Stor bøde for vildledende klimaudsagn

Stor bøde for vildledende klimaudsagn

Royal Unibrew blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre Egekildevand med udsagn om CO2-neutralitet på emballagen uden samtidig at oplyse på emballagen, at CO2-neutraliteten delvist blev opnået ved klimakompensation. Nu har drikkevareproducenten accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for vildledende markedsføring\r\n

Royal Unibrew har accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for at overtræde markedsføringsloven i perioden fra 2022 til 2024 ved at markedsføre Egekildevand med vildledende udsagn om CO2-neutralitet.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse. 

Heri hedder det, at den vildledende markedsføring gjorde sig gældende på en nu udskiftet emballage på Royal Unibrews Egekildedåser, hvor udsagnene ”CO2 klima-neutral” og ”Egekilde er CO2-neutral. Verificeret af COWI” fremgik efterfulgt af et link til en hjemmeside.

Ligeledes på Egekildeflasker af både glas og plastik fremgik udsagnene på en nu udskiftet emballage med teksten ”CO2-neutral” på kapslen/låget og ”Klimaneutral – CO2-neutral – verificeret af COWI” på siden af flaskerne med henvisning til et link.

Royal Unibrew har oplyst, at de årligt har fået udført beregninger over CO2-aftrykket for hvert Egekilde-produkt, og at de har implementeret en række CO2-reducerende tiltag.

Det resterende CO2-aftryk er derefter kompenseret ved køb af klimakreditter i projekter vedrørende opstilling af vindmøller. Forbrugerombudsmanden har ikke taget stilling til, om Royal Unibrew kan dokumentere, at der gennem egne reduktioner og kompensation er opnået CO2-neutralitet ved Egekildevandet.

Uanset om det er muligt at dokumentere en reel og tilstrækkelig CO2-kompensation eller ej, er det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse en væsentlig oplysning for forbrugerne at få at vide, at CO2-neutraliteten ved det markedsførte produkt skyldes (delvis) kompensation.

Dette skyldes, at køb af kreditter i klimakompenserende projekter ikke gør det markedsførte produkt mindre klimabelastende. Oplysningen om kompensation skal fremgå sammen med udsagnet om CO2-neutralitet.

Da forbrugerne ikke fik oplysningen om kompensation samtidig med udsagnet om CO2-neutralitet på emballagen, er det Forbrugerombudsmandens vurdering, at udsagnet om CO2-neutralitet allerede af den grund var egnet til at give forbrugerne et vildledende indtryk af Egekildevandets klimabelastning.

Forbrugerombudsmanden tog sagen op til behandling på baggrund af en klage fra Forbrugerrådet Tænk.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

- Hvis det fremgår på et produkt, at det er CO2-neutralt, så skal det være klart og tydeligt for forbrugerne, hvis neutraliteten er opnået gennem klimakompensation.

- Hvis ikke oplysningen fremgår, så er udsagnet om CO2-neutralitet allerede af den grund vildledende og dermed en overtrædelse af markedsføringsloven.

-hawin

Lovgrundlag:
Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne, uanset om oplysningerne i markedsføringen er faktuelt korrekte.

Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Hvis vildledningen egner sig til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. markedsføringslovens § 8, kan den erhvervsdrivende straffes med bøde, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3.

Ifølge markedsføringslovens § 13, skal den erhvervsdrivende kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

Ifølge markedsføringslovens § 37, stk. 6, skal der ved udmåling af bøder lægges vægt på overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes omsætning. Bødemodellen er nærmere uddybet i forarbejderne til lovændringen, der indsatte bestemmelsen med virkning fra 1. januar 2022. Den nye bødemodel skulle medføre en skærpelse af bødeniveauet for markedsføringsretlige overtrædelser. Virksomheder er inddelt efter omsætning, og under hver omsætningskategori ses et bødespænd for henholdsvis nedsat bødeniveau, normalt bødeniveau og forhøjet bødeniveau.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

19/6 2025
  • Strategisk brownfield-automatisering

    Strategisk brownfield-automatisering

    logistikloesninger ›Med et nyt logistikprojekt viser ODTH og Movus at brandvisionen om tilgængelig automatisering og kompakt skalerbarhed er realiserbar i eksisterende logistikvirksomheder
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    logistikloesninger ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    logistikloesninger ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Medarbejderboom hos Körber

    Medarbejderboom hos Körber

    logistikloesninger ›Efterspørgslen på smart intralogistikteknologi stiger over hele verden. Det skaber behov for flere jobs hos leverandøren, Körber Supply Chain
  • Sealing System og BILA Group er igen sammen på HI

    Sealing System og BILA Group er igen sammen på HI

    logistikloesninger ›På en fælles stand fortæller virksomhederne bl.a. om leverede turnkeyløsninger til førende virksomheder, og fremviser PALOMAT'er, AGV'er og robotter i aktion
  • Fødevarelogistik til campingfolket

    Fødevarelogistik til campingfolket

    logistikloesninger ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser
  • Salg af lufthavn skal give plads til logistikcenter

    Salg af lufthavn skal give plads til logistikcenter

    logistikloesninger ›Ringkøbing-Skjern Kommune vil sælge Stauning Lufthavn med bl.a. 500.000 m2, så ny ejer kan opføre store logistikfaciliteter på det attraktive område i Vestjylland
  • DB Cargo indfører solcelledrevet sporing til godsvogne

    DB Cargo indfører solcelledrevet sporing til godsvogne

    logistikloesninger ›Konventionelle elektroniske enheder har ofte svært ved at klare de barske miljøforhold i jernbanetransporten. Men en speciel IoTgo Track-Solar fra Giesecke+Devrient kan sikre overvågning og styring af godset