Vare- og værdistrømme går hånd i hånd hos Dachser

Vare- og værdistrømme går hånd i hånd hos Dachser

Vejen til sikre processer og en skarpere forsyningskæde kan måske findes i en social indpakning. Det er i hvert fald den vej man går hos Dachser, når man ruster medarbejderne til fremtidens udfordringer

VSA. Det er tre bogstaver, der siger meget om den rejse, som Dachser Denmarks filial i Kolding har været på siden oktober 2022.

De står nemlig for værdistrømsanalyse – en analyse af egne processer i forsyningskæden set udefra og baseret på empiri.

Tanken bag analysen er at fjerne uhensigtsmæssige processer i mødet mellem forskellige aktører i forsyningskæden.

Analysen blev udført af udvalgte ansatte i filialen i samarbejde med afdelingen Dachser Service und Ausbildungs GmbH – et selskab under Dachser, der specialiserer i at uddanne og videreuddanne chauffører.

De fulgte chaufførerne igennem en hel arbejdsdag og tog tid på deres processer for at kortlægge, hvor Dachser kunne tilpasse interne processer for at give chaufførerne en bedre arbejdsdag.

- Idéen bag værdistrømsanalysen var at effektivisere vores processer, fortæller Manuel Soares, Operations Manager hos Dachsers vejtransportfilial i Kolding.

Han fortsætter:

- Samtidig vil vi gerne forbedre samarbejdet mellem medarbejdere og vores samarbejdspartnere, chaufførerne – og vores forhåbning var faktisk at gå skridtet videre og ikke blot forbedre samarbejdet men også vores medarbejderes og chaufførers personlige netværk i virksomheden.

Potentiale til forbedring
Værdistrømsanalysen afslørede et potentiale for forbedring. Den resulterede i en handlingsplan med 21 punkter, som Dachser Denmarks filial i Kolding arbejder på at indføre i forretningen.

Det kan imidlertid være svært at bygge bro over kløften mellem handlingsplan og virkelighed.

Flere af handlingspunkterne havde med sikkerhed at gøre, og derfor valgte filialen at invitere kollegaer fra kontor, terminal og lastbiler til en social og transportfaglig dag for at styrke bånd på tværs.

- Siden vi gennemførte værdistrømsanalysen, har vi generelt haft et øget fokus på sikkerhed og har ansat ekstra personale for bedre at kunne støtte vores chauffører.

- Til vores transportfaglige dag fik vi blandt andet undervist vores medarbejdere og chauffører i lastsikring, håndtering af farligt gods, spejljustering og generelt vigtigheden af sikkerhed.

- Men vi gjorde det i en social og hyggelig indpakning med quiz, pølsevogn og madbod – og det har vi fået rigtig god respons på, siger Manuel Soares.

Planen er at gentage succesen med jævne mellemrum, for eksempel en gang om året, og samle medarbejdere fra forskellige afdelinger til en både fagligt og socialt udviklende dag.

Operations Manager, Manuel Soares, er nemlig bevidst om, at det kræver en kontinuerlig indsats at bevare det altafgørende fokus på sikkerhed i filialen, effektivisere processerne og i sidste ende styrke kundernes forsyningskæder.

- Vi ved alle sammen, at der kan opstå dårlige situationer, når vi er pressede i hverdagen. Hos Dachser gør vi meget ud af, at vi er én stor familie.

- Vi værdsætter holdånd og tror på, at hvis vi kan se os selv som ét stort team på tværs af arbejdsområder, kan vi skabe en større forståelse for hinanden og et bedre samarbejde, siger Manuel Soares.

Der er fortsat fem uforløste punkter på handlingsplanen, som filialen fortsat arbejder videre med.

Blandt andet et projekt med at gøre distributionen papirløs og dermed spare tid, penge og mindske mængden af administrative opgaver for både chauffører og medarbejdere.

-hawin

 

12/4 2024
  • Logistik i Drømmeland

    Logistik i Drømmeland

    logistikcentre ›E20 Park Copenhagen ved Solrød har indgået en lejeaftale med Drømmeland, og føjer dermed endnu en detailhandler til den voksende gruppe af lejere i logistikparken
  • Klar til større opgaver

    Klar til større opgaver

    logistikcentre ›Med et logistikprojekt på 13.500 m2 etagemeter og 8.700 m2 belægning for Panattoni Denmark har HPH Totalbyg netop vundet sin største byggekontrakt de seneste fem år
  • Tættere på kunderne og kortere køreafstande

    Tættere på kunderne og kortere køreafstande

    logistikcentre ›En markant tilgang af nye kunder og en målrettet investering i GLS-brandet har skabt stærk vækst for GLS Denmark, som derfor udvider med et nyt distributionscenter i Ringsted
  • Robotkonference til Odense

    Robotkonference til Odense

    logistikcentre ›Odense er netop blevet udvalgt som værtsby for den internationale konference inden for automatisering og robotteknologi i byggeriet, ISARC i 2027
  • Blue Water skifter topchef

    Blue Water skifter topchef

    logistikcentre ›Thomas Bek, der har været i Blue Water i 29 år, overtager ceo-posten efter Søren Nørgaard Thomsen, der forlader transport- og logistikkoncernen efter syv år
  • Korrekt planlægning af automatiserede fersk- og frostlagersystemer - udfordringer og løsninger

    Korrekt planlægning af automatiserede fersk- og frostlagersystemer - udfordringer og løsninger

    logistikcentre ›Klinkhammer, systemintegrator med speciale i intralogistik, viser, hvor vigtigt et effektivt og økonomisk logistikkoncept er, og hvilke overvejelser der skal tages, når man vælger et lager- og plukkesystem inden for ferskvare-sektoren for at sikre bedst mulig effektivitet og økonomi SPONSORERET INDHOLD
  • Højeste tomgang i mere end syv år

    Højeste tomgang i mere end syv år

    logistikcentre ›Udbuddet af lokaler til lager og logistik er steget to et halvt år i træk og ligger på det højeste i over syv år. To erhvervsmæglere forudser dog, at der bliver længere mellem de ledige lejemål
  • Print selv vaskemærkerne

    Print selv vaskemærkerne

    logistikcentre ›Norris Print-Tech har løsningen, når det handler om at printe de såkaldte Carelabels, som bliver syet i beklædning