Daimler: Alle lastbiler skal være CO2-neutrale i 2039

Daimler: Alle lastbiler skal være CO2-neutrale i 2039

Som verdens største producent af lastbiler tager Daimler Trucks nu et stort og opsigtsvækkende skridt i retning mod en grønnere og mere CO2-neutral fremtid. For fra og med år 2039 sigter lastbilproducenten nemlig mod udelukkende at levere CO2-neutrale køretøjer til de europæiske, nordamerikanske og japanske markeder

Målet er, at alle tunge køretøjer på vejene skal være CO2-neutrale i år 2050.

Selvom det måske lyder som en nærmest uoverkommelig opgave, var der ingen tvivl at spore hos øverste chef for lastbildivisionen i Daimler, Martin Daum på International Supply Chain Conference, som blev afholdt i Berlin. For nok er opgaven stor, men den er ikke umulig. Til gengæld er den strengt nødvendig, fordi klodens klima ændrer sig i hastig fart.

- Vi er nødt til at reagere på klimaforandringerne – og vi er nødt til at gøre det nu. Vi har ganske enkelt ikke tid til at afvente længere og lade lovgiverne diktere den teknologiske udvikling, for så ender vi med at male os selv op i et hjørne. Det handler om at gøre transport- og logistikindustrien CO2-neutral – og vi er nødt til at tage de første skridt selv, lød det fra Martin Daum på talerstolen.

Batteri- og brintteknologi gør diesel overflødig
Elbiler er ikke længere et særsyn på de danske veje, og især i de større byer har man efterhånden længe kunnet møde personbiler med brint i tanken. Og står det til Daimler-koncernen, er det netop de to drivmidler, der ligeledes skal udgøre fundamentet i fremtidens tunge transport. Potentialet for pålidelig, kraftfuld og CO2-neutral drift er nemlig stort, og derfor vil koncernen investere massivt i el- og brintteknologi i de kommende år.

 

Allerede nu er koncernen helt fremme med heavy duty-lastbilen Mercedes-Benz eActros og light duty-lastbilen Fuso eCanter. De første eksemplarer af Mercedes-Benz eActros blev således leveret til tests hos de første kunder i 2018, mens de første eksemplarer af Fuso eCanter blev leveret allerede i 2017. Og allerede i år leveres de første to eksemplarer af Fuso eCanter til de første danske kunder. Med mere end 30 års erfaring inden for brintteknologi er fundamentet for udviklingen således lagt på forhånd. Allerede i 2022 forventes de første batterielektriske køretøjer i produktion i stor skala, mens serieproduktionen af brintdrevne køretøjer forventes at starte op i 2029.

 

Totaløkonomi er afgørende
På konferencen gjorde Martin Daum det klart, at branchen er nødt til at gå forrest og udvikle morgendagens CO2-neutrale teknologi. Men myndighederne rundt om i verden bærer også et stort ansvar. For totaløkonomien – den såkaldte ‘Total Cost of Ownership’ (TCO) – er af afgørende betydning for, at teknologien giver mening for kunderne, og selv i det mest optimistiske scenarie vil de nye teknologier end ikke i 2040 kunne hamle op med dieselkøretøjernes totaløkonomi. Derfor efterlyster Martin Daum og resten af Daimler-koncernen ambitiøse rammevilkår, der støtter op om de nye, CO2-neutrale teknologier, hvis verdenssamfundet skal nå i mål med Paris-aftalens mål.

12/11 2019
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed