Bosch investerer i brændselsceller til eldrevne lastbiler

Bosch investerer i brændselsceller til eldrevne lastbiler

Brændselsceller, der kører på brint, produceret med vedvarende energi, muliggør klimaneutrale transporter over lange afstande og med hurtig optankning

Eldrevne køretøjer er centrale for bestræbelserne på at reducere CO2-udledningen fra trafikken. Men for lastbiltransporten har det været en udfordring at finde bæredygtige løsninger, der er økonomiske og uden tunge batterier, lange opladningstider og begrænset rækkevidde.

Med sin nye investering i brændselsceller ønsker Bosch at muliggøre, at selv 40 tons tunge lastbiler kan køre klimaneutralt og mere end tusind kilometer mellem hver optankning.

Brændselsceller og batterier supplerer hinanden
-Fordelene ved brændselsceller kommer i spil på de områder, hvor elektriske batterier ikke er den optimale løsning. Der er derfor ikke tale om en konkurrence mellem brændselsceller og batterier - de komplementerer hinanden perfekt, forklarer Uwe Gackstatter, chef for Bosch Powertrain Solutions.
Når systemet først er etableret i lastbiler, er næste trin for Bosch at udvikle tilsvarende, bæredygtige løsninger til fremtidens personbiler.

Bosch fremhæver syv grunde til, at brændselsceller og brint er afgørende elementer i fremtidens transport:

1. Klimaneutralitet bliver mulig
I en brændselscelle reagerer brint (H2) med ilt (O2) fra den omgivende luft. Den frigivne energi omdannes til elektricitet, der bruges til kørsel - og efterlader varme og rent vand (H2O). Brint fremstilles ved hjælp af elektricitet, der kan genereres fra vedvarende energikilder, så brændselscellens drivsystem bliver helt klimaneutralt.
Især for store, tunge køretøjer har brændselsceller et bedre kulstofaftryk end rent batterielektriske drivsystemer, hvis man medregner CO2-udledningen til produktion, drift og bortskaffelse. Og køretøjer, der drives af brændselsceller, behøver blot et mindre batteri, hvilket reducerer det samlede kulstofaftryk betragteligt.

2. Flere, mulige anvendelser
Brint har en høj energitæthed. Et kilo brint indeholder lige så megen energi som 3,3 liter diesel. For at køre 100 kilometer har en bil kun brug for omkring et kilo brint, mens en tung lastbil har brug for syv. Som med diesel og benzin tager det kun et par minutter at fylde en tom brinttank og fortsætte rejsen. Hvis målene for Parisaftalen skal nås, skal brint fremover ikke blot drive biler og erhvervskøretøjer, men også tog, fly og skibe. Energi- og stålindustrien planlægger også at bruge brint.

3. Effektivt og fleksibelt
Miljøvenlighed og rentabilitet afhænger i høj grad af drivsystemets effektivitet - og dén er cirka en fjerdedel højere for brændselscelle-køretøjer end for køretøjer med forbrændingsmotorer. Megen elektricitet fra vind- og solenergianlæg forbliver ofte ubrugt, fordi den ikke kan lagres. Her kommer brint til sin ret, fordi den kan produceres decentralt af den overskydende elektricitet - og fleksibelt opbevares og transporteres.

4. Omkostninger er faldende
Omkostningerne ved grøn brint og prisen på elektricitet fra vedvarende energikilder falder. Hydrogen Council, en sammenslutning af over 90 internationale virksomheder, forventer at reducere omkostningerne ved mange brintapplikationer med halvdelen i løbet af de næste ti år - hvilket gør brændselsceller konkurrencedygtige med andre teknologier.

-På mellemlang sigt bliver det ikke dyrere at køre med en brændselscelle end en traditionel forbrændingsmotor, vurderer Gackstatter.

5. Infrastruktur
Dagens netværk af stationer til brintpåfyldning tilbyder ikke fuld dækning, men der findes allerede transportruter med tilstrækkelige tankstationer. Virksomheder i mange lande samarbejder om at udvide netværket, ofte støttet af offentlige tilskud - f.eks. i Tyskland, Japan, Kina og Sydkorea.

6. Sikkerheden er på niveau med andre brændstoffer
Brint i køretøjer er ikke farligere end andre brændstoffer eller batterier, og brintbeholdere udgør ikke en øget risiko for eksplosion. Ganske vist brænder brint i kombination med ilt, og en blanding af de to i et bestemt forhold er eksplosiv. Men brint er ca. 14 gange lettere end luft og derfor ekstremt flygtig. Brint, der slipper ud af en tank i et køretøj, vil stige op, før den når at reagere med den omgivende ilt.

7. Teknologien er moden
Brintproduktion er en dokumenteret og teknisk ukompliceret proces, som hurtigt kan øges og imødekomme højere efterspørgsel. Og brændselscellerne har nu nået den nødvendige, tekniske modenhed til kommercialisering og omfattende brug. Ifølge Hydrogen Council kan brintøkonomien blive konkurrencedygtig i løbet af ti år, forudsat tilstrækkelige investeringer og politisk vilje.

-Tiden til at komme ind i brintøkonomien er nu, lyder det fra Gackstatter.

-lipe

14/9 2020
  • Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

    Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

    transport ›Med godkendelse fra Beredskabsstyrelsen indleder DanPilot og Danelec nu et testforløb med landbaseret lodsning - den første test af sin slags i verden. Godkendelsen er et afgørende skridt hen imod et teknologisk paradigmeskift, der åbner nye muligheder for bedre sikkerhed, klima og effektivitet i den maritime sektor
  • Elektiske varebiler får stadig baghjul hos forhandlerne

    Elektiske varebiler får stadig baghjul hos forhandlerne

    transport ›Selv om salget af nye varebiler på el er steget, halter det stadig bagefter personbilsmarkedet, hvor el-biler nu dominerer på vejene. Landets største energiselskab, Andel Energi, vil gerne skubbe til udviklingen, og lancerer nu en ladeløsning målrettet til erhvervslivet
  • DHL Danmark gør det nemmere - og papirløst - at returnere

    DHL Danmark gør det nemmere - og papirløst - at returnere

    transport ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Rekordstart på året for Bring

    Rekordstart på året for Bring

    transport ›Logistikvirksomheden Bring har fået en flyvende start på 2025. Hidtil i år er Brings pakkemængder i Danmark steget med 22 procent sammenlignet med samme periode sidste år – og hele 72 procent siden 2019
  • Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    transport ›Tirsdag blev European Energys kommercielle anlæg til produktion af e-methanol officelt åbnet i Aabenraa. Anlægget vil nu omdanne strøm fra sol og vind til 42.000 tons grønt brændstof bl.a. til Mærsks containerskibe og til produktion af plast, og samtidig styrke Aabenraa Havns grønne ambitioner
  • Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    transport ›"Breakbulk-gods" er betegnelsen for fragtvarer i størrelser og vægt, der ikke passer ind i de gængse containerdimensioner. Og dem bliver der flere af, især på de største containerskibe, som sejler direkte mellem Gøteborg Havn og havne i Asien hver uge
  • Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    transport ›Nye elbiler bliver nu en del af BilkaToGo Hjemmelevering, og rykker Salling Group tættere på sine klimamål. De første 10 biler er på gaderne, og målet er, at hele flåden om få år skal køre på el
  • Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    transport ›2024 gav vækst på godsvolumen, omsætning og driftsresultat i Fredercia og Nyborg havne. Derudover fastholdt ADP et højt investeringsniveau bl.a. med færdiggørelse af flere lagerfaciliteter i Taulov Dry Port, og en række nye aktiviteter er sat i gang