Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensindeCEO Henrik Carstensen og bestyrelsesformand Bent Hansen, Grenaa Havn A/S. Foto: Grenaa Havn.

Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed

Grenaa Havn A/S kan endnu en gang præsentere et stærkt årsresultat – og det for intet mindre end sjette år i træk med rekordomsætning.

I 2024 nåede havnens nettoomsætning op på 88,37 mio. kr. mod 79,89 mio. kr. i 2023, og årets resultat efter skat landede på hele 17 mio. kr., imod 11,9 mio. kr. i 2023. Det er samtidig niende år i træk med omsætningsfremgang.

-Når vi igen i år leverer en rekordomsætning, er det et tydeligt bevis på, at vores strategi og vores daglige indsats virker - og at Grenaa Havn er en vigtig og attraktiv aktør i både lokal, national og international kontekst, siger Bent Hansen, bestyrelsesformand i Grenaa Havn A/S, og tilføjer:

- Vi har et solidt fundament, en sund kerneforretning og ikke mindst evnen til at tiltrække og løfte store projekter. Det giver genlyd i markedet, tilføjer han.

Stor aktivitet og nye investeringer
2024 har været præget af høj aktivitet i alle havnens kernesegmenter. Henrik Carstensen, CEO i Grenaa Havn A/S, peger også på vigtige strategiske skridt, der er taget i årets løb.

-Vi har i år bl.a. taget imod vores største investering i materiel nogensinde – nemlig superkranen Mantsinen 300 DEMG, der er den største af sin slags i Danmark og et vigtigt skridt i retning af mere bæredygtig havnedrift. Samtidig har vi fastholdt vores ambitioner inden for ESG, ISO og grøn strøm, og vi arbejder målrettet mod re-certificering i 2025.

Kundetilfredshed i verdensklasse
Grenaa Havn gennemførte i efteråret 2024 en omfattende kundetilfredshedsundersøgelse, som viste meget høj loyalitet og stor tilfredshed blandt kunderne. Et resultat, Henrik Carstensen ser som en vigtig indikator for havnens konkurrenceevne:

-Det glæder mig især, at fleksibilitet bliver fremhævet af kunderne. Det er noget, vi virkelig værner om, og som vi anser som en særdeles vigtig del af vores DNA, siger han.

Behov for arealudvidelse og fremtidige potentialer
På trods af det stærke resultat peger både direktion og bestyrelse på behovet for øget kapacitet og areal, hvis Grenaa Havn skal kunne imødekomme fremtidens efterspørgsel, særligt fra energisektoren og i forhold til lagring og håndtering af CO2.

-Vi har brug for mere plads. Uden nye arealer bliver det svært at udnytte de mange potentialer, vi ser – blandt andet inden for offshore vind og grøn energi, understreger Bent Hansen, og fortsætter:

-Vi er glade for, at Norddjurs Kommune nu arbejder med en konkret handlingsplan, og vi håber, det vil føre til, at vi snart får de nødvendige udviklingsmuligheder uden for det eksisterende havneareal.

Samarbejde og partnerskaber i fokus
Grenaa Havn har i 2024 indgået en partnerskabsaftale med Hallands Hamnar i Sverige om Kattegat Port Alliance – et strategisk samarbejde, der skal styrke vækst, bæredygtig udvikling og effektiv logistik på tværs af Kattegat.

Partnerskabet bygger på fælles ambitioner om at tiltrække internationale aktører og skabe bedre forbindelser mellem Skandinavien og resten af Europa. Samarbejdet fokuserer blandt andet på udveksling af viden, fælles markedsføring og koordinering af kapacitet, særligt i relation til offshore-energi, grønne brændstoffer og projektlast.

 -Med Kattegat Port Alliance ønsker vi at positionere os som et stærkt, grønt og fleksibelt alternativ til de store havne i Øresundsregionen. Vi tror på, at samarbejde -ikke konkurrence - er vejen til bæredygtig vækst, siger Henrik Carstensen.

-lipe

29/4 2025
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien