De Radikale siger nej til Ring 5
Den planlagte Ring 5 syd

De Radikale siger nej til Ring 5

Partiets kandidat i Nordsjælland, tidligere minister Martin Lidegaard mener, at ’tiden er løbet fra Ring 5’, og han vil have ophævet transportkorridoren, der skaber usikkerhed for mange tusinde mennesker, der mere eller mindre uforvarende har bosat sig i den

Af Dan Bjerring
Christiansborg

- Det Radikale Venstre er imod Ring 5, og bliver forslaget om denne motorvej sendt til afstemning i Folketinget, stemmer vi imod!
Så klar er meldingen fra Martin Lidegaard, der er medlem af Folketinget og opstillet i Nordsjælland.
Han maner ikke, at der er basis for at bygge flere motorveje i den del af Sjælland, og det samme gælder i øvrigt den sydlige del af Ring 5:

- For det første er det mere fornufigt og klimavenligt at investere i den kollektive trafik, og for andet vil der inden for en overskuelig årrække komme en række nye teknologier, så vi kan udnytte det eksisterende motorvejsnet endnu bedre, siger Martin Lidegaard.

Gratis ekspropriation
Ring 5 skal gå fra Helsingør til Køge. Den ligger og den ligger i en transportkorridor, der har eksisteret som en arealreservation siden 1973.

Det betyder i praksis dels lavere ejendomspriser og dels en række begrænsende klausuler for beboerne i området, hvoraf mange ikke er bekendtgjort med, at de bosatte sig i en transportkorridor, som reelt virker som en slags ’gratis ekspropriation’ for staten:
Martin Lidegaard bakkes op af Bo Nygaard Larsen, der er byrådsmedlem i Solrød og folketingskandidat på Sjælland.
Desuden er han medlem af den såkaldte ’Ringmafia’, hvor folketingsmedlemmer - og kandidater på tværs af flere partier deler deres modstand mod Ring 5.

Også modstand i syd
- Forskningen viser, at jo flere motorveje du bygger, jo flere biler kommer der. Så efter nogle år vil vi være lige vidt alligevel, og det fremstiller jo regeringens forslag som visionsløst. Jeg vil hellere have flere og billigere busser og tog. Og så mange flere parkeringspladser ved stationerne, så der er et incitament til at tage toget. I dag er der så få parkeringspladser, at mange på forhånd opgiver at tage toget, siger Bo Nygaard Larsen.

Regeringen vil også undersøge mulighederne for vestligere linjeføringer i Ring 5.5 og Ring 6, men for Bo Nygaard Larsen er det ikke den rette vej at gå.

- Så sender vi jo bare aben, bilerne og generne videre til nogle andre, og det løser lige så lidt som Ring 5 gør. Derfor er det mig en gåde, at regeringen og Dansk Folkeparti overhovedet ikke vil undersøge fordelene ved en bedre kollektiv trafik. Det er vejen frem, og det vil give de berørte borgere ro i deres hverdag, hvis de får at vide, at de ikke skal flytte, siger han.

 

20/5 2019
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed