Vare- og værdistrømme går hånd i hånd hos Dachser

Vare- og værdistrømme går hånd i hånd hos Dachser

Vejen til sikre processer og en skarpere forsyningskæde kan måske findes i en social indpakning. Det er i hvert fald den vej man går hos Dachser, når man ruster medarbejderne til fremtidens udfordringer

VSA. Det er tre bogstaver, der siger meget om den rejse, som Dachser Denmarks filial i Kolding har været på siden oktober 2022.

De står nemlig for værdistrømsanalyse – en analyse af egne processer i forsyningskæden set udefra og baseret på empiri.

Tanken bag analysen er at fjerne uhensigtsmæssige processer i mødet mellem forskellige aktører i forsyningskæden.

Analysen blev udført af udvalgte ansatte i filialen i samarbejde med afdelingen Dachser Service und Ausbildungs GmbH – et selskab under Dachser, der specialiserer i at uddanne og videreuddanne chauffører.

De fulgte chaufførerne igennem en hel arbejdsdag og tog tid på deres processer for at kortlægge, hvor Dachser kunne tilpasse interne processer for at give chaufførerne en bedre arbejdsdag.

- Idéen bag værdistrømsanalysen var at effektivisere vores processer, fortæller Manuel Soares, Operations Manager hos Dachsers vejtransportfilial i Kolding.

Han fortsætter:

- Samtidig vil vi gerne forbedre samarbejdet mellem medarbejdere og vores samarbejdspartnere, chaufførerne – og vores forhåbning var faktisk at gå skridtet videre og ikke blot forbedre samarbejdet men også vores medarbejderes og chaufførers personlige netværk i virksomheden.

Potentiale til forbedring
Værdistrømsanalysen afslørede et potentiale for forbedring. Den resulterede i en handlingsplan med 21 punkter, som Dachser Denmarks filial i Kolding arbejder på at indføre i forretningen.

Det kan imidlertid være svært at bygge bro over kløften mellem handlingsplan og virkelighed.

Flere af handlingspunkterne havde med sikkerhed at gøre, og derfor valgte filialen at invitere kollegaer fra kontor, terminal og lastbiler til en social og transportfaglig dag for at styrke bånd på tværs.

- Siden vi gennemførte værdistrømsanalysen, har vi generelt haft et øget fokus på sikkerhed og har ansat ekstra personale for bedre at kunne støtte vores chauffører.

- Til vores transportfaglige dag fik vi blandt andet undervist vores medarbejdere og chauffører i lastsikring, håndtering af farligt gods, spejljustering og generelt vigtigheden af sikkerhed.

- Men vi gjorde det i en social og hyggelig indpakning med quiz, pølsevogn og madbod – og det har vi fået rigtig god respons på, siger Manuel Soares.

Planen er at gentage succesen med jævne mellemrum, for eksempel en gang om året, og samle medarbejdere fra forskellige afdelinger til en både fagligt og socialt udviklende dag.

Operations Manager, Manuel Soares, er nemlig bevidst om, at det kræver en kontinuerlig indsats at bevare det altafgørende fokus på sikkerhed i filialen, effektivisere processerne og i sidste ende styrke kundernes forsyningskæder.

- Vi ved alle sammen, at der kan opstå dårlige situationer, når vi er pressede i hverdagen. Hos Dachser gør vi meget ud af, at vi er én stor familie.

- Vi værdsætter holdånd og tror på, at hvis vi kan se os selv som ét stort team på tværs af arbejdsområder, kan vi skabe en større forståelse for hinanden og et bedre samarbejde, siger Manuel Soares.

Der er fortsat fem uforløste punkter på handlingsplanen, som filialen fortsat arbejder videre med.

Blandt andet et projekt med at gøre distributionen papirløs og dermed spare tid, penge og mindske mængden af administrative opgaver for både chauffører og medarbejdere.

-hawin

 

12/4 2024
  • Støv på arbejdspladsen: Luftforurening kan skade både helbredet og din virksomhed

    Støv på arbejdspladsen: Luftforurening kan skade både helbredet og din virksomhed

    logistikcentre ›SPONSORERET INDHOLD: Et støvet arbejdsmiljø kan give problemer. Nogle kan mærkes på kort sigt, mens andre først kommer efter noget tid. Det kan påvirke dine medarbejderes helbred, din virksomheds præstation som helhed og dine kunderelationer. Her er, hvad du skal være opmærksom på
  • Normal ’onboarder’ pickere med Virtual Reality

    Normal ’onboarder’ pickere med Virtual Reality

    logistikcentre ›På detailkæden Normals nye lager i Hedensted palleterer plukmedarbejderne varerne undervejs på lageret, når de plukker ordrerne manuelt til butikkerne. Det kræver præcision og effektivitet. For at hjælpe nye lagermedarbejdere godt i gang med plukopgaverne har virksomheden derfor taget Virtual Reality i brug
  • Erfaren entreprenør skal opføre Jysks hollandske distributionscenter

    Erfaren entreprenør skal opføre Jysks hollandske distributionscenter

    logistikcentre ›Jysk har valgt Willy Naessens Netherlands som entreprenør på den globale boligindretningskædes nye distributionscenter i Holland. Det familieejede byggefirma, der er grundlagt i Belgien, vil stå for hele byggeriet
  • Verdion opruster sin nordiske forretning

    Verdion opruster sin nordiske forretning

    logistikcentre ›Verdion fortsætter oprustningen af sit nordiske team i form af ansættelsen af Anders Johansson som ny Head of Leasing på det svenske marked. Ansættelsen sker i forlængelse af, at Verdion fortsat oplever vækst i Norden
  • Dachser udvider sit globale netværk

    Dachser udvider sit globale netværk

    logistikcentre ›Efter det økonomiske opsving i logistikbranchen under coronapandemien og forstyrrelser i de globale forsyningskæder vendte situationen tilbage til normalen i 2023. Det mærkede Dachser, hvis regnskabsår var præget af svag efterspørgsel på logistikydelser i lyset af overkapacitet og et kraftigt fald i raterne for sø- og luftfragt
  • Ledige lagerarealer er i vækst

    Ledige lagerarealer er i vækst

    logistikcentre ›Udbuddet af lokaler til lager og logistik er vokset med næsten 750.000 kvadratmeter i løbet af seks kvartaler, viser nye data fra Ejendomstorvet.dk. Længere lejeaftaler bliver en af konsekvenserne af stigningen
  • Blue Water åbner afdeling for projektlogistik i Bremen

    Blue Water åbner afdeling for projektlogistik i Bremen

    logistikcentre ›Det nye team, der er specialiseret i global projektlogistik, udgør en betydelig udvidelse for transport- og logistikvirksomhedens afdeling for Energy, Ports and Projects i regionen
  • Solcelleanlæg slår rekord i Horsens

    Solcelleanlæg slår rekord i Horsens

    logistikcentre ›Det bliver solcellevirksomheden SolarFuture fra Albertslund, som skal etablere et 35 MW tagplaceret solcelleanlæg på DSV’s nye logistikcenter i Horsens