Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensindeCEO Henrik Carstensen og bestyrelsesformand Bent Hansen, Grenaa Havn A/S. Foto: Grenaa Havn.

Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed

Grenaa Havn A/S kan endnu en gang præsentere et stærkt årsresultat – og det for intet mindre end sjette år i træk med rekordomsætning.

I 2024 nåede havnens nettoomsætning op på 88,37 mio. kr. mod 79,89 mio. kr. i 2023, og årets resultat efter skat landede på hele 17 mio. kr., imod 11,9 mio. kr. i 2023. Det er samtidig niende år i træk med omsætningsfremgang.

-Når vi igen i år leverer en rekordomsætning, er det et tydeligt bevis på, at vores strategi og vores daglige indsats virker - og at Grenaa Havn er en vigtig og attraktiv aktør i både lokal, national og international kontekst, siger Bent Hansen, bestyrelsesformand i Grenaa Havn A/S, og tilføjer:

- Vi har et solidt fundament, en sund kerneforretning og ikke mindst evnen til at tiltrække og løfte store projekter. Det giver genlyd i markedet, tilføjer han.

Stor aktivitet og nye investeringer
2024 har været præget af høj aktivitet i alle havnens kernesegmenter. Henrik Carstensen, CEO i Grenaa Havn A/S, peger også på vigtige strategiske skridt, der er taget i årets løb.

-Vi har i år bl.a. taget imod vores største investering i materiel nogensinde – nemlig superkranen Mantsinen 300 DEMG, der er den største af sin slags i Danmark og et vigtigt skridt i retning af mere bæredygtig havnedrift. Samtidig har vi fastholdt vores ambitioner inden for ESG, ISO og grøn strøm, og vi arbejder målrettet mod re-certificering i 2025.

Kundetilfredshed i verdensklasse
Grenaa Havn gennemførte i efteråret 2024 en omfattende kundetilfredshedsundersøgelse, som viste meget høj loyalitet og stor tilfredshed blandt kunderne. Et resultat, Henrik Carstensen ser som en vigtig indikator for havnens konkurrenceevne:

-Det glæder mig især, at fleksibilitet bliver fremhævet af kunderne. Det er noget, vi virkelig værner om, og som vi anser som en særdeles vigtig del af vores DNA, siger han.

Behov for arealudvidelse og fremtidige potentialer
På trods af det stærke resultat peger både direktion og bestyrelse på behovet for øget kapacitet og areal, hvis Grenaa Havn skal kunne imødekomme fremtidens efterspørgsel, særligt fra energisektoren og i forhold til lagring og håndtering af CO2.

-Vi har brug for mere plads. Uden nye arealer bliver det svært at udnytte de mange potentialer, vi ser – blandt andet inden for offshore vind og grøn energi, understreger Bent Hansen, og fortsætter:

-Vi er glade for, at Norddjurs Kommune nu arbejder med en konkret handlingsplan, og vi håber, det vil føre til, at vi snart får de nødvendige udviklingsmuligheder uden for det eksisterende havneareal.

Samarbejde og partnerskaber i fokus
Grenaa Havn har i 2024 indgået en partnerskabsaftale med Hallands Hamnar i Sverige om Kattegat Port Alliance – et strategisk samarbejde, der skal styrke vækst, bæredygtig udvikling og effektiv logistik på tværs af Kattegat.

Partnerskabet bygger på fælles ambitioner om at tiltrække internationale aktører og skabe bedre forbindelser mellem Skandinavien og resten af Europa. Samarbejdet fokuserer blandt andet på udveksling af viden, fælles markedsføring og koordinering af kapacitet, særligt i relation til offshore-energi, grønne brændstoffer og projektlast.

 -Med Kattegat Port Alliance ønsker vi at positionere os som et stærkt, grønt og fleksibelt alternativ til de store havne i Øresundsregionen. Vi tror på, at samarbejde -ikke konkurrence - er vejen til bæredygtig vækst, siger Henrik Carstensen.

-lipe

29/4 2025
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland
  • Forstærkning på vej til Alslinjen

    Forstærkning på vej til Alslinjen

    havne ›To forsinkede elfærger får Molslinjen til at bytte rundt på flere færger for at få sommeren til at hænge sammen på Alslinjen. Alslinjen forstærkes i maj med øresundsfærgen, Mercandia lV, som sammen med færgen Frigg skal sikre timedrift mellem Bøjden og Fynshav