Dansk transportvirksomhed veksler nedgang til markant vækst

Dansk transportvirksomhed veksler nedgang til markant vækst

Uno Transport strømlinede forretningen og præsenterer markant vækst i indtjeningen i et netop offentliggjort regnskab for 2019

For tre år siden fremlagde Transportvirksomheden Uno Transport for første gang et årsregnskab langt under forventning. Siden opstarten i 1999 havde virksomheden ellers redet på en bølge af succes, men nye konkurrenter på det Østeuropæiske marked og blind tro på egen succes var udslagsgivende for et massivt indtjeningsdyk i 2017.

Sidenhen er nedgang vendt til overskud igen. I det netop offentliggjorte regnskab for 2019, præsenterer Uno Transport en fortjeneste, der samlet er steget med 151 procent i perioden 2017-2019. Et overskud, som ifølge Kim Uno Mogensen, der er direktør hos Uno Transport, er et resultat af blandt andet strategiske til- og fravalg og en generel strømlining af virksomheden og dens services og kernekompetencer.

- Nedturen i 2017 fik os til at gentænke vores forretning. Dels ved at gennemgå og skære ned på vores udgifter, og dels ved at udvide og skærpe vores kernekompetencer og services, så vi kan tilbyde kunderne endnu bedre og mere agile løsninger. Det har fået os på ret kurs, og vi er igen tilbage, hvor vi ønsker at være indtjeningsmæssigt, fortæller han.  

Flere specialopgaver

I dag har virksomheden udvidet forretningen til at omfatte flere specialopgaver for kunderne. Det kan være alt lige fra de små og skræddersyede projekter som at flytte en fabrik fra et land til et andet, til oversize transport på åbne trailer og crosstrade af mange forskellige varer, som går på tværs af europæiske landegrænser uden nødvendigvis at runde Danmark undervejs.

- Transport til og fra Danmark, Baltikum og Rusland vil fortsat udgøre vores kerneområde, men vi har set værdien i at være langt mere omstillingsparate. Derfor fylder special- og projektopgaver nu væsentligt mere i ordrebogen end tidligere. På et marked med mange tunge spillere, kan vi med vores stærke internationale netværk og mange års erfaring tilbyde effektive og kundenære løsninger på store som små problemstillinger, som andre aktører enten ikke kan eller vil løse, siger Kim Uno Mogensen. Han tilføjer:

- Inden krisen i 2017 havde vi ikke nok fokus på at følge og optimere på økonomien, da vi efter en lang årrække med vind i sejlene automatisk var overbeviste om, at vi tjente penge. Vi har derfor arbejdet hårdt på at minimere vores udgifter og strømline vores arbejdsopgaver- og processer. Resultatet er en langt sundere forretning, siger Kim Uno Mogensen.

Kundeoplevelsen er i fokus

Umiddelbart inden coronapandemiens udbrud var Uno Transport klar til at udvide deres projektrepertoire efter tre års genopbygning af forretningskonceptet. De planer er midlertidigt sat på standby på grund af coronaens betydning for Uno Transports kunder. Fokus er i stedet rettet mod at fastholde den positive udvikling, som virksomheden har haft siden krisen i 2017.  

- Der har været færre projekter under coronakrisen, så vores fokus er nu på at komme endnu tættere på vores kunder og se på, hvilke andre koncepter og løsninger, vi kan tilføje til samarbejdet. Af erfaring har vi lært, at det går stærkt med vigende resultater, hvis man ikke holder hånden på roret hele tiden, og netop derfor har vi ekstra skarpt øje på bundlinjen og på at pleje vores eksisterende kunderelationer, siger Kim Uno Mogensen.

-hawin

4/11 2020
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før
  • Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    transport ›For at imødekomme den stigende efterspørgsel på luftfragt til og fra Danmark har Emirates SkyCargos fragtdivision nu valgt at indsætte et dedikeret ugentligt fragtfly fra Københavns Lufthavn. Den nye rute udvider netværket af destinationer, der betjenes af Emirates’ fragtfly, til 38