Stort marked i Kina for logistikvirksomheder
foto: Consignor

Stort marked i Kina for logistikvirksomheder

E-handel i Kina er i kraftig vækst, men logistikken er på et meget lavt niveau, siger kinesisk logistikekspert.

Udvikling af effektiv logistik og levering i Kina følger ikke samme tempo som landets hastigt voksende e-handel. Derfor er der et kæmpe potentiale i Kina for europæiske virksomheder med speciale i at effektivisere og automatisere logistikprocesser, mener professor Dianjun Fang, som er ekspert i logistik og supply chain og professor på Tongji University i ShanghaiHan præsenterede mulighederne for at gøre forretning i Kina på Nordic Delivery Conference 2016.

Ifølge professoren er logistik i Kina på et meget lavt niveau, på trods af en god infrastruktur, mange chauffører og lastbiler og moderne logistikparker, som den kinesiske regering har være med til at finansiere.

- Problemet er manglende IT systemer til at koordinere logistik og fragt, både på lagre og hos transportører, og manglende samarbejde mellem virksomheder omkring logistik og fragt. Al dette gør logistik i Kina dyrt og ineffektivt. Eksempelvis kører lastbiler i Kina ofte med halvtomme læs, og hvis et kinesisk lager har et IT-system, understøtter det sjældent lagerprocesserne, fortæller  Dianjun Fang.

Det udgør et stort potentiale i Kina for europæiske virksomheder som arbejder med effektivisering af varelager, logistik og fragt. Kinesernes åbenhed mod ny læring og teknologi er med til at forstærke dette potentiale, men der er udfordringer forbundet med at træde ind på det kinesiske marked, og europæiske virksomheder er nødt til at forstå kulturen og forretningsgange i Kina.

- Kinesere er ikke gode til at planlægge og tænke i processer, men går mere op i at eje den nyeste eller bedst markedsførte teknologi. Derfor er det vigtigt, at man som europæisk virksomhed overbeviser den kinesiske virksomhed om vigtigheden af at analysere deres processer, inden de vælger, hvilken teknologi der skal understøtte deres eksisterende lager-, logistik og leveringsprocesser, råder Dianjun Fang.

Kinesere er generelt hårdt arbejdende, og glade for at lære nyt. Derfor er det også en fordel, hvis europæiske virksomheder kan tilbyde uddannelse og oplæring i Kina. Men europæiske virksomheder kommer helt klart længst ved at etablere en afdeling i Kina med lokale folk.

- Kulturen og forretningsgange er helt anderledes i Kina, fx er det praktisk talt umuligt at gøre forretning i Kina uden personlige kinesiske forbindelser indenfor din branche. Derfor tror jeg på, at europæiske virksomheder vinder større markedsandele ved at etablere en lokal afdeling i Kina, siger Dianjun Fang.

-lipe


Fakta
Der er ca. 30 mio. chauffører og 20 mio. lastbiler i Kina.
Kinesiske lastbiler må fragte op til 20 biler ad gangen, hvor europæiske kun må fragte 8-10 biler.
Kina bruger to pallesystemer, hvilket er problematisk, da de har forskellige størrelser: europapaller på 1 x 1,2 m og japanske paller på 1,1 x 1,1 m.

 

19/10 2016
  • UR15 på messe i München

    UR15 på messe i München

    logistikloesninger ›I disse dage viser Universal Robot sin UR15-cobot og andre AI-nyheder frem på automatica 2025 i München, hvor der blandt andet er tale om livedemonstrationer
  • Roima Intelligence på opkøb i Australien

    Roima Intelligence på opkøb i Australien

    logistikloesninger ›Roima Intelligence køber australske Tillit for at styrke global ekspansion og intelligent produktion hos kunderne
  • Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    logistikloesninger ›Royal Unibrew blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre Egekildevand med udsagn om CO2-neutralitet på emballagen uden samtidig at oplyse på emballagen, at CO2-neutraliteten delvist blev opnået ved klimakompensation. Nu har drikkevareproducenten accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for vildledende markedsføring\r\n
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    logistikloesninger ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert
  • Stor messe-opbakning på tværs af sektorer

    Stor messe-opbakning på tværs af sektorer

    logistikloesninger ›Interessen for at udstille på årets HI-messe er stor, og der er rift om pladserne i alle messens vidt forskellige haller. HI-messen, der nyder godt af opbakning fra såvel nye som velkendte udstillere, finder sted i MCH Messecenter Herning 30. september-2. oktober 2025
  • Descartes strømliner udvekslingen af luftfragtdata

    Descartes strømliner udvekslingen af luftfragtdata

    logistikloesninger ›Descartes Systems Groups Air Messaging-løsning effektiviserer nu overførslen af luftfragtdata i overensstemmelse med International Air Transport Associations (IATA) ONE Record-meddelelsesstandard
  • Fusioner svækker konkurrencen

    Fusioner svækker konkurrencen

    logistikloesninger ›Flere fusioner mellem danske virksomheder kan svække konkurrencen og presse de mindre spillere ud, advarer SMVdanmark efter ny vismandsrapport. Ifølge Jakob Brandt sker alt for mange erhvervsægteskaber af nød snarere end lyst – presset frem af et voksende bjerg af bureaukrati
  • Stor, kommunal interesse for at huse nye industriparker

    Stor, kommunal interesse for at huse nye industriparker

    logistikloesninger ›Ialt 29 kommuner har ansøgt om at lægge grund til en statslig udpeget industripark. Nu har Erhvervsministeriet åbnet den såkaldte one-stop-shop, som skal sikre, at sagsbehandlingen kan foregå i et højere tempo end sædvanligt