Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe Jutlandia Swan med alle fire vindsejl, VentoFoils, monteret – klar til næste fase i Cleanship-projektet.

Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche

Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan er netop blevet udstyret med fire moderne vindsejl – såkaldte VentoFoils. Det markerer en vigtig milepæl i det danske MUDP-projekt Cleanship, der skal indsamle ny og mere præcis data om effekten af vindsejl i praksis.

Formålet er at give skibsfarten et bedre grundlag for at reducere brændstofforbrug og emissioner.

Med installationen af de fire sejl er Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan snart klar til at sejle afsted og foretage de første målinger.

- Det er en vigtig milepæl for Cleanship-projektet, at vi nu går ind i en ny fase. Ved at måle på denne teknologi kan vi levere indsigt i effekten af energieffektive løsninger ombord på skibe under virkelige forhold, siger Julie Tølbøl Rasmussen, senior projektleder ved Teknologisk Institut og for Cleanship-projektet.

Lodrette vinger
VentoFoils er en type moderne sejlteknologi, der bruges på skibe for at reducere brændstofforbrug og CO2-udledning.

De fungerer som store, lodrette vinger – også kaldet “rigid sails” – der udnytter vindens kraft til at skabe fremdrift, så skibets motorer kan suppleres eller aflastes.

Teknikere sørger for montering og el-tilslutning af baseframe-modulerne til sejlene.

Cleanship-projektet arbejder desuden med at dokumentere effekten af biobrændstoffer og analyser af operationelle strategier, så rederier får konkrete anbefalinger til at reducere emissioner i praksis.

Fra indsigt til handling
For shippingbranchen handler det ikke kun om at afprøve nye løsninger, men også om at forstå, hvordan de fungerer i den daglige drift.

Ved at udnytte vinden til at give ekstra fremdrift og aflaste hovedmotoren tilbyder det nye system med vindsejl en praktisk måde at forbedre energieffektiviteten på – især under sejlads på åbent hav.

- Vindassisteret fremdrift har et klart potentiale, men dens reelle værdi afhænger af, hvor godt den integreres i den daglige drift. Nu får vi mulighed for at teste, hvordan disse sejl opfører sig til søs, hvad de betyder for brændstofeffektiviteten, og hvordan besætningen kan arbejde med dem i praksis, siger Kristian Larsen, teknisk direktør hos Uni-Tankers.

Forberedelse af besætningen på ny teknologi
Da VentoFoils er aktive komponenter, der kræver udrulning og integration med skibets systemer, lægger Uni-Tankers stor vægt på besætningens inddragelse, og er i gang med at udvikle træning, vedligehold og operationelle procedurer for at sikre, at besætningen kan håndtere sejlene sikkert og effektivt.

- Ny teknologi skaber kun resultater, når den forstås og understøttes af besætningen ombord. Derfor inddrager vi besætningen så meget som muligt og sikrer, at de har den rette viden og de rigtige rutiner på plads, siger Kristian Larsen.

Installation til sejlads
Med den succesfulde installation af vindsejlene er Cleanship-projektet klar til at gå fra forberedelse til handling: Indsamling af data til søs.

Effekten af VentoFoils vil løbende blive overvåget via skibets systemer, der registrerer brændstofforbrug, fart, motorbelastning og vejrforhold.

- Gennem data og reel operationel erfaring sigter Cleanship-projektet mod at bygge bro mellem teknologi og praktiske, implementerbare løsninger, og dermed give den maritime sektor reelle værktøjer til at skabe forandring, siger Julie Tølbøl Rasmussen.

-hawin


Om Cleanship-projektet
Cleanship er et dansk forsknings- og demonstrationsprojekt (2024–2026) støttet af Miljøstyrelsens MUDP-program. Projektet ledes af Teknologisk Institut i samarbejde med Uni-Tankers, Green Instruments, Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, Danske Rederier og Danske Maritime. Konsortiet samler ekspertise på tværs af sektoren for at teste og demonstrere effekten af vindsejl og moderne biobrændstoffer under virkelige forhold i skibsfarten, og analysere hvordan operationelle håndtag – såsom fart, rutevalg og motorbelastning – påvirker emissioner og brændstofeffektivitet. Projektet har til formål at levere robust, uvildig data og best-practice anbefalinger, der kan guide skibsfartens omstilling mod renere og mere effektiv drift.

Hvad undersøger Cleanship ellers?
Ud over at teste vindsejl undersøger Cleanship brugen af moderne biobrændstoffer og evaluerer operationelle strategier (“operationelle håndtag”) i kombination med disse teknologier. Målet er at identificere og anbefale de mest effektive måder, hvorpå rederier kan reducere emissioner og optimere drift under reelle forhold.

Projektfakta

  • Periode: 2024–2026
  • Støttet af: Miljøstyrelsens MUDP-program (18 mio. DKK i støtte)
  • Officielt navn: Cleanship
  • Samlet budget: 25 mio. DKK

Projektpartnere

  • Teknologisk Institut (projektleder)
  • Uni-Tankers A/S
  • Green Instruments
  • Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping
  • Danske Rederier
  • Danske Maritime
24/6 2025
  • Fredericia Container Terminal A/S etableret

    Fredericia Container Terminal A/S etableret

    havne ›Fredericia Shipping er majoritetsaktionær og APM Terminals og ADP minoritetsaktionærer i det nye selskab, som vil udvikle og sikre den fremtidige vækst i containermængderne på Fredericia Havn
  • Stena Line køber Wasaline

    Stena Line køber Wasaline

    havne ›Med opkøbet af Wasaline og ruten mellem Umeå og Vaasa styrker Stena Line sin position i Østersøområdet og udvider sit netværk med en femte rute i regionen
  • Ny containerrekord i Aarhus Havn

    Ny containerrekord i Aarhus Havn

    havne ›I årets første ni måneder har Aarhus Havn haft en containervækst på 27 procent. Og i årets tredje kvartal har havnen opnået den højeste containeromsætning nogensinde
  • Bølgetestet havnebyggeri

    Bølgetestet havnebyggeri

    havne ›I et bølgebassin på Aalborg Universitet, tester forskere hvordan den kommende udvidelse af Hirtshals Havn bliver påvirket af elementernes rasen. Resultaterne giver kritisk information om konstruktionen
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor