El-nettet er ikke i stand til at klare en grøn omstilling

El-nettet er ikke i stand til at klare en grøn omstilling

Om vi plastrer hele Nordsøen, Østersøen og Amager til med vedvarende energikilder som sol og vind, så vil vi fortsat ikke nå i mål med grøn strøm

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Ifølge en rapport fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) er den offentlige, danske infrastruktur lige så forsømt som Forsvaret.

FRI udgiver en årlig rapport, der vurderer tilstanden for blandt andet den danske infrastruktur.

Det er alarmerende læsning om et stort efterslæb på vedligeholdelsen. Samlet, er konklusionen, at der mangler renovering, opgradering og vedligeholdt infrastruktur for 225 milliarder kroner, hvis tilstanden skal bringes op på et tilfredsstillende niveau.

Et samlet beløb der er højere end det i forsvarsforliget afsatte til at bringe Danmark op på det niveau, der er krævet af vores NATO-medlemskab.

Mangler politisk omhu
Administrerende direktør for FRI, Henrik Garver understreger, at det generelt er skræmmende med så stort et efterslæb på infrastrukturen inden for flere offentlige sektorer, der er vitale for det danske samfunds sammenhængskraft og robusthed:

Ifølge rapporten kommer det danske energinet efter al sandsynlighed ikke til at leve op behovet og forbruget allerede om få år.

Jernbanenettet er utidssvarende, ligesom skoler og plejehjem forfalder i lige så høj grad, som landets kaserner:

- Jeg får ikke en fornemmelse af politisk omhu for at bevare værdien af vores fælles offentlige infrastruktur, og at passe på de investeringer vi som samfund har foretaget over mange år, siger Henrik Garver blandt andet.

Paradoksalt
Fakta er blandt andet, at den danske energiinfrastruktur ikke er tilstrækkelig til at dække energibehovet:

- Det kan lyde paradoksalt, når Danmark har et af Europas mest stabile el-net. Men det er simpelthen ikke udtænkt eller konstrueret til at håndtere, at vi alle skal kunne lade en elbil, og at en stor del af vores opvarmning sker via varmepumper.

- Heller ikke vores generelt stigende forbrug af produkter der kræver strøm, siger Henrik Garver.

Han slår fast, at ”om vi plastrer hele Nordsøen, Østersøen og Amager til med vedvarende energikilder som sol og vind, så vil vi fortsat ikke nå i mål med grøn strøm uden eksempelvis lagring eller en reel udbygning af vores energiinfrastruktur”.

13/12 2024
  • Glasproducent hædrer papirbaseret pallet wrap

    Glasproducent hædrer papirbaseret pallet wrap

    transport ›Smurfit Westrocks genanvendelige alternativ til traditionel strækfilm er en banebrydende løsning til virksomheder indenfor for glasproduktion og fyldning, siger en af Storbritanniens største glasproducenter, Encirc
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før