Fem prognoser for forsyningskæden 2022

Fem prognoser for forsyningskæden 2022

Mange af de udfordringer, vi oplevede inden for global logistik i 2021, fortsætter i 2022. Nordisk salgschef hos Descartes, Lars Persson, har sammenfattet, hvad der venter nu, hvor det nye år tager fart

I 2021 oplevede globale transportører store belastninger og stort pres, som et resultat af bl.a. stærkt stigende e-handel og mangel på chauffører.

Descartes forudser, at dette vil fortsætte med at drille virksomhederne også i 2022.

Desuden er det forventet, at miljøkrav og maskinindlæring kommer på agendaen hos dem, der skal håndtere logistik- og forsyningskæden ude hos virksomhederne.

Her er fem prognoser for 2022 fra Lars Persson.
 
1. Store udfordringer for de globale leverancer
Det stigende vareforbrug kombineret med en stigende e-handel stiller krav til de globale forsyningskæder. Der er ikke noget, der tyder på, at det vil ændre sig i 2022.

Det stiller krav til, at virksomhederne arbejder smart med deres forsyningskæde – hvor efterspørgslen vil være høj og muligheden for at levere mere begrænset.

Salgschef hos Descartes, Lars Persson, giver sit bud, på de udfordringer der venter den globale logistik i 2022.

For at klare det bør virksomhederne undersøge, hvordan de kan forkorte og effektivisere deres Supply Chain samt gennemgå alternativer for Last Mile-leverancer.
 
2. E-handelen er drivkraften bag en stigning i hjemmelevering, som kræver nye strategier
En effekt af pandemien er stigningen i e-handel, der også vil fortsætte i 2022 og fremover som følge af nye købsmønstre.

Kombineret med udfordringer i forsyningskæderne betyder det, at pålidelige og hurtige transporter kommer til at koste mere.

Alternativet til at betale mere for transporterne er at acceptere den nuværende situation, hvilket medfører stor usikkerhed for slutkunden.

En prognose for 2022 er, at flere virksomheder vil revurdere og evaluere deres strategier for fri fragt og fri returnering.

Som en del af denne revurdering bør man begynde at gennemgå, hvordan transporterne kan effektiviseres ved at kombinere enkelte leverancer og geografiske synergier – med det formål at reducere omkostninger og maksimere leveringskapaciteten.

Det gælder altså om at optimere ruteplanlægningen i 2022 og fremover for at lykkes.  
 
3. Manglen på chauffører skaber fortsat udfordringer for transportørerne – og i sidste ende forbrugerne
Uanset om det handler om lange eller korte kørsler, så belastes gennemførelsen af den aktuelle mangel på chauffører. Det vil fortsat påvirke detail-, distributions- og logistikvirksomheder.

Det er stadig vigtigt at tiltrække nye chauffører til virksomheden, samtidig med at det er blevet sværere for hvert år, der går.

Derfor skal fokus for 2022 og fremover også være på at lykkes med at fastholde de chauffører, man har i dag. Det bliver ganske enkelt for dyrt at miste kompetente chauffører for derefter at forsøge at finde erstatninger.

Jo mindre udskiftning af chauffører, desto mere effektiv og mindre personalekrævende bliver virksomheden. Med smart planlægning kan chaufførerne gøre det, de er ansat til, samtidig med at stressen kan reduceres.

Det handler om at optimere ruteplanlægningen og skabe en tålelig hverdag for chaufførerne, samt reducere unødvendige ventetider.
 
4. Øget fokus på bæredygtighed skaber muligheder i forsyningskæderne
Det er ikke kun kunderne, der fokuserer på bæredygtighed i 2022. Verdens store investeringsfonde lægger også større vægt på virksomhedernes arbejde med bæredygtighed. Ikke kun på strategisk niveau, men frem for alt på, hvordan virksomhederne rent faktisk leverer.

Her vil virksomhedernes Supply Chain kunne være i fokus, hvis de, der arbejder med logistik- og forsyningskæder, også benytter muligheden for at synliggøre den gennemslagskraft, som deres brik i puslespillet om bæredygtighed kan have.

Desuden kigger flere og flere forbrugere efter transportalternativer, som reducerer klimapåvirkningen.

De detailvirksomheder, der formår at finde innovative løsninger på hjemmelevering kombineret med smart ruteplanlægning, der reducerer transportens klimapåvirkning, har meget at vinde. Ikke kun i miljøfordele og kundetilfredshed, men også lavere omkostninger.
 
