Finansloven afgør niveau for vedligehold og rengøring på vejnettet
Kristian Pihl Lorentzen har i sommerens løb selv været ude og vaske vejtavler for at pege på det ringe rengøringsniveau

Finansloven afgør niveau for vedligehold og rengøring på vejnettet

Vejskilte udskiftes, når vedligeholdelsesstanden er for dårlig, typisk, når tavlen er meget falmet og dermed ikke er læsbar. Men Vejdirektoratet har konstateret, at det krav ikke er overholdt flere steder

Af Dan Bjerring

Christiansborg

 

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen har bedt transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen oplyse, ’hvorfor der på mange strækninger af det statslige vejnet opleves mangelfuld vedligeholdelse og renholdelse’

Kristian Pihl Lorentzen henviser blandt andet til beskidte vejskilte, nedslidte vejskilte med nedsatte refleksegenskaber i mørke, beskidte plastvejstolper i vejsiden, græs og grene foran vejskilte og nedslidte/utydelige malede afmærkninger og linjer på asfalten.

Ministeren oplyser, at ’Vejdirektoratets overordnede krav til drift og vedligeholdelse af statsvejnettet er at sikre trafiksikkerheden, at opretholde serviceniveauet for renholdelse til det politisk aftalte niveau samt at sikre økonomisk optimal vedligeholdelse inden for de afsatte økonomiske rammer på Finansloven’.

Sikkerhedsmæssigt aspekt

Han understreger, at vask af vejskilte sker udelukkende på baggrund af indmeldinger fra Vejmandstilsynet, der gennemkører vejene på regelmæssig basis - cirka 2-3 gange om ugen:

- Tavlerne vaskes udelukkende ud fra et sikkerhedsmæssigt aspekt, idet læsbarheden skal være i orden af hensyn til trafikanternes mulighed for at orientere sig. Vejdirektoratet har fokus på denne praksis for at sikre opretholdelse af sikre veje og mener dette mål er opfyldt i praksis. Tavler vaskes ud fra en samlet økonomisk prioritering - ikke af æstetiske hensyn.

Vejskilte udskiftes, når vedligeholdelsesstanden er for dårlig, typisk, når tavlen er meget falmet og dermed ikke er læsbar. Vejdirektoratet har særligt fokus på dette og mener, at vedligeholdelsen generelt sker rettidigt, oplyser Ole Birk Olesen.

Vejtavler skal altid kunne læses

Det er ifølge ministeren et krav, at tavler altid skal kunne læses, og entreprenørerne skal fjerne græs og beplantning foran skiltene indenfor de vejregelfastsatte sigtelinjer til tavlerne. Eksempelvis skal en tavle på en motorvej kunne ses på 230 meters afstand:

- Vejdirektoratet har i denne forsommer desværre konstateret, at dette krav ikke er overholdt flere steder, og har derfor gjort entreprenøren opmærksomme på dette fokusområde og har intensiveret kontrollen hermed, svarer Ole Birk Olesen.

Genmarkering efter behov

Genmarkering af nedslidt vejafmærkning udføres efter behov, og for at forbedre synligheden af vejafmærkningen er der ifølge ministeren sidste år og i indeværende år blevet tilført flere midler til det område.

- Vejdirektoratet er dog udfordret af, at den reflekterende evne i forbindelse med nedbør og i mørke og regn aftager relativt hurtigt, hvorfor der arbejdes på at finde mere langtidsholdbare produkter og tilhørende strategier for vedligeholdelsen…

Vejdirektoratet har udbudt det regelmæssige tilsyn, driften samt vedligeholdelsen med vejene til entreprenører. Herunder hører også opgaven med at indmelde uregelmæssigheder på vejnettet, blandt andet vedrørende vedligeholdelse af vejskilte, vejmarkering og toiletbygninger.

 

 

24/8 2018
  • Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    transport ›Iveco tilbyder en løsning på vejafgiften med mellemklasselastbilen Eurocargo, der med en typegodkendt totalvægt på 11,99 ton undviger afgiften. Forskellen på 10 kg kan virke beskeden på papiret, men de økonomiske konsekvenser er alt andet end små lyder det fra Iveco
  • Flere ladestationer til tung transport på vej - Sdr. Borup er helt OKAY

    Flere ladestationer til tung transport på vej - Sdr. Borup er helt OKAY

    transport ›OK er godt i gang med at skabe et landsdækkende ladenetværk til den tunge transport, og nu åbner endnu en ladestation. Med den nye lademulighed i Sdr. Borup bliver det nemmere for vognmænd at lade op på farten og tage del i omstillingen
  • Gymnasieklasse i Hjørring vinder Fælles-Tour

    Gymnasieklasse i Hjørring vinder Fælles-Tour

    transport ›Cykelglade elever på Hjørring Gymnasium har kørt sig til sejr og hovedpræmien i årets Fælles-Tour. Den landsdækkende konkurrence er et initiativ fra Cyklistforbundet og landets fem regioner, som vil motivere flere unge til at tage cyklen i stedet for bilen til uddannelse og fritidsinteresser
  • Dachser Nordic har styrket ledelsen med ansvar for søfragt

    Dachser Nordic har styrket ledelsen med ansvar for søfragt

    transport ›Marcus Skärnell er udnævnt til Nordic Sea Freight Manager. Det markerer endnu et skridt i logistikvirksomhedens udvikling af sin luft- og søfragtforretning i Norden
  • Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    transport ›Efter at have opnået alle myndighedsgodkendelser til DSV's overtagelse af den tyske logistikvirksomhed, bliver handlen en realitet den 30. april. Samtidig sker de første udnævnelser i koncernledelsen
  • Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    transport ›Efter to ugers intense forhandlinger blev et flertal i FN's Søfartsorganisation, IMO, i sidste uge enige om global klimaeregulering for skibsfarten. Aftalen skal endeligt vedtages i oktober 2025 ved afstemning
  • Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    transport ›Vendelbo Spedition og Hirtshals Transport Center ser frem til at få grøn brint ind i porteføljen. Begge virksomheder deltager i projektet CONVEY på Hirtshals Havn, der har fokus på at producere grøn brint til blandt andet transportsektoren
  • Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    transport ›Transportministeriet har nu offentliggjort, at der i 2025 og 2026 udmøntes 425 millioner kroner til grøn omstilling af den tunge vejtransport. Det er et væsentligt højere beløb end tidligere aftalt, og vil accelerere den grønne omstilling, mener Mobility Denmark