Tromler videre i nyt flow

Tromler videre i nyt flow

Siden marts 2025 har Freja stået for alle leverancer af tomme tromler i ét flow fra leverandøren Greif i Falkenberg til Fuchs produktionsanlæg i Västerhaninge

Smøremiddelproducenten Fuchs har udvidet sit samarbejde med transportvirksomheden Freja om at håndtere leverancer af tomme tromler fra Greifs anlæg i Falkenberg til Fuchs' produktionsanlæg i Västerhaninge.

Tidligere blev transporten håndteret af en tredjepartsløsning med mellemlager i Länna. Den ekstra håndtering, som tredjepartsløsningen medførte, øgede risikoen for kvalitetsafvigelser i form af beskadigede varer.

- For at reducere risikoen for kvalitetsafvigelser og forbedre kontrollen over forsyningskæden, så den passede bedre til vores behov, var vi nødt til at ændre flowet, siger Eric Lund, Senior Planner hos Fuchs. Vi ønskede at gå fra tredjepartsflow til direkte levering.

Fuchs' ambitioner om et mindre miljøbelastende flow handler bla. om en reduktion af CO2-udledningen. Valget af speditør faldt på Freja, da de kunne tilbyde brændstofvalget HVO100 på ruten Falkenberg - Västerhaninge.

Fælles ambitioner driver partnerskabet
Fuchs og Freja har allerede udviklet et tæt samarbejde om international transport - og deler en vision om mere bæredygtighed og cirkulær økonomi.

Nu er partnerskabet blevet udvidet til at omfatte indenrigsruter til og fra Greif. Den nye løsning reducerer ikke kun udledningen fra transport betydeligt, men gør det også muligt at returnere transportemballage til Greif, så den kan genbruges.

- Fuchs ønskede bedre kontrol over tilstrømningen, så den passede bedre til deres forsyningskæde, og det har de fået nu, siger Søren Skive, vicepræsident for Freja Sverige.

Alt er baseret på behovene i produktionsanlægget i Västerhaninge. Det handler ikke kun om renere transport, men også om smartere logistik.

Når Freja returnerer emballage til Greif, skaber det et lukket kredsløb, som forlænger materialernes levetid. En sidegevinst er også, at Fuchs ikke behøver at have et ekstra lager.

- Vi ser flere fordele ved det nye flow. Siden starten i marts 2025 har det nye flow reduceret kuldioxidudledningen og også reduceret transportskader på tromlerne,  siger Eric Lund og fortsætter:

- Vi har været i stand til at strømline rutiner, forbedre logistikken og få en mere sammenhængende forsyningskæde med øget gennemsigtighed, tidsbesparelser og et bedre arbejdsmiljø.

- At kunne udvikle sig på denne måde sammen med leverandørerne er grundlæggende for alle, der ønsker at tænke på bæredygtighed.

-hawin

12/9 2025
  • Jysk rykker ind i Hedensted

    Jysk rykker ind i Hedensted

    logistikcentre ›Nordicals Horsens har på vegne af EQT Real Estate formidlet udlejningen af Hedensted II – et moderne logistikcenter placeret ved E45
  • Ombygning styrker position som europæisk knudepunkt

    Ombygning styrker position som europæisk knudepunkt

    logistikcentre ›KLIFO, som leverer end-to-end emballerings- og distributionsservices bl.a. kliniske forsøg i medicinal- og biotekindustrien, har fået Lægemiddelstyrelsens godkendelse sin nyindrettede 6.500 m2 lagerfacilitet i Brøndby
  • Logistik i Drømmeland

    Logistik i Drømmeland

    logistikcentre ›E20 Park Copenhagen ved Solrød har indgået en lejeaftale med Drømmeland, og føjer dermed endnu en detailhandler til den voksende gruppe af lejere i logistikparken
  • Klar til større opgaver

    Klar til større opgaver

    logistikcentre ›Med et logistikprojekt på 13.500 m2 etagemeter og 8.700 m2 belægning for Panattoni Denmark har HPH Totalbyg netop vundet sin største byggekontrakt de seneste fem år
  • Tættere på kunderne og kortere køreafstande

    Tættere på kunderne og kortere køreafstande

    logistikcentre ›En markant tilgang af nye kunder og en målrettet investering i GLS-brandet har skabt stærk vækst for GLS Denmark, som derfor udvider med et nyt distributionscenter i Ringsted
  • Robotkonference til Odense

    Robotkonference til Odense

    logistikcentre ›Odense er netop blevet udvalgt som værtsby for den internationale konference inden for automatisering og robotteknologi i byggeriet, ISARC i 2027
  • Blue Water skifter topchef

    Blue Water skifter topchef

    logistikcentre ›Thomas Bek, der har været i Blue Water i 29 år, overtager ceo-posten efter Søren Nørgaard Thomsen, der forlader transport- og logistikkoncernen efter syv år
  • Korrekt planlægning af automatiserede fersk- og frostlagersystemer - udfordringer og løsninger

    Korrekt planlægning af automatiserede fersk- og frostlagersystemer - udfordringer og løsninger

    logistikcentre ›Klinkhammer, systemintegrator med speciale i intralogistik, viser, hvor vigtigt et effektivt og økonomisk logistikkoncept er, og hvilke overvejelser der skal tages, når man vælger et lager- og plukkesystem inden for ferskvare-sektoren for at sikre bedst mulig effektivitet og økonomi SPONSORERET INDHOLD