De Radikale siger nej til Ring 5
Den planlagte Ring 5 syd

De Radikale siger nej til Ring 5

Partiets kandidat i Nordsjælland, tidligere minister Martin Lidegaard mener, at ’tiden er løbet fra Ring 5’, og han vil have ophævet transportkorridoren, der skaber usikkerhed for mange tusinde mennesker, der mere eller mindre uforvarende har bosat sig i den

Af Dan Bjerring
Christiansborg

- Det Radikale Venstre er imod Ring 5, og bliver forslaget om denne motorvej sendt til afstemning i Folketinget, stemmer vi imod!
Så klar er meldingen fra Martin Lidegaard, der er medlem af Folketinget og opstillet i Nordsjælland.
Han maner ikke, at der er basis for at bygge flere motorveje i den del af Sjælland, og det samme gælder i øvrigt den sydlige del af Ring 5:

- For det første er det mere fornufigt og klimavenligt at investere i den kollektive trafik, og for andet vil der inden for en overskuelig årrække komme en række nye teknologier, så vi kan udnytte det eksisterende motorvejsnet endnu bedre, siger Martin Lidegaard.

Gratis ekspropriation
Ring 5 skal gå fra Helsingør til Køge. Den ligger og den ligger i en transportkorridor, der har eksisteret som en arealreservation siden 1973.

Det betyder i praksis dels lavere ejendomspriser og dels en række begrænsende klausuler for beboerne i området, hvoraf mange ikke er bekendtgjort med, at de bosatte sig i en transportkorridor, som reelt virker som en slags ’gratis ekspropriation’ for staten:
Martin Lidegaard bakkes op af Bo Nygaard Larsen, der er byrådsmedlem i Solrød og folketingskandidat på Sjælland.
Desuden er han medlem af den såkaldte ’Ringmafia’, hvor folketingsmedlemmer - og kandidater på tværs af flere partier deler deres modstand mod Ring 5.

Også modstand i syd
- Forskningen viser, at jo flere motorveje du bygger, jo flere biler kommer der. Så efter nogle år vil vi være lige vidt alligevel, og det fremstiller jo regeringens forslag som visionsløst. Jeg vil hellere have flere og billigere busser og tog. Og så mange flere parkeringspladser ved stationerne, så der er et incitament til at tage toget. I dag er der så få parkeringspladser, at mange på forhånd opgiver at tage toget, siger Bo Nygaard Larsen.

Regeringen vil også undersøge mulighederne for vestligere linjeføringer i Ring 5.5 og Ring 6, men for Bo Nygaard Larsen er det ikke den rette vej at gå.

- Så sender vi jo bare aben, bilerne og generne videre til nogle andre, og det løser lige så lidt som Ring 5 gør. Derfor er det mig en gåde, at regeringen og Dansk Folkeparti overhovedet ikke vil undersøge fordelene ved en bedre kollektiv trafik. Det er vejen frem, og det vil give de berørte borgere ro i deres hverdag, hvis de får at vide, at de ikke skal flytte, siger han.

 

20/5 2019
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før
  • Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    transport ›For at imødekomme den stigende efterspørgsel på luftfragt til og fra Danmark har Emirates SkyCargos fragtdivision nu valgt at indsætte et dedikeret ugentligt fragtfly fra Københavns Lufthavn. Den nye rute udvider netværket af destinationer, der betjenes af Emirates’ fragtfly, til 38