Eneste alternativ til ulovlig parkering er brud på hviletid

Eneste alternativ til ulovlig parkering er brud på hviletid

I en fælles henvendelse til den nye transportminister Benny Engelbrecht har en række organisationer, der er under indflydelse af den danske transportsektor, efterlyst bedre kapacitet på rastepladserne langs motorvejene

Af Dan Bjerring

Christiansborg

Det er 3F, DTL, DI Transport, SLD, Danske Speditører, ITD og Dansk Erhverv, der er optaget af, at vejgodslogistikken kan foregå så effektivt som muligt:

- Derfor gør det indtryk på os, at vognmænd og lastbilchauffører i stigende grad herhjemme føler sig stresset af, at det på grund af kapacitetsmangel kan være svært at finde en lovlig og egnet parkeringsplads på rastepladserne langs motorvejene og landevejene, når de lovpligtige hvil skal holdes, hedder det blandt andet i henvendelsen.

Organisationerne ’forstår til fulde vognmænd og chauffører’, der har svært ved at se den dybere mening i, at der skal betales 2.040 kroner til staten for ulovlig parkering, når det eneste alternativ i mange tilfælde er at overtræde reglerne om køre- og hviletid:

Nidkære kontroller

At situationen er blevet mere og mere uholdbar skyldes efter transportbranchens opfattelse fire forhold:

- Kraftig vækst i lastbiltrafikken på motorvejsnettet og manglende investering i rastepladskapacitet herunder p-båse til lastbiler

- Nedklassificeringen af 132 antal rastepladser langs hovedlandevejene. De pågældende pladser har fået fjernet toiletter, borde, bænke og skraldespande.

- Det stigende kontroltryk på rastepladserne langs motorvejene. Der opleves nidkære kontroller, hvor der uddeles parkeringsgebyrer selv i tilfælde, hvor en lastbil på en rasteplads holder uden for – eller delvist uden for - en opmærket parkeringsbås, men uden at parkeringen i øvrigt generer øvrige trafikanter på rastepladsen.

- De stærkt forhøjede parkeringsgebyrer.

Rammebeløb ønskes i Finanslov

På den baggrund opfordrer organisationerne til, at der i de kommende finanslovsforhandlinger afsættes et rammebeløb til udvidelse og opgradering af rastepladser langs de danske motor- og landeveje, ligesom den nye minister snarest bør indbyde en bred kreds af organisationer inden for transport og logistik til en drøftelse af de nævnte problemer.

Organisationerne ønsker desuden en drøftelse af mulighederne og begrænsninger i realiseringen af ønsket om at få løst udfordringer med langtidsparkering ved hjælp af privatfinansierede rastepladser.

12/8 2019
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed