Flipperprojekt er blevet seriøs business
Cyklen designet til professionel distribution er en 250 W el-Bullitt med fem gear, automatisk gearskifte, hydrauliske skivebremser og et 418 Wh batteri, der rækker til ca. 50 km budkørsel. Kasserne ti

Flipperprojekt er blevet seriøs business

 Ladcyklen Bullitt rammer en guldåre i transportbranchen. Trafiktrængsel og øget miljøbevidsthed har skabt en millionforretning for den danske virksomhed, som ser endnu større potentialer i fremtiden

Af Lisbeth Petersen

- Det er jo sådan set en varevogn med åbent chassis..
Sådan sammenfatter direktør i Larry vs. Harry, Hans Fogh, en af årsagerne til den lodret stigende salgskurve for virksomhedens Bullitt-cykel, som efter snart 12 års produktion er blevet en væsentlig del af de store transport- og logistikudbyderes transportmidler. Dét, der begyndte som tømreren Hans’ lidt flippede ønske om at videreudvikle den gamle, danske Long John ladcykel til en moderne version, der kunne bringe ham og hans værktøj rundt i det indre København, uden om bilkøer og fyldte p-pladser og helt frem til kundernes hoveddør, er nu en millionforretning.

Sammen med vennen og ingeniøren Lars Malmborg grundlagde han i 2008 virksomheden på Nørrebro i København med håndværkere og familier med børn som de primære målgrupper. De første fire år var der ingen af dem, der fik løn. I 2018 viste bundlinjen et overskud på 7 mio. kr., og 2019-regnskabet ender med et overskud på omkring 20 mio. kr. Eller som Hans Fogh - alias Harry - siger:

- Det er gået helt bananas med at lave de cykler!

Hans Fogh alias Harry. Firmanavnet ’Larry vs. Harry’ er de to ejeres aliasser, som er nemmere at udtale for de engelsktalende kunder og samarbejdspartnere i hele verden

Cykler leverede 25 procent mere
På de snart 12 år, der er gået, siden de første Bullitt-cykler ankom fra fabrikken i Taiwan, har verden ændret sig. Miljøet er for alvor kommet på dagsordenen, men trafiktrængslen er kun blevet endnu værre, og e-handlen og dermed pakkedistribution samtidigt nærmest gået amok. I 2012 fik Larry vs. Harry en henvendelse fra en medarbejder i logistikgiganten DHL’s hollandske afdeling.

Han var tidligere cykelbud og kendte derfor både muligheder og begrænsninger ved bycykeltransport med citybike og rygsæk, som havde taget fart i de forrige to årtier. Det blev starten på et to-årigt pilotprojekt, hvor DHL og Larry vs. Harry i fællesskab fik testet og udviklet cykler og tilbehør, der kunne leve op til bl.a. en række strikse krav om aflåselige frontkasser i særlige mål med meget mere.

I dag kører der Bullitt-cykler med fragt på gaderne i Europa og Asien for nogle af verdens største logistikvirksomheder som DHL, GLS, TNT m.fl. - Testperioden viste, at DHL havde opnået 25 % flere leveringer end med varevogn.

Og da DHL i november 2019 åbnede en cityhub i København, var det bl.a. med tre Bullitt-cykler til pakkedistribution i indre by.

- Vores salg til henholdsvis erhvervsmæssigt og privat brug er nogenlunde fifty-fifty, og vi kan kun se, at der er et enormt yderligere potentiale i begge grupper i fremtiden, siger Hans Fogh.

Løsning til halvdelen af al let fragt
Det samme ser en lang række analytikere og eksperter fra den internationale transportbranche.
I øjeblikket tester New Yorks transportforvaltning i et samarbejde med DHL og UPS cykellevering i millionbyen. EU medfinansierer en række projekter under fællestitlen CycleLogistics, som konkluderer, at 25 % af alle pakker og 50 % af alle lettere forsendelser i byområder kan fragtes med ladcykler. Konsulentvirksomheden Deloitte refererer i en rapport til en Forbes-undersøgelse med tilsvarende resultat, og på Verdensbankens blogsider hylder transportspecialister ’ladcyklens genfødsel’.

- Vi er gode til logistik, siger Hans Fogh, her sammen med lagermedarbejder Erkan Bozkurt

- Det er en revolution, der er gået i gang. Og det er jo ikke fordi, vi ser færre biler på vejene, eller vi pludselig kan komme hurtigere frem på hverken Københavns gader eller motorvejene. I det store miljøbillede udgør ladcyklerne kun en promille, men i vores lille regi er det jo kæmpestort, understreger Hans Fogh.

Lagerkapaciteten er syvdoblet
Den enorme vækst i Larry vs. Harry har også medført nødvendige ændringer i virksomhedens fysiske rammer. Butikken på Frederiksborggade i København K fungerer nu mest som udstillingslokale for de otte forskellige Bullitt-modeller, mens lageret, som tidligere var lokaliseret i en baggård på Nørrebro, er skiftet ud med en lagerhal i Værløse.

Her kommer kasserne med illustratoren Kristian Eskild Jensens kunstneriske tegninger, der er med til at brande cykelmærket, nu på plads ved hjælp af både ramper og el-stabler.

- På Nørrebro havde vi 200 m2 lager, og logistikken var ved at æde os op. Nu har vi 1400 m2, og det er selvfølgelig noget helt andet. Men vi har hele tiden været gode til logistik, selv om vi virkelig har gjort det besværligt for os selv ved at tilbyde cyklerne i hele ni forskellige farver.. Men vi har fra starten fået cykeldelene leveret som en slags legoklodser til ’samlesæt’, i emballager i specialmål så kasserne kan ligge inden i hinanden og passer præcist i transportcontainerne. Det gør logistikken både nem og overskuelig. Og så sørger vi for ikke at have alt for stort et varelager, fortæller Hans Fogh.

Antallet af medarbejdere er også udvidet fra seks til otte over de seneste tre år, og medstifteren og –ejer, Lars Malmborg har simpelthen bosat sig i Taiwan, hvor han tager sig af design og produktion af cyklerne.

 ’Larry og Harry’ bruger gerne sig selv i markedsføringen og kommunikationen om virksomheden. Her i plakatformat og Star Wars-univers, som henholdsvis Baptist-John og Elvis - dog uden religion og peanutbutter-banan-sandwich, som der står under tegningen. Illustration: Kristian Eskild Jensen

- Det er en vild udvikling, vi oplever, og da vi startede det hele lige oven i finanskrisen, havde vi ingen anelse om, at vi senere ville ramme en guldåre på et marked, hvor bæredygtighed fylder så meget. Men det, der glæder mig allermest, er faktisk, at de samme folk, som var med i de første år, stadig arbejder i firmaet, siger Hans Fogh.

 

20/3 2020
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre