Black Friday skaber frustrationer for over 7 milliarder danske kroner

Black Friday skaber frustrationer for over 7 milliarder danske kroner

En ny undersøgelse fra DS Smith viser, at næsten en fjerdedel (23%) af europæerne forventer at få leveret op til hele tre forkerte eller beskadigede varer i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday. Det svarer til mere end 77 mio. varer til en samlet værdi på minimum 7 mia. danske kroner

Flere end to ud af fem (44%) europæere planlægger at gøre en god handel i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday. Heraf forventer 23% at modtage op til tre forkerte eller beskadigede varer. Det viser en ny undersøgelse foretaget af DS Smith. Desuden viser undersøgelsen, at beskadigede varer solgt i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday vil overskride en samlet værdi på over 7 milliarder danske kroner*.

Faktisk har hele 66% af europæerne tidligere modtaget forkerte eller beskadigede varer, hvilket frustrerer kunderne.

Den rette emballage gavner bundlinje, kundetilfredshed og CO2-aftryk
Michael Fisker, Head of Sales hos DS Smith i Danmark, fortæller:
-Det er ganske enkelt dumt, at virksomhederne ikke har større fokus på pakkeemballage og i sidste ende deres kunder. Omkostningerne på grund af forkert emballage er rystende høje, og kan faktisk let minimeres. Det kræver blot, at virksomhederne forholder sig til pakkernes destination, og vælger den rette emballage, hvilket vil gavne deres bundlinje, kundetilfredshed og deres samlede CO2-aftryk.

Når forbrugerne returnerer varer, går virksomheder og forhandlere glip af værdifuld omsætning. Her vil 57% af kunderne have pengene igen, og kun 33% ønsker at bytte til en ny vare.

Sammenlagt er hele 40% tøvende med at handle fra et sted, hvor de tidligere har modtaget beskadigede varer, hvilket vidner om den store betydning, emballagen har for kundeloyaliteten.

Den gennemsnitlige europæer vurderer, at det ikke er anstrengelserne værd at returnere varer til en værdi under 200 DKK. Ud af de forbrugere, der ikke returnerer deres varer, fortæller 43%, at besværet ikke kan måle sig med værdien, 41% siger, at returforsendelsen vil koste det samme som varen selv, og 23% siger, at de vil forsøge at fikse produktet selv.

Undersøgelsen viser endvidere, at hele to ud af fem forbrugere (43%) er frustrerede over ødelagte varer købt i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday. Skuffelse (45%), irritation (33%) og frustration (25%) er nogle af de typiske følelser, som kommer frem i de europæiske forbrugere, der har modtaget en forkert eller ødelagt vare.

Noter:
De mest almindelige beskadigede og ødelagte varer er tøj (31%), husholdningsartikler (26%), apparater såsom elkedler og brødristere (21%), bøger, videospil og dvd'er (21%) og forbrugerelektronik (21%).
Næsten en femtedel bliver frustrerede, når emballagen er langt større end nødvendig (18%), og hver sjette ryger i det røde felt, når varer ankommer med unødvendig emballage (16%).

Referencer:
*OnePoll-forskning af 8.000 europæere (2000 i Storbritannien, 2000 i Tyskland, 1000 i Frankrig, 1000 i Italien, 1000 i Spanien, 1000 i Polen). Udført i november 2021.

*Baseret på den britiske befolkning i alderen 18+ ifølge Statista.

-lipe

25/11 2021
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning