10 mio. kr. til forlænget og udvidet Brexit-rådgivning for virksomheder

10 mio. kr. til forlænget og udvidet Brexit-rådgivning for virksomheder

Brexit rykker tættere på, og danske virksomheder efterspørger i stigende grad Brexit-rådgivning. Derfor øger Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtten til landsdækkende rådgivningsprojekt med 10 mio. kr.

For mange danske virksomheder bliver den 31. december 2020 en historisk dag, når Storbritannien efter års forhandling forlader EU. Der hersker dog stadig stor usikkerhed om konsekvenserne for danske virksomheder, der handler med Storbritannien, og derfor styrker Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse nu den igangværende Brexit-rådgivning.

Virksomhederne kan få hjælp og rådgivning til at imødegå konsekvenserne af Brexit i det landsdækkende projekt "Deal og No Deal – that's the question". Projektet blev i juni 2019 søsat med 9,7 mio. kr. fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og Erhvervshus Sydjylland som operatør, og nu lægger bestyrelsen yderligere 10 mio. kr. oveni til indsatsen og forlænger indsatsperioden.

-I takt med, at den politiske afklaring om Brexit kommer på plads, vil virksomhedernes behov for konkret rådgivning stige. Derfor er det meget glædeligt, at erhvervsfremmebestyrelsen træder til med ekstra midler, siger Jacob Chr. Nielsen, direktør for Erhvervshus Sydjylland.

Dorte Zacho Martinsen, medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, supplerer:

-Brexit er en realitet fra årsskiftet, og nu da virksomhederne har behov for vejledningen, giver det god mening, at vi træder til med yderligere midler til indsatsen.

Efterspurgt af virksomhederne
Siden de første midler blev bevilget for over et år siden, er verden blevet ramt af COVID-19-pandemien. Samtidig var der i 2019 et begrænset antal henvendelser om Brexit-rådgivning. Derfor udvidede Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse i foråret rådgivningsindsatsen til en 'CoronaGenstart', så den også omfatter virksomheder, der er ramt af de økonomiske konsekvenser af COVID-19.

-COVID-19-hjælpen har været meget efterspurgt blandt virksomhederne. Allerede to uger efter lanceringen havde 250 virksomheder fået godkendelse til en genstartsplan, og i dag har vi brugt alle vores Brexit-midler på COVID-19-indsatsen, siger Jacob Chr. Nielsen, direktør for Erhvervshus Sydjylland.

Dorte Zacho Martinsen, medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse:

-Det var det rigtige at gøre, da vi omlagde Brexit-indsatsen til en COVID-19-indsats. Virksomhederne efterspurgte ikke for alvor Brexit-rådgivning i foråret, men det gør de nu.

Med de ekstra 10 mio. kr. forlænges Brexit-projektet til udgangen af 2021. Målet er at give 100 Brexit-ramte virksomheder specialiseret rådgivning, mens 360 virksomheder får mulighed for at deltage i kollektive arrangementer.

Fakta om indsatsen
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har besluttet at støtte Brexit-rådgivningsprojektet "Deal or no deal – that's the question" med 10 mio. kr. fra de decentrale erhvervsfremmemidler. Indsatsen forlænges samtidig til udgangen af 2021.

Bestyrelsen bevilgede i juni 2019 9,7 mio. kr. til projektet og udvidede i foråret 2020 målgruppen til også at omfatte virksomheder, der er er ramt af økonomiske konsekvenser af COVID-19-pandemien.

Bestyrelsens indsats er en del af regeringens Brexit-handlingsplan fra 2019.

Læs mere om Brexit-indsatsen på Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses hjemmeside

-lipe

11/11 2020
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert