Pandemien revolutionerer forsyningskæden hos fabrikker og i detailvirksomheder

Pandemien revolutionerer forsyningskæden hos fabrikker og i detailvirksomheder

En ny undersøgelse fra det globale it-konsulentfirma Capgemini viser, hvordan coronakrisen har påvirket tilgangen til supply chain i detailleddet og hos producenter af forbrugsvarer. Alene indenfor de næste tre år planlægger 66% af virksomhederne gennemgribende, strategiske ændringer af hele forsyningskæden. Det sker for at tilpasse forretningen til pandemiens eftervirkninger og derved sikre en højere grad af modstandskraft i operationen

Covid-19 har igangsat en massiv omvæltning på alle niveauer i verdens virksomheder - også inden for detailhandel og produktion af forbrugsvarer, fastslår en ny global undersøgelse fra Capgemini Research Institute.

Undersøgelsen bygger på svar fra 400 supply chain-direktører i 11 lande 1) og fastslår, at corona grundlæggende har udfordret forretningen for 85% af de adspurgte produktionsvirksomheder, mens 88% af detailvirksomhederne har set deres forretningsmodel blive disrupted under pandemien.

Kun 23% af producenterne og 28% af detailvirksomhederne svarer i undersøgelsen, at deres supply chain er agil nok til at understøtte forretningens udvikling de kommende år.

- Vores undersøgelse viser tydeligt, at både producenter af forbrugsvarer og butiksleddet er yderst bevidste om den risiko, som uforudsete hændelser i dag udgør for forretningen. Men vi ser også, at erkendelserne, der er gjort under pandemien, fører til en målrettet indsats for at bygge mere agilitet og modstandskraft ind i hele forsyningskæden. Så man kan sige, at pandemien har virket som en turbo i forhold til at erkende egne svagheder, forklarer Maria Søndergaard, direktør for produktion og retail hos Capgemini Danmark.

- Mange inden for detail og produktion af forbrugsvarer har indset, at nye teknologier er afgørende for at skabe den nødvendige tilpasningsevne på tværs af den samlede supply chain. Eksempelvis digitale løsninger til forecasting og kontrol eller til hurtigere og mere kosteffektiv logistik. Vi kan simpelthen se, at virksomhederne nu sætter fart på vigtige investeringer for at sikre et mere solidt og dynamisk fundament for hele kæden ud til forbrugerne, tilføjer hun.

Maria Søndergaard, direktør for produktion og retail hos Capgemini Danmark.

Blandt andet viser Capgeminis undersøgelse, at 66% af de adspurgte organisationer planlægger øget segmentering af deres supply chain for bedre at kunne håndtere skiftende efterspørgselsmønstre, produktpriser og fortsat regionale konsekvenser af Corona. 54% svarer  samtidig, at de vil implementere kunstig intelligens i deres forecasting for at imødegå konsekvenserne af Covid-19.

Fra global til lokal

En klar tendens i undersøgelsen er også, at mange producenter og detailvirksomheder anser det for forretningskritisk at gøre forsyningskæden kortere og derfor nu investerer anderledes.

Capgemini peger således på et skifte fra global til lokal prioritering i forhold til underleverandører og produktionsfaciliteter.

72% af de adspurgte producenter og 58% af detailvirksomhederne svarer, at de aktivt investerer for at styrke deres lokale eller regionale produktionskapacitet. Samlet set planlægger hele 65% investeringer, der skal gøre leverandørkæden mere lokalt eller regionalt baseret end i dag.

Som konsekvens af dette strategiske skifte forudser Capgemini, at de globalt orienterede leverandører inden for de næste tre år kun vil udgøre 25% af detailvirksomheders kapacitet.

Et fald fra 36% i dag. På producentsiden viser analysen et fald for de globale producenter fra 26% i dag til 17% af kapaciteten om tre år.

Transparens bliver forretningskritisk

Endelig viser undersøgelsen, at 75% af producenterne har oplevet problemer med at øge eller reducere produktionskapaciteten under pandemien.

Og for at skabe mere agile muligheder for at klare pludselige skift i kundernes efterspørgsel sætter producenter nu ind for at skabe mere transparens på tværs af hele forsyningskæden.

