El-nettet er ikke i stand til at klare en grøn omstilling

El-nettet er ikke i stand til at klare en grøn omstilling

Om vi plastrer hele Nordsøen, Østersøen og Amager til med vedvarende energikilder som sol og vind, så vil vi fortsat ikke nå i mål med grøn strøm

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Ifølge en rapport fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) er den offentlige, danske infrastruktur lige så forsømt som Forsvaret.

FRI udgiver en årlig rapport, der vurderer tilstanden for blandt andet den danske infrastruktur.

Det er alarmerende læsning om et stort efterslæb på vedligeholdelsen. Samlet, er konklusionen, at der mangler renovering, opgradering og vedligeholdt infrastruktur for 225 milliarder kroner, hvis tilstanden skal bringes op på et tilfredsstillende niveau.

Et samlet beløb der er højere end det i forsvarsforliget afsatte til at bringe Danmark op på det niveau, der er krævet af vores NATO-medlemskab.

Mangler politisk omhu
Administrerende direktør for FRI, Henrik Garver understreger, at det generelt er skræmmende med så stort et efterslæb på infrastrukturen inden for flere offentlige sektorer, der er vitale for det danske samfunds sammenhængskraft og robusthed:

Ifølge rapporten kommer det danske energinet efter al sandsynlighed ikke til at leve op behovet og forbruget allerede om få år.

Jernbanenettet er utidssvarende, ligesom skoler og plejehjem forfalder i lige så høj grad, som landets kaserner:

- Jeg får ikke en fornemmelse af politisk omhu for at bevare værdien af vores fælles offentlige infrastruktur, og at passe på de investeringer vi som samfund har foretaget over mange år, siger Henrik Garver blandt andet.

Paradoksalt
Fakta er blandt andet, at den danske energiinfrastruktur ikke er tilstrækkelig til at dække energibehovet:

- Det kan lyde paradoksalt, når Danmark har et af Europas mest stabile el-net. Men det er simpelthen ikke udtænkt eller konstrueret til at håndtere, at vi alle skal kunne lade en elbil, og at en stor del af vores opvarmning sker via varmepumper.

- Heller ikke vores generelt stigende forbrug af produkter der kræver strøm, siger Henrik Garver.

Han slår fast, at ”om vi plastrer hele Nordsøen, Østersøen og Amager til med vedvarende energikilder som sol og vind, så vil vi fortsat ikke nå i mål med grøn strøm uden eksempelvis lagring eller en reel udbygning af vores energiinfrastruktur”.

13/12 2024
  • Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    transport ›Efter at have opnået alle myndighedsgodkendelser til DSV's overtagelse af den tyske logistikvirksomhed, bliver handlen en realitet den 30. april. Samtidig sker de første udnævnelser i koncernledelsen
  • Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    transport ›Efter to ugers intense forhandlinger blev et flertal i FN's Søfartsorganisation, IMO, i sidste uge enige om global klimaeregulering for skibsfarten. Aftalen skal endeligt vedtages i oktober 2025 ved afstemning
  • Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    transport ›Vendelbo Spedition og Hirtshals Transport Center ser frem til at få grøn brint ind i porteføljen. Begge virksomheder deltager i projektet CONVEY på Hirtshals Havn, der har fokus på at producere grøn brint til blandt andet transportsektoren
  • Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    transport ›Transportministeriet har nu offentliggjort, at der i 2025 og 2026 udmøntes 425 millioner kroner til grøn omstilling af den tunge vejtransport. Det er et væsentligt højere beløb end tidligere aftalt, og vil accelerere den grønne omstilling, mener Mobility Denmark
  • SIXT og Sortimo indleder partnerskab

    SIXT og Sortimo indleder partnerskab

    transport ›Den danske mobilitetsudbyder, SIXT, har indledt et partnerskab med Sortimo Bilindretning, der forhandler udstyr til alle typer af varevogne. En del af SIXTs portefølje af varevogne til udlejning bliver nu indrettet med Sortimos reolsystemer, der understøtter skiftende behov hos håndværkere og erhvervsdrivende
  • Brintbranchen har valgt ny bestyrelse

    Brintbranchen har valgt ny bestyrelse

    transport ›Uffe Borup, Everfuel er genvalgt som formand, lige som Therese Bording Hermann, Topsoe, er genvalgt som næstformand. Bestyrelsen vil i det kommende bestyrelsesår arbejde for, at brint og Power-to-X (PtX) kan opskalere i Danmark, og vi kan fastholde rollen som én af Europas førende lande indenfor brint og PtX
  • Årets Varebil: favoritsejr til Nissan Interstar og Renault Master

    Årets Varebil: favoritsejr til Nissan Interstar og Renault Master

    transport ›Begge biler er helt identiske, endda på pris, og begge biler fås både som rene el-biler og som klassisk varebil med dieselmotorer
  • Stor besøgsfremgang på Transportmessen

    Stor besøgsfremgang på Transportmessen

    transport ›Med 28.903 besøgende oplevede Transportmessen en besøgsfremgang på 22% i forhold til 2023-udgaven af messen, og det kunne mærkes hos udstillerne, der beretter om tre særdeles udbytterige dage. Skandinaviens førende transportmesse fandt sted i MCH Messecenter Herning 3.-5. april 2025