5. Maskinindlæring forventes at fylde mere i fremtidens transportsystemer
Vi ser en fortsat udvikling af maskinindlæring (ML) i Supply Chain fra systemleverandørerne. En udvikling drevet af den gode adgang til data i netop virksomhedernes forsyningskæder – data som ML-algoritmerne kan lære af.

Resultatet er en mere træfsikker ruteplanlægning, mere præcis ankomsttid og mulighed for automatiserede forbedringsforslag. I sidste ende stiger produktiviteten og pålideligheden i forsyningskæden.

ML bidrager ganske enkelt til at styrke aktuel teknik på flere planer, f.eks. at optimere stop- og køretider, valg af udleveringssted og ankomsttid. Det bidrager også til at forbedre analysen af data, hvilket giver dybere indsigt i, hvordan forsyningskæden fungerer.
 
Uanset hvor langt din virksomhed er nået i arbejdet med at forbedre og optimere forsyningskæden for at imødegå udfordringerne i 2022, står Descartes klar med løsninger inden for strategisk ruteoptimering, told- og transporthåndtering.

-hawin
 

18/2 2022
  • AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri 

    AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri 

    logistikloesninger ›Automatisering og AI er blevet en uundværlig del af logistiksektoren. Teknologien ændrer forretningsdynamikken radikalt og kan føre til øget produktivitet og effektivisering af forsyningskæder. Det vurderer eksperten i toldhåndtering og strategisk transport- og ruteoptimering, Descartes
  • Dagrofa med en ny offensiv strategi

    Dagrofa med en ny offensiv strategi

    logistikloesninger ›Øget fokus på blandt andet lokale danske kvalitetsvarer og nemme måltidsløsninger er en del af fødevarekoncernen Dagrofas nye strategi, som indebærer investeringer på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år - bl.a. i opgraderinger af logistikløsninger med mere automation
  • Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    logistikloesninger ›Med en baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena
  • Omstil logistikken til cykelfart, eller bliv overhalet

    Omstil logistikken til cykelfart, eller bliv overhalet

    logistikloesninger ›Fleksibel og hurtig levering, har været et hovedtema i logistikindustrien i mange år. Nu bringer interroll alternative lagerløsninger i spil, der kan bidrage til hurtigere levering til forbrugere. Det fortæller managing director hos Interrolls danske afdeling i dette indlæg
  • Ny mobil cobot løfter længere, tungere og mere præcist

    Ny mobil cobot løfter længere, tungere og mere præcist

    logistikloesninger ›MiR introducerer MC600 som åbner for automatisering af flere opgaver som palletering, håndtering af varer og betjening af industrielle maskiner. Cobotten kombinerer kombinerer mobiliteten fra den autonome MiR600 med præcisionen og styrken fra Universal Robots robotarme
  • UPS Healthcare styrker sundhedslogistikken i Danmark og Europa

    UPS Healthcare styrker sundhedslogistikken i Danmark og Europa

    logistikloesninger ›UPS Healthcare udvider sine løsninger til højværdiforsendelser på det danske og europæiske marked. Med introduktionen af UPS Pickup Point og UPS Premier Platinum får sundhedsvirksomheder i Danmark, og i flere andre lande i Europa, adgang til avancerede logistikservices, som sikrer forbedret kontrol og effektivitet i laboratorie- og medicinske forsendelser
  • Årets Ejerleder 2024 i Midt- og Vestjylland

    Årets Ejerleder 2024 i Midt- og Vestjylland

    logistikloesninger ›Jan Bisgaard Sørensen fra BILA Group er kåret som Årets Ejerleder 2024 i Midt- og Vestjylland. Med en baggrund som ingeniør og overtagelsen af majoriteten af virksomheden i 2002 har han stået i spidsen for en markant vækstperiode, der har gjort BILA Group til en førende aktør inden for automatiseringsløsninger
  • Init har ansat Jan Kaihøj som Chief Commercial Officer

    Init har ansat Jan Kaihøj som Chief Commercial Officer

    logistikloesninger ›Jan Kaihøj er tiltrådt den nyoprettede stilling den 1. november. Han kommer fra en stilling som Vice President, Industry hos Schneider Electric, hvor han var ansvarlig for Industry Business Division, først i Danmark og senest for hele Norden og Baltikum