Daimler: Alle lastbiler skal være CO2-neutrale i 2039

Daimler: Alle lastbiler skal være CO2-neutrale i 2039

Som verdens største producent af lastbiler tager Daimler Trucks nu et stort og opsigtsvækkende skridt i retning mod en grønnere og mere CO2-neutral fremtid. For fra og med år 2039 sigter lastbilproducenten nemlig mod udelukkende at levere CO2-neutrale køretøjer til de europæiske, nordamerikanske og japanske markeder

Målet er, at alle tunge køretøjer på vejene skal være CO2-neutrale i år 2050.

Selvom det måske lyder som en nærmest uoverkommelig opgave, var der ingen tvivl at spore hos øverste chef for lastbildivisionen i Daimler, Martin Daum på International Supply Chain Conference, som blev afholdt i Berlin. For nok er opgaven stor, men den er ikke umulig. Til gengæld er den strengt nødvendig, fordi klodens klima ændrer sig i hastig fart.

- Vi er nødt til at reagere på klimaforandringerne – og vi er nødt til at gøre det nu. Vi har ganske enkelt ikke tid til at afvente længere og lade lovgiverne diktere den teknologiske udvikling, for så ender vi med at male os selv op i et hjørne. Det handler om at gøre transport- og logistikindustrien CO2-neutral – og vi er nødt til at tage de første skridt selv, lød det fra Martin Daum på talerstolen.

Batteri- og brintteknologi gør diesel overflødig
Elbiler er ikke længere et særsyn på de danske veje, og især i de større byer har man efterhånden længe kunnet møde personbiler med brint i tanken. Og står det til Daimler-koncernen, er det netop de to drivmidler, der ligeledes skal udgøre fundamentet i fremtidens tunge transport. Potentialet for pålidelig, kraftfuld og CO2-neutral drift er nemlig stort, og derfor vil koncernen investere massivt i el- og brintteknologi i de kommende år.

 

Allerede nu er koncernen helt fremme med heavy duty-lastbilen Mercedes-Benz eActros og light duty-lastbilen Fuso eCanter. De første eksemplarer af Mercedes-Benz eActros blev således leveret til tests hos de første kunder i 2018, mens de første eksemplarer af Fuso eCanter blev leveret allerede i 2017. Og allerede i år leveres de første to eksemplarer af Fuso eCanter til de første danske kunder. Med mere end 30 års erfaring inden for brintteknologi er fundamentet for udviklingen således lagt på forhånd. Allerede i 2022 forventes de første batterielektriske køretøjer i produktion i stor skala, mens serieproduktionen af brintdrevne køretøjer forventes at starte op i 2029.

 

Totaløkonomi er afgørende
På konferencen gjorde Martin Daum det klart, at branchen er nødt til at gå forrest og udvikle morgendagens CO2-neutrale teknologi. Men myndighederne rundt om i verden bærer også et stort ansvar. For totaløkonomien – den såkaldte ‘Total Cost of Ownership’ (TCO) – er af afgørende betydning for, at teknologien giver mening for kunderne, og selv i det mest optimistiske scenarie vil de nye teknologier end ikke i 2040 kunne hamle op med dieselkøretøjernes totaløkonomi. Derfor efterlyster Martin Daum og resten af Daimler-koncernen ambitiøse rammevilkår, der støtter op om de nye, CO2-neutrale teknologier, hvis verdenssamfundet skal nå i mål med Paris-aftalens mål.

12/11 2019
  • Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

    Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

    transport ›Med godkendelse fra Beredskabsstyrelsen indleder DanPilot og Danelec nu et testforløb med landbaseret lodsning - den første test af sin slags i verden. Godkendelsen er et afgørende skridt hen imod et teknologisk paradigmeskift, der åbner nye muligheder for bedre sikkerhed, klima og effektivitet i den maritime sektor
  • Elektiske varebiler får stadig baghjul hos forhandlerne

    Elektiske varebiler får stadig baghjul hos forhandlerne

    transport ›Selv om salget af nye varebiler på el er steget, halter det stadig bagefter personbilsmarkedet, hvor el-biler nu dominerer på vejene. Landets største energiselskab, Andel Energi, vil gerne skubbe til udviklingen, og lancerer nu en ladeløsning målrettet til erhvervslivet
  • DHL Danmark gør det nemmere - og papirløst - at returnere

    DHL Danmark gør det nemmere - og papirløst - at returnere

    transport ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Rekordstart på året for Bring

    Rekordstart på året for Bring

    transport ›Logistikvirksomheden Bring har fået en flyvende start på 2025. Hidtil i år er Brings pakkemængder i Danmark steget med 22 procent sammenlignet med samme periode sidste år – og hele 72 procent siden 2019
  • Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    transport ›Tirsdag blev European Energys kommercielle anlæg til produktion af e-methanol officelt åbnet i Aabenraa. Anlægget vil nu omdanne strøm fra sol og vind til 42.000 tons grønt brændstof bl.a. til Mærsks containerskibe og til produktion af plast, og samtidig styrke Aabenraa Havns grønne ambitioner
  • Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    transport ›"Breakbulk-gods" er betegnelsen for fragtvarer i størrelser og vægt, der ikke passer ind i de gængse containerdimensioner. Og dem bliver der flere af, især på de største containerskibe, som sejler direkte mellem Gøteborg Havn og havne i Asien hver uge
  • Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    transport ›Nye elbiler bliver nu en del af BilkaToGo Hjemmelevering, og rykker Salling Group tættere på sine klimamål. De første 10 biler er på gaderne, og målet er, at hele flåden om få år skal køre på el
  • Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    transport ›2024 gav vækst på godsvolumen, omsætning og driftsresultat i Fredercia og Nyborg havne. Derudover fastholdt ADP et højt investeringsniveau bl.a. med færdiggørelse af flere lagerfaciliteter i Taulov Dry Port, og en række nye aktiviteter er sat i gang