Stor bøde for vildledende klimaudsagn

Stor bøde for vildledende klimaudsagn

Royal Unibrew blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre Egekildevand med udsagn om CO2-neutralitet på emballagen uden samtidig at oplyse på emballagen, at CO2-neutraliteten delvist blev opnået ved klimakompensation. Nu har drikkevareproducenten accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for vildledende markedsføring\r\n

Royal Unibrew har accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for at overtræde markedsføringsloven i perioden fra 2022 til 2024 ved at markedsføre Egekildevand med vildledende udsagn om CO2-neutralitet.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse. 

Heri hedder det, at den vildledende markedsføring gjorde sig gældende på en nu udskiftet emballage på Royal Unibrews Egekildedåser, hvor udsagnene ”CO2 klima-neutral” og ”Egekilde er CO2-neutral. Verificeret af COWI” fremgik efterfulgt af et link til en hjemmeside.

Ligeledes på Egekildeflasker af både glas og plastik fremgik udsagnene på en nu udskiftet emballage med teksten ”CO2-neutral” på kapslen/låget og ”Klimaneutral – CO2-neutral – verificeret af COWI” på siden af flaskerne med henvisning til et link.

Royal Unibrew har oplyst, at de årligt har fået udført beregninger over CO2-aftrykket for hvert Egekilde-produkt, og at de har implementeret en række CO2-reducerende tiltag.

Det resterende CO2-aftryk er derefter kompenseret ved køb af klimakreditter i projekter vedrørende opstilling af vindmøller. Forbrugerombudsmanden har ikke taget stilling til, om Royal Unibrew kan dokumentere, at der gennem egne reduktioner og kompensation er opnået CO2-neutralitet ved Egekildevandet.

Uanset om det er muligt at dokumentere en reel og tilstrækkelig CO2-kompensation eller ej, er det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse en væsentlig oplysning for forbrugerne at få at vide, at CO2-neutraliteten ved det markedsførte produkt skyldes (delvis) kompensation.

Dette skyldes, at køb af kreditter i klimakompenserende projekter ikke gør det markedsførte produkt mindre klimabelastende. Oplysningen om kompensation skal fremgå sammen med udsagnet om CO2-neutralitet.

Da forbrugerne ikke fik oplysningen om kompensation samtidig med udsagnet om CO2-neutralitet på emballagen, er det Forbrugerombudsmandens vurdering, at udsagnet om CO2-neutralitet allerede af den grund var egnet til at give forbrugerne et vildledende indtryk af Egekildevandets klimabelastning.

Forbrugerombudsmanden tog sagen op til behandling på baggrund af en klage fra Forbrugerrådet Tænk.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

- Hvis det fremgår på et produkt, at det er CO2-neutralt, så skal det være klart og tydeligt for forbrugerne, hvis neutraliteten er opnået gennem klimakompensation.

- Hvis ikke oplysningen fremgår, så er udsagnet om CO2-neutralitet allerede af den grund vildledende og dermed en overtrædelse af markedsføringsloven.

-hawin

Lovgrundlag:
Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne, uanset om oplysningerne i markedsføringen er faktuelt korrekte.

Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Hvis vildledningen egner sig til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. markedsføringslovens § 8, kan den erhvervsdrivende straffes med bøde, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3.

Ifølge markedsføringslovens § 13, skal den erhvervsdrivende kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

Ifølge markedsføringslovens § 37, stk. 6, skal der ved udmåling af bøder lægges vægt på overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes omsætning. Bødemodellen er nærmere uddybet i forarbejderne til lovændringen, der indsatte bestemmelsen med virkning fra 1. januar 2022. Den nye bødemodel skulle medføre en skærpelse af bødeniveauet for markedsføringsretlige overtrædelser. Virksomheder er inddelt efter omsætning, og under hver omsætningskategori ses et bødespænd for henholdsvis nedsat bødeniveau, normalt bødeniveau og forhøjet bødeniveau.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

19/6 2025
  • 3D vision og robotautomation i praksis

    3D vision og robotautomation i praksis

    logistikloesninger ›Scape Technologies slår dørene op og inviterer til åbent hus, hvor gæsterne kan opleve 3D vision og robotautomation i praksis
  •  'Detector Lab' åbner hos DBI

    'Detector Lab' åbner hos DBI

    logistikloesninger ›Europa mangler faciliteter til test af røgdetekteringsprodukter. Det laver DBI nu om på med et nyt laboratorium og et tilhørende akkrediteret testområde
  • Automatiseringspris til M&J Recycling

    Automatiseringspris til M&J Recycling

    logistikloesninger ›Robotsammenslutningen DIRA har belønnet Horsensvirksomheden, som med et fuldautomatisk robotsvejseanlæg har flyttet produktionen af neddeler-udstyr tilbage fra Kina. Se video om anlægget:
  • Messemediet viser styrken

    Messemediet viser styrken

    logistikloesninger ›Innovative løsninger, nytænkende produkter og aktiviteter der gav stof til eftertanke var i centrum på HI-messen, der samlede industrien til tre udbytterige dage
  • Stabil, dansk robotkurs trods europæisk afmatning

    Stabil, dansk robotkurs trods europæisk afmatning

    logistikloesninger ›Selv om antallet af nyinstallerede robotter på danske virksomheder er faldet en anelse, ligger Danmark stadig i førerfeltet. Især farma- fødevare- og kemiindustrien driver væksten, viser ny statistik fra IFR
  • HI-messen melder klart skib

    HI-messen melder klart skib

    logistikloesninger › Tre dage spækket med nytænkende produkter og horisontudvidende aktiviteter er i vente, når HI-messen 30. september til 2. oktober 2025 inviterer industrien indenfor i MCH Messecenter Herning
  • Ny direktør skal styrke Bila Logistics

    Ny direktør skal styrke Bila Logistics

    logistikloesninger ›Den nye enhed Bila Logistics, og herunder Sealing System, styrkes med ny ceo, den internationalt erfarne Kenneth Krog Madsen
  • Cobotløsninger styrker fleksibilitet og trivsel

    Cobotløsninger styrker fleksibilitet og trivsel

    logistikloesninger ›Medarbejderne i virksomheden Mekoprint havde tidligere flere gentagne og fysisk belastende opgaver. To UR3e-cobotter fra BILA Robotics har nu forbedret arbejdsmiljøet, og kan bl.a. ses på HI-messen