Finansloven afgør niveau for vedligehold og rengøring på vejnettetKristian Pihl Lorentzen har i sommerens løb selv været ude og vaske vejtavler for at pege på det ringe rengøringsniveau

Finansloven afgør niveau for vedligehold og rengøring på vejnettet

Vejskilte udskiftes, når vedligeholdelsesstanden er for dårlig, typisk, når tavlen er meget falmet og dermed ikke er læsbar. Men Vejdirektoratet har konstateret, at det krav ikke er overholdt flere steder

Af Dan Bjerring

Christiansborg

 

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen har bedt transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen oplyse, ’hvorfor der på mange strækninger af det statslige vejnet opleves mangelfuld vedligeholdelse og renholdelse’

Kristian Pihl Lorentzen henviser blandt andet til beskidte vejskilte, nedslidte vejskilte med nedsatte refleksegenskaber i mørke, beskidte plastvejstolper i vejsiden, græs og grene foran vejskilte og nedslidte/utydelige malede afmærkninger og linjer på asfalten.

Ministeren oplyser, at ’Vejdirektoratets overordnede krav til drift og vedligeholdelse af statsvejnettet er at sikre trafiksikkerheden, at opretholde serviceniveauet for renholdelse til det politisk aftalte niveau samt at sikre økonomisk optimal vedligeholdelse inden for de afsatte økonomiske rammer på Finansloven’.

Sikkerhedsmæssigt aspekt

Han understreger, at vask af vejskilte sker udelukkende på baggrund af indmeldinger fra Vejmandstilsynet, der gennemkører vejene på regelmæssig basis - cirka 2-3 gange om ugen:

- Tavlerne vaskes udelukkende ud fra et sikkerhedsmæssigt aspekt, idet læsbarheden skal være i orden af hensyn til trafikanternes mulighed for at orientere sig. Vejdirektoratet har fokus på denne praksis for at sikre opretholdelse af sikre veje og mener dette mål er opfyldt i praksis. Tavler vaskes ud fra en samlet økonomisk prioritering - ikke af æstetiske hensyn.

Vejskilte udskiftes, når vedligeholdelsesstanden er for dårlig, typisk, når tavlen er meget falmet og dermed ikke er læsbar. Vejdirektoratet har særligt fokus på dette og mener, at vedligeholdelsen generelt sker rettidigt, oplyser Ole Birk Olesen.

Vejtavler skal altid kunne læses

Det er ifølge ministeren et krav, at tavler altid skal kunne læses, og entreprenørerne skal fjerne græs og beplantning foran skiltene indenfor de vejregelfastsatte sigtelinjer til tavlerne. Eksempelvis skal en tavle på en motorvej kunne ses på 230 meters afstand:

- Vejdirektoratet har i denne forsommer desværre konstateret, at dette krav ikke er overholdt flere steder, og har derfor gjort entreprenøren opmærksomme på dette fokusområde og har intensiveret kontrollen hermed, svarer Ole Birk Olesen.

Genmarkering efter behov

Genmarkering af nedslidt vejafmærkning udføres efter behov, og for at forbedre synligheden af vejafmærkningen er der ifølge ministeren sidste år og i indeværende år blevet tilført flere midler til det område.

- Vejdirektoratet er dog udfordret af, at den reflekterende evne i forbindelse med nedbør og i mørke og regn aftager relativt hurtigt, hvorfor der arbejdes på at finde mere langtidsholdbare produkter og tilhørende strategier for vedligeholdelsen…

Vejdirektoratet har udbudt det regelmæssige tilsyn, driften samt vedligeholdelsen med vejene til entreprenører. Herunder hører også opgaven med at indmelde uregelmæssigheder på vejnettet, blandt andet vedrørende vedligeholdelse af vejskilte, vejmarkering og toiletbygninger.

 

 

24/8 2018
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det