Dansk transportvirksomhed veksler nedgang til markant vækst

Dansk transportvirksomhed veksler nedgang til markant vækst

Uno Transport strømlinede forretningen og præsenterer markant vækst i indtjeningen i et netop offentliggjort regnskab for 2019

For tre år siden fremlagde Transportvirksomheden Uno Transport for første gang et årsregnskab langt under forventning. Siden opstarten i 1999 havde virksomheden ellers redet på en bølge af succes, men nye konkurrenter på det Østeuropæiske marked og blind tro på egen succes var udslagsgivende for et massivt indtjeningsdyk i 2017.

Sidenhen er nedgang vendt til overskud igen. I det netop offentliggjorte regnskab for 2019, præsenterer Uno Transport en fortjeneste, der samlet er steget med 151 procent i perioden 2017-2019. Et overskud, som ifølge Kim Uno Mogensen, der er direktør hos Uno Transport, er et resultat af blandt andet strategiske til- og fravalg og en generel strømlining af virksomheden og dens services og kernekompetencer.

- Nedturen i 2017 fik os til at gentænke vores forretning. Dels ved at gennemgå og skære ned på vores udgifter, og dels ved at udvide og skærpe vores kernekompetencer og services, så vi kan tilbyde kunderne endnu bedre og mere agile løsninger. Det har fået os på ret kurs, og vi er igen tilbage, hvor vi ønsker at være indtjeningsmæssigt, fortæller han.  

Flere specialopgaver

I dag har virksomheden udvidet forretningen til at omfatte flere specialopgaver for kunderne. Det kan være alt lige fra de små og skræddersyede projekter som at flytte en fabrik fra et land til et andet, til oversize transport på åbne trailer og crosstrade af mange forskellige varer, som går på tværs af europæiske landegrænser uden nødvendigvis at runde Danmark undervejs.

- Transport til og fra Danmark, Baltikum og Rusland vil fortsat udgøre vores kerneområde, men vi har set værdien i at være langt mere omstillingsparate. Derfor fylder special- og projektopgaver nu væsentligt mere i ordrebogen end tidligere. På et marked med mange tunge spillere, kan vi med vores stærke internationale netværk og mange års erfaring tilbyde effektive og kundenære løsninger på store som små problemstillinger, som andre aktører enten ikke kan eller vil løse, siger Kim Uno Mogensen. Han tilføjer:

- Inden krisen i 2017 havde vi ikke nok fokus på at følge og optimere på økonomien, da vi efter en lang årrække med vind i sejlene automatisk var overbeviste om, at vi tjente penge. Vi har derfor arbejdet hårdt på at minimere vores udgifter og strømline vores arbejdsopgaver- og processer. Resultatet er en langt sundere forretning, siger Kim Uno Mogensen.

Kundeoplevelsen er i fokus

Umiddelbart inden coronapandemiens udbrud var Uno Transport klar til at udvide deres projektrepertoire efter tre års genopbygning af forretningskonceptet. De planer er midlertidigt sat på standby på grund af coronaens betydning for Uno Transports kunder. Fokus er i stedet rettet mod at fastholde den positive udvikling, som virksomheden har haft siden krisen i 2017.  

- Der har været færre projekter under coronakrisen, så vores fokus er nu på at komme endnu tættere på vores kunder og se på, hvilke andre koncepter og løsninger, vi kan tilføje til samarbejdet. Af erfaring har vi lært, at det går stærkt med vigende resultater, hvis man ikke holder hånden på roret hele tiden, og netop derfor har vi ekstra skarpt øje på bundlinjen og på at pleje vores eksisterende kunderelationer, siger Kim Uno Mogensen.

-hawin

4/11 2020
  • Webshops fordobler brevmængden

    Webshops fordobler brevmængden

    transport ›Selvom PostNord forlader brevmarkedet, har nogle af landets store webshops fordoblet brevmængden på et år, oplyser Postbuddy. Dao opruster med nyt sorteringsanlæg for at styrke kapaciteten
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området
  • Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    transport ›Den første del af tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig
  • ''Taxagrønt'' bekymrer

    ''Taxagrønt'' bekymrer

    transport ›Når bilister og cyklister kører frem mod et lyskryds, og de egentlig burde stoppe, er der mange, som alligevel kører over. Samtidigt er begge grupper bekymrede for at ende i en ulykke med hinanden
  • Transportemballager høster priser

    Transportemballager høster priser

    transport ›Ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association, har Smurfit Westrock vundet hele fem ScanStars for emballager, hvor funktionaliteten under transport er en væsentlig del af designet
  • Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    transport ›Drivkraft Danmark lancerer i samarbejde med COWI en ny TCO-beregner på vidensportalen eltiltrucks.dk. Målet er at gøre det lettere for vognmænd og transportfirmaer at vurdere økonomien i at skifte fra diesel til el-lastbiler
  • I offensiven for privatforsendelser

    I offensiven for privatforsendelser

    transport ›Med et udvidet partnerskab og en fælles reklamekampagne vil Bring og Reshopper fjerne friktion i privat-til-privat-forsendelser og gøre det endnu nemmere at sende og modtage secondhandvarer