Stor bøde for vildledende klimaudsagn

Stor bøde for vildledende klimaudsagn

Royal Unibrew blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre Egekildevand med udsagn om CO2-neutralitet på emballagen uden samtidig at oplyse på emballagen, at CO2-neutraliteten delvist blev opnået ved klimakompensation. Nu har drikkevareproducenten accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for vildledende markedsføring\r\n

Royal Unibrew har accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for at overtræde markedsføringsloven i perioden fra 2022 til 2024 ved at markedsføre Egekildevand med vildledende udsagn om CO2-neutralitet.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse. 

Heri hedder det, at den vildledende markedsføring gjorde sig gældende på en nu udskiftet emballage på Royal Unibrews Egekildedåser, hvor udsagnene ”CO2 klima-neutral” og ”Egekilde er CO2-neutral. Verificeret af COWI” fremgik efterfulgt af et link til en hjemmeside.

Ligeledes på Egekildeflasker af både glas og plastik fremgik udsagnene på en nu udskiftet emballage med teksten ”CO2-neutral” på kapslen/låget og ”Klimaneutral – CO2-neutral – verificeret af COWI” på siden af flaskerne med henvisning til et link.

Royal Unibrew har oplyst, at de årligt har fået udført beregninger over CO2-aftrykket for hvert Egekilde-produkt, og at de har implementeret en række CO2-reducerende tiltag.

Det resterende CO2-aftryk er derefter kompenseret ved køb af klimakreditter i projekter vedrørende opstilling af vindmøller. Forbrugerombudsmanden har ikke taget stilling til, om Royal Unibrew kan dokumentere, at der gennem egne reduktioner og kompensation er opnået CO2-neutralitet ved Egekildevandet.

Uanset om det er muligt at dokumentere en reel og tilstrækkelig CO2-kompensation eller ej, er det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse en væsentlig oplysning for forbrugerne at få at vide, at CO2-neutraliteten ved det markedsførte produkt skyldes (delvis) kompensation.

Dette skyldes, at køb af kreditter i klimakompenserende projekter ikke gør det markedsførte produkt mindre klimabelastende. Oplysningen om kompensation skal fremgå sammen med udsagnet om CO2-neutralitet.

Da forbrugerne ikke fik oplysningen om kompensation samtidig med udsagnet om CO2-neutralitet på emballagen, er det Forbrugerombudsmandens vurdering, at udsagnet om CO2-neutralitet allerede af den grund var egnet til at give forbrugerne et vildledende indtryk af Egekildevandets klimabelastning.

Forbrugerombudsmanden tog sagen op til behandling på baggrund af en klage fra Forbrugerrådet Tænk.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

- Hvis det fremgår på et produkt, at det er CO2-neutralt, så skal det være klart og tydeligt for forbrugerne, hvis neutraliteten er opnået gennem klimakompensation.

- Hvis ikke oplysningen fremgår, så er udsagnet om CO2-neutralitet allerede af den grund vildledende og dermed en overtrædelse af markedsføringsloven.

-hawin

Lovgrundlag:
Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne, uanset om oplysningerne i markedsføringen er faktuelt korrekte.

Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Hvis vildledningen egner sig til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. markedsføringslovens § 8, kan den erhvervsdrivende straffes med bøde, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3.

Ifølge markedsføringslovens § 13, skal den erhvervsdrivende kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

Ifølge markedsføringslovens § 37, stk. 6, skal der ved udmåling af bøder lægges vægt på overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes omsætning. Bødemodellen er nærmere uddybet i forarbejderne til lovændringen, der indsatte bestemmelsen med virkning fra 1. januar 2022. Den nye bødemodel skulle medføre en skærpelse af bødeniveauet for markedsføringsretlige overtrædelser. Virksomheder er inddelt efter omsætning, og under hver omsætningskategori ses et bødespænd for henholdsvis nedsat bødeniveau, normalt bødeniveau og forhøjet bødeniveau.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

19/6 2025
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    logistikloesninger ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert
  • Stor messe-opbakning på tværs af sektorer

    Stor messe-opbakning på tværs af sektorer

    logistikloesninger ›Interessen for at udstille på årets HI-messe er stor, og der er rift om pladserne i alle messens vidt forskellige haller. HI-messen, der nyder godt af opbakning fra såvel nye som velkendte udstillere, finder sted i MCH Messecenter Herning 30. september-2. oktober 2025
  • Descartes strømliner udvekslingen af luftfragtdata

    Descartes strømliner udvekslingen af luftfragtdata

    logistikloesninger ›Descartes Systems Groups Air Messaging-løsning effektiviserer nu overførslen af luftfragtdata i overensstemmelse med International Air Transport Associations (IATA) ONE Record-meddelelsesstandard
  • Fusioner svækker konkurrencen

    Fusioner svækker konkurrencen

    logistikloesninger ›Flere fusioner mellem danske virksomheder kan svække konkurrencen og presse de mindre spillere ud, advarer SMVdanmark efter ny vismandsrapport. Ifølge Jakob Brandt sker alt for mange erhvervsægteskaber af nød snarere end lyst – presset frem af et voksende bjerg af bureaukrati
  • Stor, kommunal interesse for at huse nye industriparker

    Stor, kommunal interesse for at huse nye industriparker

    logistikloesninger ›Ialt 29 kommuner har ansøgt om at lægge grund til en statslig udpeget industripark. Nu har Erhvervsministeriet åbnet den såkaldte one-stop-shop, som skal sikre, at sagsbehandlingen kan foregå i et højere tempo end sædvanligt
  • Dagrofa investerer trecifret millionbeløb i logistik

    Dagrofa investerer trecifret millionbeløb i logistik

    logistikloesninger ›De kommende tre år investerer fødevarekoncernen betydeligt i automatisering og effektivisering på sin lagerterminal i Ringsted. Det skal øge konkurrencedygtigheden og fremtidssikre logistikken som et vigtigt led i vækstambitionerne
  • Sporingsløsning skaber overblik over luft- og søtransport

    Sporingsløsning skaber overblik over luft- og søtransport

    logistikloesninger ›Speditøren American Lamprecht tilbyder nu sine kunder opdateringer i realtid om deres luft- og søtransporter. Oplysningerne hentes via Descartes' avancerede sporingsløsning, der er integreret med virksomhedens transportfakturerings- og regnskabssystem
  •   AI og kritisk infrastruktur i fokus på Technomania

    AI og kritisk infrastruktur i fokus på Technomania

    logistikloesninger ›Digitalisering, kunstig intelligens og kritisk infrastruktur er de tre nøgleområder i fokus, når IDA inviterer indenfor til Danmarks største teknologievent Technomania på HI Tech & Industry Scandinavia 2025 i MCH Messecenter Herning