Ny rapport: Svært for virksomheder at indfri klimamål – mangler valide data fra forsyningskæden

Ny rapport: Svært for virksomheder at indfri klimamål – mangler valide data fra forsyningskæden

Overblikket over virksomheders samlede klimaaftryk halter på grund af upræcise data. Særligt opgørelsen af emissioner fra indkøb af varer, serviceydelser og fra solgte produkter lider under mangel på valide data fra bl.a. forsyningskæden. En løsning er at fremme partnerskaber i forsyningskæden for at få mere præcise emissionsdata. Det fastslår ny rapport fra konsulentfirmaet Capgemini, som også påpeger, at store virksomheder med fordel kan kopiere bl.a. Vestas, der i jagten på mere valide emissionsdata stiller software til rådighed for leverandørerne

Selv om Scope 3-udledinger kan udgøre helt op til 95% af en virksomheds totale emissioner, har kun én ud af hver fjerde virksomhed (22%) et overblik over klimaaftrykket fra deres forsyningskæde, logistik og brugen af deres produkter.

Det viser en global rapport fra Capgemini Research Institute, hvor mere end 900 ledere fra virksomheder, der har sat mål for netto-nul-udledning, medvirker.

Usikkerheden, som rapporten fremhæver, skyldes bl.a., at mange virksomheder ikke har adgang til valide Scope 3-emissionsdata, som i stedet ofte bygger på industriestimater eller mere generelle data fra tredjepart.

- Vores rapport viser, at mange har udfordringer med at måle deres samlede emissioner præcist, fordi datakvaliteten ikke er god nok, når du går ned eller ud i værdikæden. For eksempel viste en undersøgelse blandt 1.000 leverandører hos Schneider Electric, at 70% ikke havde data for deres emissioner, forklarer Maria Søndergaard, direktør for produktion og retail i Capgemini Danmark.

- Problemet er, at disse data og kvaliteten af dem er vigtige som beslutningsgrundlag for at nedbringe virksomheders samlede udledninger. Derfor skal der gøres en indsats for at sikre både flere og mere valide emissionsdata fra hele værdikæden. Her kan de store virksomheder faktisk selv spille en aktiv rolle, tilføjer hun.

Hjælp til leverandørerne
Ifølge Maria Søndergaard er der brug for, at de store virksomheder går forrest for at løfte kvaliteten af de emissionsdata, de selv efterspørger i deres klimaindsats. Ikke mindst i forhold til udledningen fra forsyningskæden, der ofte udgør nøglen til at indfri klimamålsætningerne.

- Som vores rapport påpeger, kan de store virksomheder være med til at styrke kvaliteten af de data, de selv efterspørger. Blandt andet ved at samarbejde med leverandørerne for at afdække klimaaftrykket mere præcist. Her ser vi nogle gode eksempler på virksomheder, der f.eks. stiller dataredskaber til rådighed for deres leverandører, forklarer hun.

Maria Søndergaard, direktør for produktion og retail i Capgemini Danmark.

Vestas er en af de virksomheder, som ifølge rapporten har sat målrettet ind for at styrke de mange underleverandørers evne til at indsamle emissionsdata.

For at sikre kvaliteten i emissionsdata og at leverandørerne formelt støtter op om Vestas Scope 3-målsætninger, samarbejder Vestas f.eks. med 50 strategiske leverandører, der tilsammen repræsenterer 50% af materialeforbruget.

Samtidig har Vestas udviklet en rapporteringssoftware, der hjælper leverandørsiden med at levere de relevante data. På den måde har Vestas erstattet gennemsnits-industridata for emissioner med mere reelle Scope 3-data.

Det giver et langt mere præcist overblik over klimaaftrykket fra vindmøllerne. Samtidig giver det leverandørerne en bedre indsigt, de også selv kan bruge i deres klimaindsats.

I Capgeminis rapport svarer 76% af virksomhederne, at de måler deres Scope 1-emissioner, altså udledning fra egne faciliteter, herunder eget el- og varmeforbrug, transport fra egen bilflåde, mv. Når det kommer til Scope 2, de indirekte emissioner fra f.eks. selve el- og varmeproduktionen, er tallet 56%. Kun 22% måler Scope 3-emissioner.

Capgeminis undersøgelse bygger på interviews med flere end 900 ledere i virksomheder, der omsætter for over 1 mia. dollars og har sat klare netto-nul-mål for deres klimaaftryk. Fra Norden indgår virksomheder fra Sverige, Norge og Finland i undersøgelsen.
-hawin

 

Læs rapporten HER

 

Om Capgemini Gruppen

Capgemini er en førende, global teknologi- og rådgivningspartner. I Danmark har Capgemini mere end 380 medarbejdere, der hjælper kunderne med rådgivning, strategi- og teknologiudvikling samt effektiv IT-drift. Globalt beskæftiger Capgemini Gruppen 340.000 medarbejdere i mere end 50 lande. Med 55 års erfaring og en dyb industrispecifik ekspertise er Capgemini en betroet partner for kunder, der vil indfri deres forretningsambitioner via digital teknologi, software, cloud, data science og AI. Capgemini Gruppen omsatte i 2021 for 18 mia. Euro. Se mere på www.capgemini.com

13/10 2022
  • Strømlinet produktion med 3D-Vision og en robot

    Strømlinet produktion med 3D-Vision og en robot

    logistikloesninger ›Den højtteknologiske virksomhed, SENEX har med SCAPE's 3D Vision-Guided Robotics opnået en fejlfri, fleksibel og fuldautomatisk produktion af sine differenstryksensorer
  • 3D vision og robotautomation i praksis

    3D vision og robotautomation i praksis

    logistikloesninger ›Scape Technologies slår dørene op og inviterer til åbent hus, hvor gæsterne kan opleve 3D vision og robotautomation i praksis
  • BinPick skaber orden i kaos

    BinPick skaber orden i kaos

    logistikloesninger ›Teknologisk Institut og flere industrivirksomheder var samlet hos Unimec til faglig dialog om bin picking og fremtidens automatiseringsløsninger
  •  'Detector Lab' åbner hos DBI

    'Detector Lab' åbner hos DBI

    logistikloesninger ›Europa mangler faciliteter til test af røgdetekteringsprodukter. Det laver DBI nu om på med et nyt laboratorium og et tilhørende akkrediteret testområde
  • Automatiseringspris til M&J Recycling

    Automatiseringspris til M&J Recycling

    logistikloesninger ›Robotsammenslutningen DIRA har belønnet Horsensvirksomheden, som med et fuldautomatisk robotsvejseanlæg har flyttet produktionen af neddeler-udstyr tilbage fra Kina. Se video om anlægget:
  • Messemediet viser styrken

    Messemediet viser styrken

    logistikloesninger ›Innovative løsninger, nytænkende produkter og aktiviteter der gav stof til eftertanke var i centrum på HI-messen, der samlede industrien til tre udbytterige dage
  • Stabil, dansk robotkurs trods europæisk afmatning

    Stabil, dansk robotkurs trods europæisk afmatning

    logistikloesninger ›Selv om antallet af nyinstallerede robotter på danske virksomheder er faldet en anelse, ligger Danmark stadig i førerfeltet. Især farma- fødevare- og kemiindustrien driver væksten, viser ny statistik fra IFR
  • HI-messen melder klart skib

    HI-messen melder klart skib

    logistikloesninger › Tre dage spækket med nytænkende produkter og horisontudvidende aktiviteter er i vente, når HI-messen 30. september til 2. oktober 2025 inviterer industrien indenfor i MCH Messecenter Herning