Tilfredsstillende regnskab og grønne mål

Tilfredsstillende regnskab og grønne mål

Frode Laursen har leveret et tilfredsstillende regnskab i 2020 og sætter samtidig konkret mål om reducering af CO2-udslip i Frode Laursen gruppen

I 2020 har Frode Laursen A/S leveret et overskud på DKK 51 mio. før skat baseret på en omsætning på DKK 1.933 mio. Egenkapital udgør DKK 201 mio., hvilket svarer til en soliditetsgrad på 30,9 %.

Det var ledelsens forventning, at omsætning og indtjening i 2020 ville være præget af usikkerhed, der delvist skyldtes corona-pandemien, der gjorde det vanskeligere og dyrere at afvikle lagerlogistik og transportopgaver.

Alligevel er det lykkedes for selskabet at komme igennem året med et resultat før skat, der er steget fra DKK 28 mio. i 2019 til DKK 51 mio. i 2020.  Det skyldes især effektive og agile processer, moderne og digitale systemer samt en fantastisk indsats fra alle medarbejdere.

- Det er imponerende, hvordan alle medarbejdere har håndteret denne meget specielle tid, siger økonomidirektør Dennis Rytter.

35 % mindre CO2-udledning i 2030

Den grønne agenda blev endnu mere fremtrædende i Frode Laursen gruppen i 2020, hvor virksomheden valgte at sætte et helt konkret mål for, hvor meget gruppens CO2-udslip skal reduceres.

I 2030 skal den samlede CO2-udledning fra Frode Laursen gruppen således være reduceret med 35 %.  Øget brug af alternative brændstoffer, teknologiske investeringer, fokus på kørestil og en klar vision for bæredygtigt byggeri er nogle af de tiltag, der skal indfri målsætningen.

- Vi har nu sat mål for vores miljøpåvirkning, til trods for den fortsatte usikkerhed med rammevilkår, og forventer at fortsætte implementering af miljøvenlige teknologier for at nå vores ambitiøse mål, siger Dennis Rytter.

Forventninger til 2021

Den 1. april 2021 overtog Thomas Mølschow Corneliussen posten som administrerende direktør fra Thorkil Andersen, der fortsatte som ny formand for bestyrelsen i Frode Laursen.

Selskabet vil fortsat være en stærk logistikpartner på forretningsområderne lagerlogistik samt nationale og internationale trafikker inden for segmenterne dagligvarer, byggevarer og recycling i Norden og Europa.

Ledelsen forventer, at 2021 stadig præges af en vis usikkerhed omkring udviklingen i omsætning og indtjening.  Både på grund af Corona-pandemien, og også på baggrund af bl.a. væsentlige ændringer i rammevilkårene for transportbranchen.

-hawin

18/5 2021
  • Danske Fragtmænd henter ny topchef fra Verdo

    Danske Fragtmænd henter ny topchef fra Verdo

    logistikcentre ›Danske Fragtmænds bestyrelse har ansat Jakob Flyvbjerg Christensen som ny CEO. Med erfaring fra topposter hos blandt andet A.P. Møller-Mærsk, Aarhus Havn og senest som CEO i Verdo er det en erfaren leder, der skal stå i spidsen for Danske Fragtmænd
  • Klar til stigende transportmængder

    Klar til stigende transportmængder

    logistikcentre ›Horsens er et strategisk vigtigt knudepunkt i forhold til DSV’s distributionsmønstre mellem Norden og Europa. Og snart står transport- og logistikkæmpens nye logistikcenter færdigt i området tæt på motorvejen
  • Lagerhotel hjælper startups på vej

    Lagerhotel hjælper startups på vej

    logistikcentre ›Godshotellet Sjælland vil hjælpe startups med at undgå alt for faste og omkostningstunge løsninger på f.eks. lager og logistik
  • Dachser får ny filialchef i Hvidovre

    Dachser får ny filialchef i Hvidovre

    logistikcentre ›Logistikleverandøren med rødder i det sydtyske henter ny filialchef til filialen i København internt. Nicolai Winter tiltræder den 1. januar 2025 som General Manager og overtager dermed stafetten fra kommende nordiske direktør Peter Hut
  • Dagrofa med en ny offensiv strategi

    Dagrofa med en ny offensiv strategi

    logistikloesninger ›Øget fokus på blandt andet lokale danske kvalitetsvarer og nemme måltidsløsninger er en del af fødevarekoncernen Dagrofas nye strategi, som indebærer investeringer på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år - bl.a. i opgraderinger af logistikløsninger med mere automation
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning
  • Skanlog overtager Godshotel & Transports lager- og logistikaktiviteter

    Skanlog overtager Godshotel & Transports lager- og logistikaktiviteter

    logistikcentre ›1. januar 2025 overtager Skanlog alle lager- og logistikaktiviteter i Godshotel & Transport. De berørte medarbejdere bliver tilbudt ansættelse hos Skanlog. Godshotel & Transport fortsætter som selvstændigt selskab og vil fremover alene fokusere på sine transport og distributionsaktiviteter
  • Kosmetiske logistikkvadratmeter i Espergærde

    Kosmetiske logistikkvadratmeter i Espergærde

    logistikcentre ›Logistik- og ejendomsudvikleren, Verdion vil opføre en topmoderne lager-, logistik- og kontorbygning på knap 27.000 kvadratmeter i Espergærde nord for København. Lejeren er kosmetikdistributøren, Sæther