1.000 nye lynladestandere og flydende el

1.000 nye lynladestandere og flydende el

For fem år siden blev Statoil-butikkerne til Circle K. Både kunder og medarbejdere har taget godt imod forandringen, som har betydet mere og bedre convenience til kunderne samt en stærkere intern kultur som en del af en international koncern. Nu skal tempoet i den grønne omstilling accelereres yderligere med 1.000 nye lynladestandere og fokus på flydende el

I disse dage er det fem år siden Statoil samt en række Shell-stationer blev til Circle K. Men hvad kræver det at omstille sig fra at arbejde i en olievirksomhed med butikker, til at blive en butikskæde med canadiske rødder? Og hvordan får man danskerne med på den rejse?

De spørgsmål har været centrale at besvare for administrerende direktør i Circle K Danmark, Mette Uglebjerg:

- Da Statoil i 2016 blev til Circle K var vores netværk meget fragmenterede og med forskellige løsninger til kunderne. Efter integrationen af Shell og navneskifte stod vi uden en fælles kultur eller tydeligt brand. Vi står i dag med et brand, som er sammenhængende på tværs af kanaler og geografi – og som næsten alle danskere kender – og vi har en stærk fælles kultur. Så jeg er meget tilfreds med den rejse, vi har været på, siger Mette Uglebjerg og fortæller, at omstillingen kun er lykkes pga. medarbejderne i Circle K:

- Det vigtigste for mig som leder er, at jeg kan rykke noget. Især mennesker. Jeg vil have, at vi lykkes som et fælles team – og både individet, teamet og virksomheden rykker sig. Og det synes jeg, vi gør. Det udmønter sig bl.a. i en meget høj fastholdelsesprocent samt en rummelig, uformel og samarbejdende kultur med fokus på kunder, forretning og trivsel.

Circle K ser frem mod fen år med fokus på grønnere transport

Circle K’s danske historie går helt tilbage til 1889, og grundlæggerne stod også bag etableringen af den første danske benzinpumpe i 1919. Og meget er sket siden. Alligevel mener Mette Uglebjerg at de næste 5-10 år vil byde på større forandringer end de foregående 100 år. Hun henviser naturligvis til den grønne omstilling af transporten, og mener at Circle K har et særligt ansvar i denne proces:

- Omstillingen fra fossile brændstoffer var også i fokus for 5 år siden. Men i dag er det den altoverskyggende udfordring for planeten og vores forretning: Vi skal hurtigst muligt gøre det muligt for alle danskere at transportere sig selv så bæredygtigt fra A til B som muligt. Det investerer vi kraftigt i, bl.a. 1000 nye el-ladestandere og bæredygtige brændstoffer til tung transport, siger Mette Uglebjerg.

I arbejdet med grøn omstilling er det en enorm fordel at være en del af en stor international organisation, hvor man kan udvikle sammen og lære på tværs af grænser.

Mette Uglebjerg er også en del af den Europæiske ledergruppe, og kan drage fordel af læring om landenes forskellige udviklingsfaser. Vurderingen er, at et land som Norge er fem år foran os i omstillingen af bilflåden, og her har Circle K sat fuld fart på udrulning af el-ladestandere ved både egne butikker og andre trafikknudepunkter - og man er også begyndt at levere strøm til elbilerne i folks eget hjem.

I Danmark fører Circle K an på flydende el

I Danmark investerer Circle K tungt i flydende el (P-t-X), der vurderes som afgørende for omstillingen af tung transport. Circle K bruger således sine forskellige markeder til at afprøve og bruge ny teknologi:

- Vi tager ikke selv olie op af jorden og har ikke investeringer i fossil produktion. Vi er en butik, der sælger det, vores kunder skal bruge for at flytte sig fra A til B. Samtidig med vi har et ansvar over for planeten. Derfor skubber vi til udviklingen og rykker hurtigt over på grønt brændstof som el og flydende el, siger Mette Uglebjerg.

Flydende el (P-t-X) er grøn strøm, der laves ved at vand spaltes til brint og tilsættes CO2, som derved bliver omdannet til flydende, bæredygtigt brændstof.

Circle K Danmark er blandt frontløberne med investeringer i flydende el til brug for den tunge transport. Den flydende el kan også iblandes benzinen så de mange benzinbiler, der kører på vejene nu og de næste år frem, også vil udlede mindre CO2.

Det kan bare ikke lade sig gøre lige nu, fordi politikerne endnu ikke har tilladt brug af flydende el i benzinen og i tung transport:

- Hvis vi har brug for én fødselsdagsgave, så er det, at politikerne giver branchen rammer til at kunne bruge flydende el til at gøre den nuværende transport mere grøn. På den måde kan vi gøre den tunge transport mere bæredygtig og samtidig sikre grønnere privattransport, mens vi omstiller samfundet og får flere private elbiler på vejene, slutter Mette Uglebjerg.

-hawin

12/10 2021
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen