
Flipperprojekt er blevet seriøs business
Ladcyklen Bullitt rammer en guldåre i transportbranchen. Trafiktrængsel og øget miljøbevidsthed har skabt en millionforretning for den danske virksomhed, som ser endnu større potentialer i fremtiden
Af Lisbeth Petersen
- Det er jo sådan set en varevogn med åbent chassis..
Sådan sammenfatter direktør i Larry vs. Harry, Hans Fogh, en af årsagerne til den lodret stigende salgskurve for virksomhedens Bullitt-cykel, som efter snart 12 års produktion er blevet en væsentlig del af de store transport- og logistikudbyderes transportmidler. Dét, der begyndte som tømreren Hans’ lidt flippede ønske om at videreudvikle den gamle, danske Long John ladcykel til en moderne version, der kunne bringe ham og hans værktøj rundt i det indre København, uden om bilkøer og fyldte p-pladser og helt frem til kundernes hoveddør, er nu en millionforretning.
Sammen med vennen og ingeniøren Lars Malmborg grundlagde han i 2008 virksomheden på Nørrebro i København med håndværkere og familier med børn som de primære målgrupper. De første fire år var der ingen af dem, der fik løn. I 2018 viste bundlinjen et overskud på 7 mio. kr., og 2019-regnskabet ender med et overskud på omkring 20 mio. kr. Eller som Hans Fogh - alias Harry - siger:
- Det er gået helt bananas med at lave de cykler!
Hans Fogh alias Harry. Firmanavnet ’Larry vs. Harry’ er de to ejeres aliasser, som er nemmere at udtale for de engelsktalende kunder og samarbejdspartnere i hele verden
Cykler leverede 25 procent mere
På de snart 12 år, der er gået, siden de første Bullitt-cykler ankom fra fabrikken i Taiwan, har verden ændret sig. Miljøet er for alvor kommet på dagsordenen, men trafiktrængslen er kun blevet endnu værre, og e-handlen og dermed pakkedistribution samtidigt nærmest gået amok. I 2012 fik Larry vs. Harry en henvendelse fra en medarbejder i logistikgiganten DHL’s hollandske afdeling.
Han var tidligere cykelbud og kendte derfor både muligheder og begrænsninger ved bycykeltransport med citybike og rygsæk, som havde taget fart i de forrige to årtier. Det blev starten på et to-årigt pilotprojekt, hvor DHL og Larry vs. Harry i fællesskab fik testet og udviklet cykler og tilbehør, der kunne leve op til bl.a. en række strikse krav om aflåselige frontkasser i særlige mål med meget mere.
I dag kører der Bullitt-cykler med fragt på gaderne i Europa og Asien for nogle af verdens største logistikvirksomheder som DHL, GLS, TNT m.fl. - Testperioden viste, at DHL havde opnået 25 % flere leveringer end med varevogn.
Og da DHL i november 2019 åbnede en cityhub i København, var det bl.a. med tre Bullitt-cykler til pakkedistribution i indre by.
- Vores salg til henholdsvis erhvervsmæssigt og privat brug er nogenlunde fifty-fifty, og vi kan kun se, at der er et enormt yderligere potentiale i begge grupper i fremtiden, siger Hans Fogh.
Løsning til halvdelen af al let fragt
Det samme ser en lang række analytikere og eksperter fra den internationale transportbranche.
I øjeblikket tester New Yorks transportforvaltning i et samarbejde med DHL og UPS cykellevering i millionbyen. EU medfinansierer en række projekter under fællestitlen CycleLogistics, som konkluderer, at 25 % af alle pakker og 50 % af alle lettere forsendelser i byområder kan fragtes med ladcykler. Konsulentvirksomheden Deloitte refererer i en rapport til en Forbes-undersøgelse med tilsvarende resultat, og på Verdensbankens blogsider hylder transportspecialister ’ladcyklens genfødsel’.
- Vi er gode til logistik, siger Hans Fogh, her sammen med lagermedarbejder Erkan Bozkurt
- Det er en revolution, der er gået i gang. Og det er jo ikke fordi, vi ser færre biler på vejene, eller vi pludselig kan komme hurtigere frem på hverken Københavns gader eller motorvejene. I det store miljøbillede udgør ladcyklerne kun en promille, men i vores lille regi er det jo kæmpestort, understreger Hans Fogh.
Lagerkapaciteten er syvdoblet
Den enorme vækst i Larry vs. Harry har også medført nødvendige ændringer i virksomhedens fysiske rammer. Butikken på Frederiksborggade i København K fungerer nu mest som udstillingslokale for de otte forskellige Bullitt-modeller, mens lageret, som tidligere var lokaliseret i en baggård på Nørrebro, er skiftet ud med en lagerhal i Værløse.
Her kommer kasserne med illustratoren Kristian Eskild Jensens kunstneriske tegninger, der er med til at brande cykelmærket, nu på plads ved hjælp af både ramper og el-stabler.
- På Nørrebro havde vi 200 m2 lager, og logistikken var ved at æde os op. Nu har vi 1400 m2, og det er selvfølgelig noget helt andet. Men vi har hele tiden været gode til logistik, selv om vi virkelig har gjort det besværligt for os selv ved at tilbyde cyklerne i hele ni forskellige farver.. Men vi har fra starten fået cykeldelene leveret som en slags legoklodser til ’samlesæt’, i emballager i specialmål så kasserne kan ligge inden i hinanden og passer præcist i transportcontainerne. Det gør logistikken både nem og overskuelig. Og så sørger vi for ikke at have alt for stort et varelager, fortæller Hans Fogh.
Antallet af medarbejdere er også udvidet fra seks til otte over de seneste tre år, og medstifteren og –ejer, Lars Malmborg har simpelthen bosat sig i Taiwan, hvor han tager sig af design og produktion af cyklerne.
’Larry og Harry’ bruger gerne sig selv i markedsføringen og kommunikationen om virksomheden. Her i plakatformat og Star Wars-univers, som henholdsvis Baptist-John og Elvis - dog uden religion og peanutbutter-banan-sandwich, som der står under tegningen. Illustration: Kristian Eskild Jensen
- Det er en vild udvikling, vi oplever, og da vi startede det hele lige oven i finanskrisen, havde vi ingen anelse om, at vi senere ville ramme en guldåre på et marked, hvor bæredygtighed fylder så meget. Men det, der glæder mig allermest, er faktisk, at de samme folk, som var med i de første år, stadig arbejder i firmaet, siger Hans Fogh.