Dansk transportvirksomhed veksler nedgang til markant vækst

Dansk transportvirksomhed veksler nedgang til markant vækst

Uno Transport strømlinede forretningen og præsenterer markant vækst i indtjeningen i et netop offentliggjort regnskab for 2019

For tre år siden fremlagde Transportvirksomheden Uno Transport for første gang et årsregnskab langt under forventning. Siden opstarten i 1999 havde virksomheden ellers redet på en bølge af succes, men nye konkurrenter på det Østeuropæiske marked og blind tro på egen succes var udslagsgivende for et massivt indtjeningsdyk i 2017.

Sidenhen er nedgang vendt til overskud igen. I det netop offentliggjorte regnskab for 2019, præsenterer Uno Transport en fortjeneste, der samlet er steget med 151 procent i perioden 2017-2019. Et overskud, som ifølge Kim Uno Mogensen, der er direktør hos Uno Transport, er et resultat af blandt andet strategiske til- og fravalg og en generel strømlining af virksomheden og dens services og kernekompetencer.

- Nedturen i 2017 fik os til at gentænke vores forretning. Dels ved at gennemgå og skære ned på vores udgifter, og dels ved at udvide og skærpe vores kernekompetencer og services, så vi kan tilbyde kunderne endnu bedre og mere agile løsninger. Det har fået os på ret kurs, og vi er igen tilbage, hvor vi ønsker at være indtjeningsmæssigt, fortæller han.  

Flere specialopgaver

I dag har virksomheden udvidet forretningen til at omfatte flere specialopgaver for kunderne. Det kan være alt lige fra de små og skræddersyede projekter som at flytte en fabrik fra et land til et andet, til oversize transport på åbne trailer og crosstrade af mange forskellige varer, som går på tværs af europæiske landegrænser uden nødvendigvis at runde Danmark undervejs.

- Transport til og fra Danmark, Baltikum og Rusland vil fortsat udgøre vores kerneområde, men vi har set værdien i at være langt mere omstillingsparate. Derfor fylder special- og projektopgaver nu væsentligt mere i ordrebogen end tidligere. På et marked med mange tunge spillere, kan vi med vores stærke internationale netværk og mange års erfaring tilbyde effektive og kundenære løsninger på store som små problemstillinger, som andre aktører enten ikke kan eller vil løse, siger Kim Uno Mogensen. Han tilføjer:

- Inden krisen i 2017 havde vi ikke nok fokus på at følge og optimere på økonomien, da vi efter en lang årrække med vind i sejlene automatisk var overbeviste om, at vi tjente penge. Vi har derfor arbejdet hårdt på at minimere vores udgifter og strømline vores arbejdsopgaver- og processer. Resultatet er en langt sundere forretning, siger Kim Uno Mogensen.

Kundeoplevelsen er i fokus

Umiddelbart inden coronapandemiens udbrud var Uno Transport klar til at udvide deres projektrepertoire efter tre års genopbygning af forretningskonceptet. De planer er midlertidigt sat på standby på grund af coronaens betydning for Uno Transports kunder. Fokus er i stedet rettet mod at fastholde den positive udvikling, som virksomheden har haft siden krisen i 2017.  

- Der har været færre projekter under coronakrisen, så vores fokus er nu på at komme endnu tættere på vores kunder og se på, hvilke andre koncepter og løsninger, vi kan tilføje til samarbejdet. Af erfaring har vi lært, at det går stærkt med vigende resultater, hvis man ikke holder hånden på roret hele tiden, og netop derfor har vi ekstra skarpt øje på bundlinjen og på at pleje vores eksisterende kunderelationer, siger Kim Uno Mogensen.

-hawin

4/11 2020
  • Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

    Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

    transport ›Med godkendelse fra Beredskabsstyrelsen indleder DanPilot og Danelec nu et testforløb med landbaseret lodsning - den første test af sin slags i verden. Godkendelsen er et afgørende skridt hen imod et teknologisk paradigmeskift, der åbner nye muligheder for bedre sikkerhed, klima og effektivitet i den maritime sektor
  • Elektiske varebiler får stadig baghjul hos forhandlerne

    Elektiske varebiler får stadig baghjul hos forhandlerne

    transport ›Selv om salget af nye varebiler på el er steget, halter det stadig bagefter personbilsmarkedet, hvor el-biler nu dominerer på vejene. Landets største energiselskab, Andel Energi, vil gerne skubbe til udviklingen, og lancerer nu en ladeløsning målrettet til erhvervslivet
  • DHL Danmark gør det nemmere - og papirløst - at returnere

    DHL Danmark gør det nemmere - og papirløst - at returnere

    transport ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Rekordstart på året for Bring

    Rekordstart på året for Bring

    transport ›Logistikvirksomheden Bring har fået en flyvende start på 2025. Hidtil i år er Brings pakkemængder i Danmark steget med 22 procent sammenlignet med samme periode sidste år – og hele 72 procent siden 2019
  • Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    transport ›Tirsdag blev European Energys kommercielle anlæg til produktion af e-methanol officelt åbnet i Aabenraa. Anlægget vil nu omdanne strøm fra sol og vind til 42.000 tons grønt brændstof bl.a. til Mærsks containerskibe og til produktion af plast, og samtidig styrke Aabenraa Havns grønne ambitioner
  • Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    transport ›"Breakbulk-gods" er betegnelsen for fragtvarer i størrelser og vægt, der ikke passer ind i de gængse containerdimensioner. Og dem bliver der flere af, især på de største containerskibe, som sejler direkte mellem Gøteborg Havn og havne i Asien hver uge
  • Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    transport ›Nye elbiler bliver nu en del af BilkaToGo Hjemmelevering, og rykker Salling Group tættere på sine klimamål. De første 10 biler er på gaderne, og målet er, at hele flåden om få år skal køre på el
  • Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    transport ›2024 gav vækst på godsvolumen, omsætning og driftsresultat i Fredercia og Nyborg havne. Derudover fastholdt ADP et højt investeringsniveau bl.a. med færdiggørelse af flere lagerfaciliteter i Taulov Dry Port, og en række nye aktiviteter er sat i gang