Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Nye trafikmodelberegninger fra Sund & Bælt viser, at Østlig Ringvej vil lede trafik uden om den centrale del af København samtidig med, at den kan trafikbetjene nye byområder i Østhavnen og forbedre adgangen til Øresundsforbindelsen.

Beregningerne viser, hvilken effekt Østlig Ringvej vil have for trafikken i forhold til et scenarie uden Østlig Ringvej, og de tager udgangspunkt i et hverdagsdøgn i årene 2035, 2040, 2050 og 2070.

Flere end 80.000 daglige køretøjer
Af beregningerne fremgår det blandt andet, at over 87.000 trafikanter dagligt vil benytte Østlig Ringvej i 2050.

Det vil have betydning for trafikken, som aflastes i det meste af Københavns og Frederiksbergs kommuner, lige som Gladsaxe, Rødovre, Hvidovre og Herlev kommuner også vil opleve en aflastning af trafikken som følge af en Østlig Ringvej.

Det indre København vil opleve en aflastning på 14 procent, mens trafikken på Knippelsbro aflastes med 25 procent, og Langebro og H. C. Andersens Boulevard aflastes med 15 procent.

Mindre lastbiltrafik
Ifølge beregningerne vil også lastbiltrafikken i København reduceres, hvis Østlig Ringvej bliver anlagt.

I 2050 vil der i Indre By være 18 procent færre lastbiler på vejene end uden en Østlig Ringvej. H. C. Andersens Boulevard ved Rådhuspladsen vil opleve en aflastning på 24 procent, og effekten vil strække sig til andre strækninger som Amager Strandvej, der vil aflastes med 36 procent.

Tidsbesparelser
De ændrede trafikmønstre giver trafikanter i København rejsetidsbesparelser. Eksempelvis vil en tur i myldretiden fra Tårnby til Gentofte reduceres med 10-20 minutter, og fra Lyngby til Amager Strandpark vil køreturen være omkring 5-10 minutter kortere.

Forbindelsen vil også gøre det lettere at pendle mellem Danmark og Sverige, da turen fra eksempelvis Øresundsforbindelsen til Nordhavn vil kunne gennemføres 20-30 minutter hurtigere.

Øget trafik på indfaldsveje
Nogle strækninger vil dog opleve en trafikstigning, da der vil komme mere trafik på de adgangsveje, der fører til Østlig Ringvej.

Det gælder særligt Helsingørmotorvejen, Nordhavnsvej og Nordhavnstunnelen.
Trafikken på den inderste del af Helsingørmotorvejen forventes at stige med 28 procent på et hverdagsdøgn i 2050, mens trafikken på Nordhavnsvej beregnes at blive fordoblet.

Trafikken i Nordhavnstunnelen vil opleve en firedobling, hvis Østlig Ringvej anlægges. Det kan medføre lavere hastighed og forøget rejsetid på denne del af ruterne, men sammenlagt vil rejsetidsbesparelser for trafikanter i hovedstaden være på over fire millioner timer årligt.

Den fulde Østlig Ringvej vil ud over ovennævnte effekter også kunne bidrage til styrket integration i Øresundsregionen, da trafikken til Øresundsforbindelsen forventes at stige med fire procent.

20/6 2025
  • Drone show satte ny besøgsrekord

    Drone show satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret
  • Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    transport ›Hedin Nordic Truck har indgået aftale om salg af Hedin Nordic Truck Retail Odense til Iveco-forhandleren REA Erhvervsbiler. Frasalget sker for at styrke Ivecos position på Fyn på både salg og service gennem en styrket og fokuseret organisation.
  • Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    transport ›Uno-X Truck fortsætter udrulningen af lynladning til den tunge transport med en ny lokation i Kolding. Anlægget bliver femte stop i rækken og markerer en strategisk styrkelse af den nødvendige ladeinfrastruktur i Danmark, siger markedsdirektør Michael B. Hansen
  • Aarhus Tech udvider sin digitale vognpark

    Aarhus Tech udvider sin digitale vognpark

    transport ›Med støtte fra FDE Fonden indkøber Aarhus’ største erhvervsskole, Aarhus Tech, fem lastbilsimulatorer, der skal give elever på vejgodsuddannelsen erfaring bag rattet, inden de kører ud på de virkelige veje
  • Løsning til e-handel hædret med europæisk pris for cirkulær innovation

    Løsning til e-handel hædret med europæisk pris for cirkulær innovation

    transport ›Danske Re-Zip netop er blevet kåret som vinder af kategorien "Rising Star Recognition" ved årets Life Awards 2025 - EU’s pris for grønne, spirende løsninger