Enkelt TMS-system giver overblik og vigtige statistikker 

Enkelt TMS-system giver overblik og vigtige statistikker 

Brink Transport har 85 biler på vejene. Med svenske Opter har virksomheden fået et stabilt styresystem, som sikrer alt fra ruteplaner til nøgletal for tilbudsgivning 

Af Lisbeth Petersen 

Hver måned bliver 50-60.000 forsendelser ekspederet af Brink Transport. Hovedkvarteret ligger i Kolding med terminaler i Viborg og Brøndby. Tilsammen beskæftiger de 85 biler, der konstant er på vejene på skiftevis dag- og natkørsel. Bilerne kommer fra hele landet, og netværket af vognmænd, med faste kontrakter og Brink-logokøretøjerne, er med til at sikre hurtig og effektiv levering for erhvervskunder. 

Den omfangsrige forretning kræver en god og pålidelig styring, og for et par år siden begyndte ledelsen derfor at afsøge markedet for Transport Management Systems – TMS. 

- Det stod klart for os, at hvis vi skulle understøtte vores virksomhed og levere den service og kvalitet, som vi er kendt for, så behøvede vi et mere stabilt system, som også gav os bedre nøgledata, bl.a. med henblik på vores tilbudsafgivning, fortæller adm. direktør i Brink Transport, Claus Laustsen, og fortsætter: 

- Efter at have scannet mulige løsninger på markedet besluttede vi os for Opter, som, vi kunne se, ville indfri vores forventninger til et nyt system.  

Højintensive transporter og ukurante størrelser 
Opter er udviklet af Opter AB i Sverige og bliver anvendt af over 400 transportvirksomheder i Norge, Sverige, Finland og - siden 2018 - også Danmark 

Brink Transport bruger systemet til bl.a. ordremodtagelse, disponering og ruteplanlægning, flådestyring via android-app, prisberegning og fakturering samt til afregning af underleverandører. I webfunktionen kan kunderne booke transporter og få adgang til statusinformation om deres forsendelser via track&trace, og systemet håndterer udskrivning af fragtdokumenter og labels. App’en anvendes til håndtering af gods via terminal, og chaufførerne bruger Opter driver-app til opgaveliste, prisafvigelser, kvittering og billeder. Derudover er der skabt en række EDI (elektroniske dataudvekslings) -integrationer til både kunder og leverandører. 

Endelig har Brink Transport glæde af Opters prisberegnings- og statistikfunktion. 

- Vi specialiseret os i højintensive transporter, især til små og mellemstore virksomheder, og ofte med de ukurante godsstørrelser, som nogle af de store transportvirksomheder helst vil være fri for. Vi har fra starten haft samme-dags-levering i Sønderjylland og på Fyn og har nu også udbredt den service til Midt- og Nordjylland og Sjælland. Til resten af landet, incl. øerne, har vi dag-til-dag levering på kurertjenester og stykgods. Det har været vigtigt for os at tilbyde vores kunder et stabilt system, med gode og præcise prisberegninger, siger Claus Laustsen. 

Indkøring i vækstperiode 
Han fremhæver Opters disponeringsmodul, som har givet Brink Transports planlæggere et godt overblik på den generelle flådestatus og på de enkelte biler, både hvad angår økonomi og forhindring af overlæsning. 

- Med det store antal kunder, vi har på det her knivskarpe marked, er det vigtigt, at vi rammer plet, når vi giver tilbud på transportopgaver. På ledelsesniveau forsyner Opter os nu med gode rapporter og fornuftige nøgletal til vores statistikker, og de har betydet en forbedret salgsindsats. Så i alt har vi fået effektiviseret vores processer og opnået dét, vi var ude efter. 

Brink Transport tog systemet i brug hen over sommeren 2020, og selv om der med direktørens ord selvsagt ’altid er lidt bump på vejen, og et par knaster, der skal bearbejdes, når man skifter et komplet driftssystem’, har det været overbevisende på de afgørende punkter – og tilmed klaret den stigning i leverancerne 15-20 %, som virksomheden har oplevet i samme periode.

 

- Det vigtigste har været vilje og forståelse fra begge sider - også til videreudvikling af nogle funktioner, vi har efterspurgt. Det bedste ved Opters system er faktisk, at det er åbent, nemt tilgængeligt og meget brugervenligt. Ved fælles hjælp er vi komme godt i mål med projektet, og vi er meget glade for det, understreger Claus Laustsen.  

22/3 2021
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    transport ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater