Logistikbranchen skal favne FN's verdensmål
Professor, Steen Hildebrandt.

Logistikbranchen skal favne FN's verdensmål

Professor Steen Hildebrandt taler på Move-konferencen om bæredygtig udvikling og perspektiverne på logistikområdet

I 2015 vedtog FN 17 såkaldte verdensmål for en bæredygtig global udvikling. Målene handler blandt andet om energi, klima, vand, bæredygtig produktion, innovation, partnerskaber med mere, og de er i høj grad også relevante for danske logistikvirksomheder, mener professor Steen Hildebrandt.

På Move 2018 i maj - en konference og udstilling i Fredericia rettet mod logistikbranchen - vil den anerkendte forfatter og foredragsholder stille skarpt på FN's 17 verdensmål og deres perspektiver.

- Det kan sagtens forekomme at være noget abstrakt og verdensfjernt. Men faktisk er det nok den mest konkrete og vigtige dagsorden for verdens virksomheder, myndigheder og nationer nu og i de kommende mange år. Hvor det nok var naivt at tale om bæredygtighed for 10 år siden, så tænker jeg, at det i dag er naivt ikke at tale om bæredygtighed, mener Steen Hildebrandt. 

Ifølge professoren er fremtiden forbeholdt intelligente virksomheder, og de er især kendetegnet ved, at de formår at favne den bæredygtige udvikling.

- Vækst og bæredygtighed hænger sammen. Det er ikke kun moralske motiver, der skaber grundlag for at vækste ud fra bæredygtige principper. Markedsudviklingen og forbrugertendenser har jo over en årrække trukket virksomhederne i en mere og mere bæredygtig retning. Det har skabt et marked for bæredygtighed, som stadig vokser og udbredes på tværs af industrier og brancher.

Det er der flere og flere virksomheder, der har fået øjnene op for. De hører til den gruppe, Hildebrandt kalder de "intelligente aktører", som ved, at de er nødt til at forholde sig til blandt andet verdensmålene og arbejde med dem i deres daglige drift, gerne i partnerskaber.

- Vi taler i virkeligheden om 17 dimensioner eller aspekter, som virksomheder med flere skal tænke på, når de træffer beslutninger om strategi og drift, understreger Steen Hildebrand, som glæder sig til at tale på Move konferencen den 2.-3. maj 2018 i Messe C Fredericia.

-hawin

Om Steen Hildebrandt:
Steen Hildebrandt, R, Ph.D. er professor emeritus i organisations- og ledelsesteori på Institut for Marketing og Organisation, Aarhus Universitet. Desuden adjungeret professor i lederskab ved CBS, Handelshøjskolen i København og ved Det samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet. Har skrevet, redigeret og bidraget til mere end fire hundrede bøger om organisation, ledelse og samfundsforhold - blandt andet "Bæredygtig global udvikling - FN's 17 verdensmål i et dansk perspektiv". Han har også skrevet flere hundrede artikler og kronikker i danske og udenlandske tidsskrifter, fagblade og dagblade om ledelse, organisations- og samfundsforhold.

De 17 verdensmål i overskrifter:
1) Afskaf fattigdom. 2) Stop sult. 3) Sundhed og trivsel. 4) Kvalitetsuddannelse. 5) Ligestilling mellem kønnene. 6) Rent vand og sanitet. 7) Bæredygtig energi. 8) Anstændige jobs og økonomiske vækst. 9) Industri, innovation og infrastruktur. 10) Mindre ulighed. 11) Bæredygtige byer og lokalsamfund. 12) Ansvarligt forbrug og produktion. 13) Klimaindsats. 14) Livet i havet. 15) Livet på land. 16) Fred, retfærdighed og stærke institutioner. 17) Partnerskaber for handling.

2/3 2018
  • Sporingsløsning skaber overblik over luft- og søtransport

    Sporingsløsning skaber overblik over luft- og søtransport

    logistikloesninger ›Speditøren American Lamprecht tilbyder nu sine kunder opdateringer i realtid om deres luft- og søtransporter. Oplysningerne hentes via Descartes' avancerede sporingsløsning, der er integreret med virksomhedens transportfakturerings- og regnskabssystem
  •   AI og kritisk infrastruktur i fokus på Technomania

    AI og kritisk infrastruktur i fokus på Technomania

    logistikloesninger ›Digitalisering, kunstig intelligens og kritisk infrastruktur er de tre nøgleområder i fokus, når IDA inviterer indenfor til Danmarks største teknologievent Technomania på HI Tech & Industry Scandinavia 2025 i MCH Messecenter Herning
  •  Grossist investerer i fremtidens kundebehov

    Grossist investerer i fremtidens kundebehov

    logistikloesninger ›Største enkeltstående investering på logistikområdet - nyt ultramoderne lager skal styrke Lemvigh-Müllers markedsposition og forberede virksomheden til fremtiden
  • 250 mio. breve og forsendelser tager ikke fejl - postkassen lever

    250 mio. breve og forsendelser tager ikke fejl - postkassen lever

    logistikloesninger ›Sidste år omdeltes omkring 250 mio. personlige breve, aviser, pakker og magasiner til danskerne. Selvom omdelingen er under forandring i disse år, tyder alt på, at de fysiske breve fortsætter med at være en del af hverdag herhjemme – og derfor er der også brug for postkasser i fremtiden
  • Danske og canadiske robotklynger har indgået samarbejdsaftale

    Danske og canadiske robotklynger har indgået samarbejdsaftale

    logistikloesninger ›Canadian Robotics Council (CRC) og Odense Robotics, som er de respektive nationale robotklynger fra de to lande, har underskrevet en hensigtserklæring, der skal uddybe samarbejdet om innovation og anvendelse af robotteknologi. Aftalen blev underskrevet på Hannover Messe tidligere på måneden
  • Nyt robotanlæg håndterer æg med millimeterpræcision

    Nyt robotanlæg håndterer æg med millimeterpræcision

    logistikloesninger ›Automationsvirksomheden RoboTool, har netop leveret et nyt avanceret anlæg til effektiv palletering af æg hos Danæg
  • Rhenus udvider direktionen

    Rhenus udvider direktionen

    logistikloesninger ›Den globale logistikvirksomhed med afdelinger i bl.a. Horsens og Hvidovre, udvider antallet af medlemmer i direktionen fra fire til syv medlemmer. Det sker for at drive vækst og transformation yderligere frem
  • Digitaliseret grænsehandel styrker Fleggaard

    Digitaliseret grænsehandel styrker Fleggaard

    logistikloesninger ›Fleggaard har investeret massivt i onlineforretningen bl.a. med et fuldautomatisk robotlager og en click&collect-ordning. Det seneste år har det løftet onlineomsætningen med 35 procent. Og det stopper ikke her