1.000 nye lynladestandere og flydende el

1.000 nye lynladestandere og flydende el

For fem år siden blev Statoil-butikkerne til Circle K. Både kunder og medarbejdere har taget godt imod forandringen, som har betydet mere og bedre convenience til kunderne samt en stærkere intern kultur som en del af en international koncern. Nu skal tempoet i den grønne omstilling accelereres yderligere med 1.000 nye lynladestandere og fokus på flydende el

I disse dage er det fem år siden Statoil samt en række Shell-stationer blev til Circle K. Men hvad kræver det at omstille sig fra at arbejde i en olievirksomhed med butikker, til at blive en butikskæde med canadiske rødder? Og hvordan får man danskerne med på den rejse?

De spørgsmål har været centrale at besvare for administrerende direktør i Circle K Danmark, Mette Uglebjerg:

- Da Statoil i 2016 blev til Circle K var vores netværk meget fragmenterede og med forskellige løsninger til kunderne. Efter integrationen af Shell og navneskifte stod vi uden en fælles kultur eller tydeligt brand. Vi står i dag med et brand, som er sammenhængende på tværs af kanaler og geografi – og som næsten alle danskere kender – og vi har en stærk fælles kultur. Så jeg er meget tilfreds med den rejse, vi har været på, siger Mette Uglebjerg og fortæller, at omstillingen kun er lykkes pga. medarbejderne i Circle K:

- Det vigtigste for mig som leder er, at jeg kan rykke noget. Især mennesker. Jeg vil have, at vi lykkes som et fælles team – og både individet, teamet og virksomheden rykker sig. Og det synes jeg, vi gør. Det udmønter sig bl.a. i en meget høj fastholdelsesprocent samt en rummelig, uformel og samarbejdende kultur med fokus på kunder, forretning og trivsel.

Circle K ser frem mod fen år med fokus på grønnere transport

Circle K’s danske historie går helt tilbage til 1889, og grundlæggerne stod også bag etableringen af den første danske benzinpumpe i 1919. Og meget er sket siden. Alligevel mener Mette Uglebjerg at de næste 5-10 år vil byde på større forandringer end de foregående 100 år. Hun henviser naturligvis til den grønne omstilling af transporten, og mener at Circle K har et særligt ansvar i denne proces:

- Omstillingen fra fossile brændstoffer var også i fokus for 5 år siden. Men i dag er det den altoverskyggende udfordring for planeten og vores forretning: Vi skal hurtigst muligt gøre det muligt for alle danskere at transportere sig selv så bæredygtigt fra A til B som muligt. Det investerer vi kraftigt i, bl.a. 1000 nye el-ladestandere og bæredygtige brændstoffer til tung transport, siger Mette Uglebjerg.

I arbejdet med grøn omstilling er det en enorm fordel at være en del af en stor international organisation, hvor man kan udvikle sammen og lære på tværs af grænser.

Mette Uglebjerg er også en del af den Europæiske ledergruppe, og kan drage fordel af læring om landenes forskellige udviklingsfaser. Vurderingen er, at et land som Norge er fem år foran os i omstillingen af bilflåden, og her har Circle K sat fuld fart på udrulning af el-ladestandere ved både egne butikker og andre trafikknudepunkter - og man er også begyndt at levere strøm til elbilerne i folks eget hjem.

I Danmark fører Circle K an på flydende el

I Danmark investerer Circle K tungt i flydende el (P-t-X), der vurderes som afgørende for omstillingen af tung transport. Circle K bruger således sine forskellige markeder til at afprøve og bruge ny teknologi:

- Vi tager ikke selv olie op af jorden og har ikke investeringer i fossil produktion. Vi er en butik, der sælger det, vores kunder skal bruge for at flytte sig fra A til B. Samtidig med vi har et ansvar over for planeten. Derfor skubber vi til udviklingen og rykker hurtigt over på grønt brændstof som el og flydende el, siger Mette Uglebjerg.

Flydende el (P-t-X) er grøn strøm, der laves ved at vand spaltes til brint og tilsættes CO2, som derved bliver omdannet til flydende, bæredygtigt brændstof.

Circle K Danmark er blandt frontløberne med investeringer i flydende el til brug for den tunge transport. Den flydende el kan også iblandes benzinen så de mange benzinbiler, der kører på vejene nu og de næste år frem, også vil udlede mindre CO2.

Det kan bare ikke lade sig gøre lige nu, fordi politikerne endnu ikke har tilladt brug af flydende el i benzinen og i tung transport:

- Hvis vi har brug for én fødselsdagsgave, så er det, at politikerne giver branchen rammer til at kunne bruge flydende el til at gøre den nuværende transport mere grøn. På den måde kan vi gøre den tunge transport mere bæredygtig og samtidig sikre grønnere privattransport, mens vi omstiller samfundet og får flere private elbiler på vejene, slutter Mette Uglebjerg.

-hawin

12/10 2021
  • Volvo Trucks nu med stop-start

    Volvo Trucks nu med stop-start

    transport ›Volvo Trucks introducerer en ny generation af sin I-Roll-teknologi, der tilføjer en motorstop-start-funktion. Verdensnyheden for tunge lastbiler reducerer både brændstofforbruget og CO2-udledningen
  • Blue Logistics har åbnet selskab i Dubai

    Blue Logistics har åbnet selskab i Dubai

    transport ›Den danske virksomhed har 1. november sammen med lokale partnere etableret Blue ME Logistics LLC. Det skal bane vejen til markeder Mellemøsten, Afrika og Asien
  • CM Transport udskifter hele flåden

    CM Transport udskifter hele flåden

    transport ›Hen over de kommende år udskifter CM Transport hele flåden på 53 lastbiler til Mercedes-Benz. De første 30 biler leveres allerede inden 1. april 2026
  • PostNord opruster inden Black Friday

    PostNord opruster inden Black Friday

    transport ›Black Friday og julen står for døren, og det har fået PostNord til at åbne flere nye pakkeshops i hele landet.
  • Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    transport ›Den kollektive ordning ReturBat har valgt at lade Batteriretur videreføre sine aktiviteter på blybatterier, hvilket medfører en mere effektiv og sammenhængende indsats på tværs af brancher og batterityper
  • Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    transport ›Danmarkshistoriens største anlægsprojekt skifter ud i ledelsen. Med Guy Taylor vil organisationen få tilført mere international erfaring den udfordrende byggeproces, som er bl.a. er ramt af forsinkelser på flere områder
  • Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    transport ›Skolen, som bl.a. tilbyder bus, gods- og truckuddannelser, bliver den 19. i rækken af erhvervsskoler og udbydere, der tilbyder 90 procent af alle AMU-kurser i Danmark
  • Ejner Hessel udvider sortimentet

    Ejner Hessel udvider sortimentet

    transport ›Med en ny forhandleraftale bliver Ejner Hessel officiel forhandler af det hollandske trailermærke Broshuis i Danmark, Norge og Sverige