Det sker bl.a. med teknologi, som understøtter og kvalificerer strategiske, taktiske og realtime operationelle beslutninger.

For at øge transparens i forsyningskæden planlægger 58% af detailvirksomhederne og 61% af producenterne ifølge undersøgelsen lige nu investeringer i at digitalisere deres supply chain.

Særligt er der fokus på forbedringer inden for logistik og prisoptimering. Herunder de forbedringer, der kan opnås med hjælp af automatisering via robotteknologi, machine learning og kunstig intelligens.

-hawin

 

1) Undersøgelsen er udført af Capgeminis analyseenhed blandt 400 supply chain-direktører i virksomheder inden for detailhandel og produktion af forbrugsvarer. Undersøgelsen dækker 11 lande, herunder Sverige og Norge. Kun virksomheder med en omsætning over 1 mia. USD deltager i undersøgelsen.

Læs hele rapporten på her

17/3 2021
  • AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri 

    AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri 

    logistikloesninger ›Automatisering og AI er blevet en uundværlig del af logistiksektoren. Teknologien ændrer forretningsdynamikken radikalt og kan føre til øget produktivitet og effektivisering af forsyningskæder. Det vurderer eksperten i toldhåndtering og strategisk transport- og ruteoptimering, Descartes
  • Dagrofa med en ny offensiv strategi

    Dagrofa med en ny offensiv strategi

    logistikloesninger ›Øget fokus på blandt andet lokale danske kvalitetsvarer og nemme måltidsløsninger er en del af fødevarekoncernen Dagrofas nye strategi, som indebærer investeringer på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år - bl.a. i opgraderinger af logistikløsninger med mere automation
  • Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    logistikloesninger ›Med en baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena
  • Omstil logistikken til cykelfart, eller bliv overhalet

    Omstil logistikken til cykelfart, eller bliv overhalet

    logistikloesninger ›Fleksibel og hurtig levering, har været et hovedtema i logistikindustrien i mange år. Nu bringer interroll alternative lagerløsninger i spil, der kan bidrage til hurtigere levering til forbrugere. Det fortæller managing director hos Interrolls danske afdeling i dette indlæg
  • Ny mobil cobot løfter længere, tungere og mere præcist

    Ny mobil cobot løfter længere, tungere og mere præcist

    logistikloesninger ›MiR introducerer MC600 som åbner for automatisering af flere opgaver som palletering, håndtering af varer og betjening af industrielle maskiner. Cobotten kombinerer kombinerer mobiliteten fra den autonome MiR600 med præcisionen og styrken fra Universal Robots robotarme
  • UPS Healthcare styrker sundhedslogistikken i Danmark og Europa

    UPS Healthcare styrker sundhedslogistikken i Danmark og Europa

    logistikloesninger ›UPS Healthcare udvider sine løsninger til højværdiforsendelser på det danske og europæiske marked. Med introduktionen af UPS Pickup Point og UPS Premier Platinum får sundhedsvirksomheder i Danmark, og i flere andre lande i Europa, adgang til avancerede logistikservices, som sikrer forbedret kontrol og effektivitet i laboratorie- og medicinske forsendelser
  • Årets Ejerleder 2024 i Midt- og Vestjylland

    Årets Ejerleder 2024 i Midt- og Vestjylland

    logistikloesninger ›Jan Bisgaard Sørensen fra BILA Group er kåret som Årets Ejerleder 2024 i Midt- og Vestjylland. Med en baggrund som ingeniør og overtagelsen af majoriteten af virksomheden i 2002 har han stået i spidsen for en markant vækstperiode, der har gjort BILA Group til en førende aktør inden for automatiseringsløsninger
  • Init har ansat Jan Kaihøj som Chief Commercial Officer

    Init har ansat Jan Kaihøj som Chief Commercial Officer

    logistikloesninger ›Jan Kaihøj er tiltrådt den nyoprettede stilling den 1. november. Han kommer fra en stilling som Vice President, Industry hos Schneider Electric, hvor han var ansvarlig for Industry Business Division, først i Danmark og senest for hele Norden og Baltikum