Vare- og værdistrømme går hånd i hånd hos Dachser

Vare- og værdistrømme går hånd i hånd hos Dachser

Vejen til sikre processer og en skarpere forsyningskæde kan måske findes i en social indpakning. Det er i hvert fald den vej man går hos Dachser, når man ruster medarbejderne til fremtidens udfordringer

VSA. Det er tre bogstaver, der siger meget om den rejse, som Dachser Denmarks filial i Kolding har været på siden oktober 2022.

De står nemlig for værdistrømsanalyse – en analyse af egne processer i forsyningskæden set udefra og baseret på empiri.

Tanken bag analysen er at fjerne uhensigtsmæssige processer i mødet mellem forskellige aktører i forsyningskæden.

Analysen blev udført af udvalgte ansatte i filialen i samarbejde med afdelingen Dachser Service und Ausbildungs GmbH – et selskab under Dachser, der specialiserer i at uddanne og videreuddanne chauffører.

De fulgte chaufførerne igennem en hel arbejdsdag og tog tid på deres processer for at kortlægge, hvor Dachser kunne tilpasse interne processer for at give chaufførerne en bedre arbejdsdag.

- Idéen bag værdistrømsanalysen var at effektivisere vores processer, fortæller Manuel Soares, Operations Manager hos Dachsers vejtransportfilial i Kolding.

Han fortsætter:

- Samtidig vil vi gerne forbedre samarbejdet mellem medarbejdere og vores samarbejdspartnere, chaufførerne – og vores forhåbning var faktisk at gå skridtet videre og ikke blot forbedre samarbejdet men også vores medarbejderes og chaufførers personlige netværk i virksomheden.

Potentiale til forbedring
Værdistrømsanalysen afslørede et potentiale for forbedring. Den resulterede i en handlingsplan med 21 punkter, som Dachser Denmarks filial i Kolding arbejder på at indføre i forretningen.

Det kan imidlertid være svært at bygge bro over kløften mellem handlingsplan og virkelighed.

Flere af handlingspunkterne havde med sikkerhed at gøre, og derfor valgte filialen at invitere kollegaer fra kontor, terminal og lastbiler til en social og transportfaglig dag for at styrke bånd på tværs.

- Siden vi gennemførte værdistrømsanalysen, har vi generelt haft et øget fokus på sikkerhed og har ansat ekstra personale for bedre at kunne støtte vores chauffører.

- Til vores transportfaglige dag fik vi blandt andet undervist vores medarbejdere og chauffører i lastsikring, håndtering af farligt gods, spejljustering og generelt vigtigheden af sikkerhed.

- Men vi gjorde det i en social og hyggelig indpakning med quiz, pølsevogn og madbod – og det har vi fået rigtig god respons på, siger Manuel Soares.

Planen er at gentage succesen med jævne mellemrum, for eksempel en gang om året, og samle medarbejdere fra forskellige afdelinger til en både fagligt og socialt udviklende dag.

Operations Manager, Manuel Soares, er nemlig bevidst om, at det kræver en kontinuerlig indsats at bevare det altafgørende fokus på sikkerhed i filialen, effektivisere processerne og i sidste ende styrke kundernes forsyningskæder.

- Vi ved alle sammen, at der kan opstå dårlige situationer, når vi er pressede i hverdagen. Hos Dachser gør vi meget ud af, at vi er én stor familie.

- Vi værdsætter holdånd og tror på, at hvis vi kan se os selv som ét stort team på tværs af arbejdsområder, kan vi skabe en større forståelse for hinanden og et bedre samarbejde, siger Manuel Soares.

Der er fortsat fem uforløste punkter på handlingsplanen, som filialen fortsat arbejder videre med.

Blandt andet et projekt med at gøre distributionen papirløs og dermed spare tid, penge og mindske mængden af administrative opgaver for både chauffører og medarbejdere.

-hawin

 

12/4 2024
  • Danske Fragtmænd henter ny topchef fra Verdo

    Danske Fragtmænd henter ny topchef fra Verdo

    logistikcentre ›Danske Fragtmænds bestyrelse har ansat Jakob Flyvbjerg Christensen som ny CEO. Med erfaring fra topposter hos blandt andet A.P. Møller-Mærsk, Aarhus Havn og senest som CEO i Verdo er det en erfaren leder, der skal stå i spidsen for Danske Fragtmænd
  • Klar til stigende transportmængder

    Klar til stigende transportmængder

    logistikcentre ›Horsens er et strategisk vigtigt knudepunkt i forhold til DSV’s distributionsmønstre mellem Norden og Europa. Og snart står transport- og logistikkæmpens nye logistikcenter færdigt i området tæt på motorvejen
  • Lagerhotel hjælper startups på vej

    Lagerhotel hjælper startups på vej

    logistikcentre ›Godshotellet Sjælland vil hjælpe startups med at undgå alt for faste og omkostningstunge løsninger på f.eks. lager og logistik
  • Dachser får ny filialchef i Hvidovre

    Dachser får ny filialchef i Hvidovre

    logistikcentre ›Logistikleverandøren med rødder i det sydtyske henter ny filialchef til filialen i København internt. Nicolai Winter tiltræder den 1. januar 2025 som General Manager og overtager dermed stafetten fra kommende nordiske direktør Peter Hut
  • Dagrofa med en ny offensiv strategi

    Dagrofa med en ny offensiv strategi

    logistikloesninger ›Øget fokus på blandt andet lokale danske kvalitetsvarer og nemme måltidsløsninger er en del af fødevarekoncernen Dagrofas nye strategi, som indebærer investeringer på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år - bl.a. i opgraderinger af logistikløsninger med mere automation
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning
  • Skanlog overtager Godshotel & Transports lager- og logistikaktiviteter

    Skanlog overtager Godshotel & Transports lager- og logistikaktiviteter

    logistikcentre ›1. januar 2025 overtager Skanlog alle lager- og logistikaktiviteter i Godshotel & Transport. De berørte medarbejdere bliver tilbudt ansættelse hos Skanlog. Godshotel & Transport fortsætter som selvstændigt selskab og vil fremover alene fokusere på sine transport og distributionsaktiviteter
  • Kosmetiske logistikkvadratmeter i Espergærde

    Kosmetiske logistikkvadratmeter i Espergærde

    logistikcentre ›Logistik- og ejendomsudvikleren, Verdion vil opføre en topmoderne lager-, logistik- og kontorbygning på knap 27.000 kvadratmeter i Espergærde nord for København. Lejeren er kosmetikdistributøren, Sæther