El-nettet er ikke i stand til at klare en grøn omstilling

El-nettet er ikke i stand til at klare en grøn omstilling

Om vi plastrer hele Nordsøen, Østersøen og Amager til med vedvarende energikilder som sol og vind, så vil vi fortsat ikke nå i mål med grøn strøm

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Ifølge en rapport fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) er den offentlige, danske infrastruktur lige så forsømt som Forsvaret.

FRI udgiver en årlig rapport, der vurderer tilstanden for blandt andet den danske infrastruktur.

Det er alarmerende læsning om et stort efterslæb på vedligeholdelsen. Samlet, er konklusionen, at der mangler renovering, opgradering og vedligeholdt infrastruktur for 225 milliarder kroner, hvis tilstanden skal bringes op på et tilfredsstillende niveau.

Et samlet beløb der er højere end det i forsvarsforliget afsatte til at bringe Danmark op på det niveau, der er krævet af vores NATO-medlemskab.

Mangler politisk omhu
Administrerende direktør for FRI, Henrik Garver understreger, at det generelt er skræmmende med så stort et efterslæb på infrastrukturen inden for flere offentlige sektorer, der er vitale for det danske samfunds sammenhængskraft og robusthed:

Ifølge rapporten kommer det danske energinet efter al sandsynlighed ikke til at leve op behovet og forbruget allerede om få år.

Jernbanenettet er utidssvarende, ligesom skoler og plejehjem forfalder i lige så høj grad, som landets kaserner:

- Jeg får ikke en fornemmelse af politisk omhu for at bevare værdien af vores fælles offentlige infrastruktur, og at passe på de investeringer vi som samfund har foretaget over mange år, siger Henrik Garver blandt andet.

Paradoksalt
Fakta er blandt andet, at den danske energiinfrastruktur ikke er tilstrækkelig til at dække energibehovet:

- Det kan lyde paradoksalt, når Danmark har et af Europas mest stabile el-net. Men det er simpelthen ikke udtænkt eller konstrueret til at håndtere, at vi alle skal kunne lade en elbil, og at en stor del af vores opvarmning sker via varmepumper.

- Heller ikke vores generelt stigende forbrug af produkter der kræver strøm, siger Henrik Garver.

Han slår fast, at ”om vi plastrer hele Nordsøen, Østersøen og Amager til med vedvarende energikilder som sol og vind, så vil vi fortsat ikke nå i mål med grøn strøm uden eksempelvis lagring eller en reel udbygning af vores energiinfrastruktur”.

13/12 2024
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år
  • Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    transport ›Kinesisk varebil får en nyttelast på 1430 kilo og et varerum på hele 19,8 kubikmeter
  • Cool kørsel uden støj

    Cool kørsel uden støj

    transport ›Dansk Cater opgraderer flåden med fuldelektriske lastbiler, som er forsynet med kølesystemer fra Thermo King