Chauffører tvunget til at vælge mellem pest eller kolera
Transportministeren er ikke i kridthuset hos transportbranchen

Chauffører tvunget til at vælge mellem pest eller kolera

Dansk Erhvervs anklager transportminister Benny Engelbrecht for at ’blande æbler og pærer sammen’ i sit svar på en henvendelse fra en række organisationer, der ønsker større kapacitet til tunge køretøjer på motorvejsrastepladser

Af Dan Bjerring
Christiansborg
 
Som tidligere nævnt i LTL.dk har en række organisationer i transportbranchen i en fælles henvendelse til den nye transportminister Benny Engelbrecht efterlyst bedre kapacitet på rastepladserne langs motorvejene.

De peger på, at vognmænd og lastbilchauffører i stigende grad føler sig stressede af, at det kan være svært at finde en lovlig og egnet parkeringsplads på rastepladserne langs motorvejene og landevejene, når de lovpligtige hvil skal holdes.

Trafik steget mere end kapacitet på rastepladser
Men transportministeren har ikke efterkommet ønsket om flere rastepladser og bedre kapacitet på de eksisterende. Ifølge Dansk Erhverv binder transportministeren i sit svar behovet for kapacitet til langtidsparkering sammen med chaufførernes behov for at kunne holde deres lovpligtige, korte pauser:

- Det er ærgerligt, fordi det, branchen henvender sig om, er behovet for kapacitet til parkering under 25 timer - og typisk 15, 30 og 45 minutter. Fordi trafikken er steget mere end kapaciteten på rastepladserne, kan chaufførerne ikke være sikre på, at der er plads, når de skal holde disse pauser. Det er ikke rimelige arbejdsforhold, siger fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv, Jesper Højte Stenbæk.
 
Pest eller kolera
Problemet for chaufførerne er, at hvis de ikke er plads på en rasteplads, må de enten køre videre - og dermed bryde køre- og hviletidsreglerne - eller holde ulovligt.

At køre videre er farligt for trafiksikkerheden, og bøderne er netop firedoblet for ulovlig parkering samtidig med at kontrollen skærpet.

- Chaufførerne har dermed valget mellem pest eller kolera. Langtidsparkering er et andet spørgsmål, og det var ikke emnet for den fælles henvendelse. Danske regler gør det ulovligt at holde over 25 timer på en motorvejsrasteplads. EU-reglerne gør det ulovligt at holde weekendhvil på over 45 timer i lastbilen. Der er derudover nye regler på vej fra EU i den såkaldte ’Vejpakke’, der blandt andet vil regulere dette spørgsmål på EU-niveau. Branchen ser frem til fælles EU-regler på området, men ministeren blander æbler og pærer, når han kobler disse to ting sammen, siger Jesper Højte Stenbæk.

4/10 2019
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed