Stort marked i Kina for logistikvirksomheder
E-handel i Kina er i kraftig vækst, men logistikken er på et meget lavt niveau, siger kinesisk logistikekspert.
Udvikling af effektiv logistik og levering i Kina følger ikke samme tempo som landets hastigt voksende e-handel. Derfor er der et kæmpe potentiale i Kina for europæiske virksomheder med speciale i at effektivisere og automatisere logistikprocesser, mener professor Dianjun Fang, som er ekspert i logistik og supply chain og professor på Tongji University i ShanghaiHan præsenterede mulighederne for at gøre forretning i Kina på Nordic Delivery Conference 2016.
Ifølge professoren er logistik i Kina på et meget lavt niveau, på trods af en god infrastruktur, mange chauffører og lastbiler og moderne logistikparker, som den kinesiske regering har være med til at finansiere.
- Problemet er manglende IT systemer til at koordinere logistik og fragt, både på lagre og hos transportører, og manglende samarbejde mellem virksomheder omkring logistik og fragt. Al dette gør logistik i Kina dyrt og ineffektivt. Eksempelvis kører lastbiler i Kina ofte med halvtomme læs, og hvis et kinesisk lager har et IT-system, understøtter det sjældent lagerprocesserne, fortæller Dianjun Fang.
Det udgør et stort potentiale i Kina for europæiske virksomheder som arbejder med effektivisering af varelager, logistik og fragt. Kinesernes åbenhed mod ny læring og teknologi er med til at forstærke dette potentiale, men der er udfordringer forbundet med at træde ind på det kinesiske marked, og europæiske virksomheder er nødt til at forstå kulturen og forretningsgange i Kina.
- Kinesere er ikke gode til at planlægge og tænke i processer, men går mere op i at eje den nyeste eller bedst markedsførte teknologi. Derfor er det vigtigt, at man som europæisk virksomhed overbeviser den kinesiske virksomhed om vigtigheden af at analysere deres processer, inden de vælger, hvilken teknologi der skal understøtte deres eksisterende lager-, logistik og leveringsprocesser, råder Dianjun Fang.
Kinesere er generelt hårdt arbejdende, og glade for at lære nyt. Derfor er det også en fordel, hvis europæiske virksomheder kan tilbyde uddannelse og oplæring i Kina. Men europæiske virksomheder kommer helt klart længst ved at etablere en afdeling i Kina med lokale folk.
- Kulturen og forretningsgange er helt anderledes i Kina, fx er det praktisk talt umuligt at gøre forretning i Kina uden personlige kinesiske forbindelser indenfor din branche. Derfor tror jeg på, at europæiske virksomheder vinder større markedsandele ved at etablere en lokal afdeling i Kina, siger Dianjun Fang.
-lipe
Fakta
Der er ca. 30 mio. chauffører og 20 mio. lastbiler i Kina.
Kinesiske lastbiler må fragte op til 20 biler ad gangen, hvor europæiske kun må fragte 8-10 biler.
Kina bruger to pallesystemer, hvilket er problematisk, da de har forskellige størrelser: europapaller på 1 x 1,2 m og japanske paller på 1,1 x 1,1 m.