Chauffører tvunget til at vælge mellem pest eller kolera
Transportministeren er ikke i kridthuset hos transportbranchen

Chauffører tvunget til at vælge mellem pest eller kolera

Dansk Erhvervs anklager transportminister Benny Engelbrecht for at ’blande æbler og pærer sammen’ i sit svar på en henvendelse fra en række organisationer, der ønsker større kapacitet til tunge køretøjer på motorvejsrastepladser

Af Dan Bjerring
Christiansborg
 
Som tidligere nævnt i LTL.dk har en række organisationer i transportbranchen i en fælles henvendelse til den nye transportminister Benny Engelbrecht efterlyst bedre kapacitet på rastepladserne langs motorvejene.

De peger på, at vognmænd og lastbilchauffører i stigende grad føler sig stressede af, at det kan være svært at finde en lovlig og egnet parkeringsplads på rastepladserne langs motorvejene og landevejene, når de lovpligtige hvil skal holdes.

Trafik steget mere end kapacitet på rastepladser
Men transportministeren har ikke efterkommet ønsket om flere rastepladser og bedre kapacitet på de eksisterende. Ifølge Dansk Erhverv binder transportministeren i sit svar behovet for kapacitet til langtidsparkering sammen med chaufførernes behov for at kunne holde deres lovpligtige, korte pauser:

- Det er ærgerligt, fordi det, branchen henvender sig om, er behovet for kapacitet til parkering under 25 timer - og typisk 15, 30 og 45 minutter. Fordi trafikken er steget mere end kapaciteten på rastepladserne, kan chaufførerne ikke være sikre på, at der er plads, når de skal holde disse pauser. Det er ikke rimelige arbejdsforhold, siger fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv, Jesper Højte Stenbæk.
 
Pest eller kolera
Problemet for chaufførerne er, at hvis de ikke er plads på en rasteplads, må de enten køre videre - og dermed bryde køre- og hviletidsreglerne - eller holde ulovligt.

At køre videre er farligt for trafiksikkerheden, og bøderne er netop firedoblet for ulovlig parkering samtidig med at kontrollen skærpet.

- Chaufførerne har dermed valget mellem pest eller kolera. Langtidsparkering er et andet spørgsmål, og det var ikke emnet for den fælles henvendelse. Danske regler gør det ulovligt at holde over 25 timer på en motorvejsrasteplads. EU-reglerne gør det ulovligt at holde weekendhvil på over 45 timer i lastbilen. Der er derudover nye regler på vej fra EU i den såkaldte ’Vejpakke’, der blandt andet vil regulere dette spørgsmål på EU-niveau. Branchen ser frem til fælles EU-regler på området, men ministeren blander æbler og pærer, når han kobler disse to ting sammen, siger Jesper Højte Stenbæk.

4/10 2019
  • Webshops fordobler brevmængden

    Webshops fordobler brevmængden

    transport ›Selvom PostNord forlader brevmarkedet, har nogle af landets store webshops fordoblet brevmængden på et år, oplyser Postbuddy. Dao opruster med nyt sorteringsanlæg for at styrke kapaciteten
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området
  • Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    transport ›Den første del af tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig
  • ''Taxagrønt'' bekymrer

    ''Taxagrønt'' bekymrer

    transport ›Når bilister og cyklister kører frem mod et lyskryds, og de egentlig burde stoppe, er der mange, som alligevel kører over. Samtidigt er begge grupper bekymrede for at ende i en ulykke med hinanden
  • Transportemballager høster priser

    Transportemballager høster priser

    transport ›Ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association, har Smurfit Westrock vundet hele fem ScanStars for emballager, hvor funktionaliteten under transport er en væsentlig del af designet
  • Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    transport ›Drivkraft Danmark lancerer i samarbejde med COWI en ny TCO-beregner på vidensportalen eltiltrucks.dk. Målet er at gøre det lettere for vognmænd og transportfirmaer at vurdere økonomien i at skifte fra diesel til el-lastbiler
  • I offensiven for privatforsendelser

    I offensiven for privatforsendelser

    transport ›Med et udvidet partnerskab og en fælles reklamekampagne vil Bring og Reshopper fjerne friktion i privat-til-privat-forsendelser og gøre det endnu nemmere at sende og modtage secondhandvarer