støvet arbejdsmiljø udgør ikke kun en risiko for medarbejdernes helbred i din virksomhed.

På sigt kan det også påvirke dine maskiner og systemers ydeevne.

Du kan forsøge at holde støvniveauet under kontrol gennem regelmæssig rengøring og vedligeholdelse, men det er ikke særligt effektivt og en unødvendig omkostning.

Den bedste måde at fjerne støvet på er med en luftrenser.

Utilfredse kunder
Ingen kunder ønsker at modtage en støvet pakke, men det sker med stor sandsynlighed, hvis dit lager er fyldt med støv.

Det giver et dårligt indtryk på kunderne og gør dem mindre tilbøjelige til at bestille fra dig i fremtiden.

Det kan undgås ved at gøre rent, før varerne sendes, men i en hektisk hverdag kan man overse det.

Derfor er det bedre at forhindre, at støvet samler sig i første omgang.

Et dårligt omdømme
Medarbejdere, der er blevet syge af støv, eller kunder, der er irriterede over deres støvede pakker, kan risikere at give din virksomhed et ry som en, der ikke tager de nødvendige hensyn.

Ligesom støvet på dit lager vil et dårligt omdømme opbygges, hvis der ikke gøres noget ved det, og begge dele kan forbedres med bedre håndtering af støv og luftkvalitet.

Lovkrav og minimumsstandarder
Det er som minimum vigtigt at sikre, at din arbejdsplads overholder de juridiske standarder, når det gælder sundhed og sikkerhed, men det er også vigtigt at erkende, at der er tale om minimumsstandarder.

For at undgå de konsekvenser, der er nævnt ovenfor, er du nødt til at gøre en ekstra indsats for at forebygge de problemer, som støv kan forårsage.

Så hvad kan du gøre?

Den eneste løsning er at slippe af med støvet, og det kan du ikke gøre dig håb om at opnå med en kost og en fejebakke.

Det ideelle er at investere i en luftrensningsløsning af god kvalitet. Det kan spare dig for en masse arbejde og fjerne de potentielle problemer, som støv kan medføre.

Og investeringen behøver ikke engang at være høj.

Der findes løsninger, som faktureres med et rimeligt månedligt servicegebyr i stedet for en stor startinvestering. For eksempel luftrensningssystemerne fra Zehnder Clean Air Solutions.

Tal med en ekspert i dag for at vurdere dine muligheder.

 

Om Zehnder Clean Air Solutions

Zehnder Clean Air Solutions er førende inden for industriel luftrensning med årtiers erfaring og stor ekspertise. Vi er stolte af at opbygge stærke relationer til kunderne, lytte omhyggeligt til deres behov og arbejde tæt sammen om løsningerne. På den måde er vi – med vores industrielle luftrensere – med til at skabe et trygt og sikkert arbejdsmiljø, forbedre menneskers sundhed og virksomheders ydeevne overalt.

Start with clean air; start with Zehnder. 

 

 

26/4 2024
  • Jysk har fået ny logistikchef

    Jysk har fået ny logistikchef

    logistikcentre ›Henrik Madsen kommer til Jysk med mere end 20 års erfaring. Undervejs har han lært betydningen af at sætte mennesket først
  • Der er rift om produktionslokaler i Nordjylland

    Der er rift om produktionslokaler i Nordjylland

    logistikcentre ›Lokaler til produktion bliver hevet ned fra erhvervsmæglernes hylder. Det går mere trægt med store lagerlokaler, som erhvervsmægler mener, man med fordel kan sektionere i mindre enheder
  • Normal ’onboarder’ pickere med Virtual Reality

    Normal ’onboarder’ pickere med Virtual Reality

    logistikcentre ›På detailkæden Normals nye lager i Hedensted palleterer plukmedarbejderne varerne undervejs på lageret, når de plukker ordrerne manuelt til butikkerne. Det kræver præcision og effektivitet. For at hjælpe nye lagermedarbejdere godt i gang med plukopgaverne har virksomheden derfor taget Virtual Reality i brug
  • Erfaren entreprenør skal opføre Jysks hollandske distributionscenter

    Erfaren entreprenør skal opføre Jysks hollandske distributionscenter

    logistikcentre ›Jysk har valgt Willy Naessens Netherlands som entreprenør på den globale boligindretningskædes nye distributionscenter i Holland. Det familieejede byggefirma, der er grundlagt i Belgien, vil stå for hele byggeriet
  • Vare- og værdistrømme går hånd i hånd hos Dachser

    Vare- og værdistrømme går hånd i hånd hos Dachser

    logistikcentre ›Vejen til sikre processer og en skarpere forsyningskæde kan måske findes i en social indpakning. Det er i hvert fald den vej man går hos Dachser, når man ruster medarbejderne til fremtidens udfordringer
  • Verdion opruster sin nordiske forretning

    Verdion opruster sin nordiske forretning

    logistikcentre ›Verdion fortsætter oprustningen af sit nordiske team i form af ansættelsen af Anders Johansson som ny Head of Leasing på det svenske marked. Ansættelsen sker i forlængelse af, at Verdion fortsat oplever vækst i Norden
  • Dachser udvider sit globale netværk

    Dachser udvider sit globale netværk

    logistikcentre ›Efter det økonomiske opsving i logistikbranchen under coronapandemien og forstyrrelser i de globale forsyningskæder vendte situationen tilbage til normalen i 2023. Det mærkede Dachser, hvis regnskabsår var præget af svag efterspørgsel på logistikydelser i lyset af overkapacitet og et kraftigt fald i raterne for sø- og luftfragt
  • Ledige lagerarealer er i vækst

    Ledige lagerarealer er i vækst

    logistikcentre ›Udbuddet af lokaler til lager og logistik er vokset med næsten 750.000 kvadratmeter i løbet af seks kvartaler, viser nye data fra Ejendomstorvet.dk. Længere lejeaftaler bliver en af konsekvenserne af stigningen