Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

Med godkendelse fra Beredskabsstyrelsen indleder DanPilot og Danelec nu et testforløb med landbaseret lodsning - den første test af sin slags i verden. Godkendelsen er et afgørende skridt hen imod et teknologisk paradigmeskift, der åbner nye muligheder for bedre sikkerhed, klima og effektivitet i den maritime sektor

Efter seks års udviklingsarbejde tager Danmark et historisk skridt i retning af en mere effektiv og digital maritim infrastruktur.

Det sker når DanPilot og Danelec om kort tid starter et testforløb, der gør det muligt for lodser at guide et skib inde fra land udelukkende baseret på sofistikeret data fra skibet.

Målet er at skabe et mere sikkert arbejdsmiljø for lodser og mindske skibenes brændstofforbrug uden at svække sejladssikkerheden. På den måde kan landbaseret lodsning styrke Danmarks maritime position i forhold til en mere sikker og klimavenlig søfart.

- Landbaseret lodsning gør vores arbejde mere sikkert og bidrager til at reducere CO2-udledning og driftsomkostninger for vores kunder. Vi har arbejdet målrettet mod det her i seks år, og nu kan vi endelig teste løsningen i praksis. Det har potentiale til at blive et markant paradigmeskifte i måden, man lodser skibe, siger Erik Merkes Nielsen, administrerende direktør i DanPilot.

 Erik Merkes Nielsen, administrerende direktør i DanPilot

Godkendelsen fra Beredskabsstyrelsen er givet som led i en samlet indsats for at styrke sikkerhed og beredskab i den maritime sektor.

Testen skal danne grundlag for fremtidig regulering og mulig udbredelse af landbaseret lodsning både herhjemme og i udlandet.

Teknologi med globalt potentiale
Testforløbet med landbaseret lodsning kommer til at finde sted i Kattegat og Østersøen og giver for første gang lodser mulighed for at guide udvalgte skibe gennem danske farvande uden selv at være ombord.

I stedet foregår lodsningen fra et kontrolcenter i Randers. Det fjerner dermed det farligste element i lodsernes arbejde - at komme fysisk ombord på skibene.

 Casper Jensen, CEO i Danelec

- Landbaseret lodsning er ikke kun et teknologisk gennembrud. Det er et strategisk skridt mod en mere sikker og bæredygtig søfart. Vi er stolte over at levere en teknologisk infrastruktur, der gør det muligt at navigere sikkert uden fysisk tilstedeværelse af en lods, og hvor cybersikkerhed er tænkt ind fra start. Det åbner op for at implementere løsningen trygt og skalerbart i den globale maritime sektor, siger Casper Jensen, CEO i Danelec.

For den maritime sektor rummer lodsning fra land betydelige gevinster.

Når skibe ikke længere skal ændre hastighed eller kurs for at tage lods ombord, reduceres brændstofforbruget. Samtidig elimineres behovet for lodsbåde i den slags situationer – en ellers logistisk og brændstofkrævende aktivitet. Det frigør både ressourcer og kapacitet uden at gå på kompromis med den operationelle sikkerhed.

I testfasen vil teknologien dog kun blive anvendt på skibe, der opfylder en række tekniske krav og kun i specifikke farvande. Det er forventningen, at løsningen har potentiale til at dække op til 10 procent af DanPilots lodsninger af de skibe, der gennemsejler de danske farvande.

Testforløbet gennemføres i samarbejde med en række forskellige rederier, herunder Mærsk, som deltager med skibe i de farvande, der indgår i forsøget.

Sådan fungerer landbaseret og datadrevet lodsning
Landbaseret lodsning baserer sig på teknologi fra Danelec, som indsamler og overfører nøgledata fra skibet herunder kurs, fart og
position via skibets Voyage Data Recorder (VDR).
Disse data sendes i realtid til DanPilots kontrolcenter i Randers. Her bruger lodsen Danelecs software til at analysere informationerne og yde præcis navigationsrådgivning uden at være fysisk til stede ombord.

Om testforløbet:

• Testperioden kan strække sig i op til 18 måneder og omfatter
cirka 50 lodsninger.

• Lodsningen udføres fra et kontrolcenter i Randers.

• Gælder skibe i Kattegat og den vestlige del af Østersøen under 13 meters dybgang.

• Udføres kun ved gennemsejlinger uden lodspligt.

Landbaseret lodsning kaldes internationalt for remote piloting. I Danmark omtales det ofte som fjernlodsning.

-lipe

16/5 2025
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert
  • Ny gps på truckermenuen

    Ny gps på truckermenuen

    transport ›Michelin føjer skræddersyet gps til sin Truckfly-app, som allerede hjælper 615.000 truckere i Europa