Tromler videre i nyt flow

Tromler videre i nyt flow

Siden marts 2025 har Freja stået for alle leverancer af tomme tromler i ét flow fra leverandøren Greif i Falkenberg til Fuchs produktionsanlæg i Västerhaninge

Smøremiddelproducenten Fuchs har udvidet sit samarbejde med transportvirksomheden Freja om at håndtere leverancer af tomme tromler fra Greifs anlæg i Falkenberg til Fuchs' produktionsanlæg i Västerhaninge.

Tidligere blev transporten håndteret af en tredjepartsløsning med mellemlager i Länna. Den ekstra håndtering, som tredjepartsløsningen medførte, øgede risikoen for kvalitetsafvigelser i form af beskadigede varer.

- For at reducere risikoen for kvalitetsafvigelser og forbedre kontrollen over forsyningskæden, så den passede bedre til vores behov, var vi nødt til at ændre flowet, siger Eric Lund, Senior Planner hos Fuchs. Vi ønskede at gå fra tredjepartsflow til direkte levering.

Fuchs' ambitioner om et mindre miljøbelastende flow handler bla. om en reduktion af CO2-udledningen. Valget af speditør faldt på Freja, da de kunne tilbyde brændstofvalget HVO100 på ruten Falkenberg - Västerhaninge.

Fælles ambitioner driver partnerskabet
Fuchs og Freja har allerede udviklet et tæt samarbejde om international transport - og deler en vision om mere bæredygtighed og cirkulær økonomi.

Nu er partnerskabet blevet udvidet til at omfatte indenrigsruter til og fra Greif. Den nye løsning reducerer ikke kun udledningen fra transport betydeligt, men gør det også muligt at returnere transportemballage til Greif, så den kan genbruges.

- Fuchs ønskede bedre kontrol over tilstrømningen, så den passede bedre til deres forsyningskæde, og det har de fået nu, siger Søren Skive, vicepræsident for Freja Sverige.

Alt er baseret på behovene i produktionsanlægget i Västerhaninge. Det handler ikke kun om renere transport, men også om smartere logistik.

Når Freja returnerer emballage til Greif, skaber det et lukket kredsløb, som forlænger materialernes levetid. En sidegevinst er også, at Fuchs ikke behøver at have et ekstra lager.

- Vi ser flere fordele ved det nye flow. Siden starten i marts 2025 har det nye flow reduceret kuldioxidudledningen og også reduceret transportskader på tromlerne,  siger Eric Lund og fortsætter:

- Vi har været i stand til at strømline rutiner, forbedre logistikken og få en mere sammenhængende forsyningskæde med øget gennemsigtighed, tidsbesparelser og et bedre arbejdsmiljø.

- At kunne udvikle sig på denne måde sammen med leverandørerne er grundlæggende for alle, der ønsker at tænke på bæredygtighed.

-hawin

12/9 2025
  • Hummel udvider sit distributionscenter

    Hummel udvider sit distributionscenter

    logistikcentre ›Hummel investerer 80 millioner kroner i at udvide Hummel Distribution Center (hDC) i Padborg med 9.000 kvadratmeter, så det bliver på i alt 31.000 kvadratmeter
  • Stærk infrastruktur sikrer ny stor udlejning

    Stærk infrastruktur sikrer ny stor udlejning

    logistikcentre ›På Mimersvej 5 i Køge har Colliers formidlet udlejningen af en 13.900 m2 moderne logistik- og lagerejendom til en eksisterende lejer
  • Terma køber bygning til nyt logistikcenter

    Terma køber bygning til nyt logistikcenter

    logistikcentre ›Forsvarsvirksomheden Terma har vokseværk og har brug for at udvide pladsen med et nyt logistikcenter, der bliver på 2.144 kvadratmeter
  • Flere virksomheder søger mod Herning

    Flere virksomheder søger mod Herning

    logistikcentre ›Herning oplever en markant tilstrømning af virksomheder. Fra Europas største brintfabrik til nye bankfilialer. Hos Nordicals ser man det som resultatet af langsigtet planlægning og stærke lokale rammer
  • To nye distributionscentre til GLS Denmark

    To nye distributionscentre til GLS Denmark

    logistikcentre ›Inden for tre måneder har totalentreprenøren Gråkjær afleveret to nye højteknologiske distributionscentre til GLS Denmark - begge før tid
  • Aarhus får bugt med tomme lagerbygninger

    Aarhus får bugt med tomme lagerbygninger

    logistikcentre ›På kort tid oplevede Østjylland en tredobling i ledige lagerarealer, men nu har Aarhus fået længere mellem tomme lagerlokaler ifølge nye tal fra Ejendomstorvet.dk
  • Dagrofa Logistik og DSV i stor transportaftale

    Dagrofa Logistik og DSV i stor transportaftale

    logistikcentre ›Dagrofa Logistik indgår en flerårig transportaftale med DSV. Transport- og logistikkoncernen vil fra 2026 stå for Dagrofakoncernens distribution af varer ud af Herning-terminalen og fødevarekoncernens eksport
  • Færrest tomme logistiklokaler i Nordjylland

    Færrest tomme logistiklokaler i Nordjylland

    logistikcentre ›På landsplan stiger andelen af ledige lokaler til industri og logistik, men i det nordjyske bliver der længere mellem tomme lejemål, viser data fra Ejendomstorvet.dk. Lokale erhvervsmæglere peger på to årsager