Grøn brændstofproduktion i AalborgPower-to-X anlægget skal ligge i det fremhævede område ved Nordjyllandsværket.

Grøn brændstofproduktion i Aalborg

Copenhagen Infrastructure Partners, Reno-Nord og Aalborg Forsyning viser sammen vejen til en hurtigere grøn omstilling med planerne om at bygge et af verdens første kommercielle Power-to-X anlæg, som fremstiller grønt metanol af indfanget CO2 fra affaldsforbrænding, grøn strøm og vand.

Fremtidens brændstof til skibe og anden tung transport kan produceres af grøn strøm, der er omdannet til brint og tilsat indfanget CO2, og det er netop, hvad Power-to-X anlægget i Aalborg kommer til at gøre.

- Vi får et af de første kommercielle anlæg i verden, hvor slutproduktet er metanol, som kan bruges direkte i den tunge transport af fx skibe. For at producere metanol kræver det en CO2-kilde - og det unikke ved anlægget er, at vi bruger indfanget CO2 fra affaldsforbrændingen på Reno-Nord, forklarer Søren Gais Kjeldsen, administrerende direktør i Aalborg Forsyning.

Han forventer, at anlægget med tiden også kan nyttiggøre andet CO2 fra regionen.

I stedet for at sende CO2 ud af skorstenen eller deponere den i undergrunden, bliver den indfangede CO2 altså brugt i produktionen af det grønne brændstof metanol.

Power-to-X anlægget i Aalborg vil årligt genanvende 180.000 tons affaldsbaseret CO2 fra det nordjyske affaldsselskab Reno-Nord, hvilket svarer til den årlige CO2-udledning fra cirka 15.000 danske husstande.

Vil drive den grønne omstilling
Anlægget forventes at stå færdigt i 2028 og at indeholde et 300-400 MW elektrolyseanlæg, der omdanner grøn strøm til brint, som i kombination med CO2 bliver omdannet til metanol.

Årligt vil anlægget producere 130.000 tons metanol, hvilket vil sætte fart på den grønne omstilling af den tunge transport af skibe og lastbiler ifølge projektets bygherre Copenhagen Infrastructure Partners (CIP):

- Grønt metanol spiller en vigtig rolle i samfundets mulighed for at dekarbonisere sektorer, som ellers er svære at omstille. I CIP arbejder vi fokuseret på projekter, der bidrager til denne omstilling ved at fremstille grønt hydrogen, grønt metanol og grøn ammoniak. Vi ser i CIP frem til at være med til at drive den grønne omstilling også gennem dette projekt, siger partner i CIP Michael Hannibal.

Udvikling og arbejdspladser til Aalborg 
Anlægget skal opføres ved Nordjyllandsværket, der er i gang med at blive omdannet til et grønt testcenter, som med sin beliggenhed helt tæt på produktionen kan bidrage til at udvikle og afprøve nye forsyningsløsninger og forbedre de løsninger, der allerede anvendes i dag. I Aalborg Kommune vækker nyheden om et Power-to-X anlæg glæde hos borgmester Thomas Kastrup-Larsen:

- Planerne om et stort Power-to-X-anlæg og produktion af morgendagens brændstof ved Nordjyllandsværket er en rigtig god nyhed for Aalborg Kommune, og det vil uden tvivl styrke vores position i den grønne udvikling. Udover de mange klimamæssige gevinster, vil Power-to-X-anlægget også skabe både udvikling og arbejdspladser i Aalborg og tiltrække nye investeringer, siger Thomas Kastrup-Larsen.

Etableringen af Power-to-X anlægget skønnes at bidrage med 600-700 arbejdspladser i byggefasen og 50 permanente arbejdspladser, når anlægget er færdigt.

Foruden grønt brændstof genererer Power-to-X anlægget også overskudsvarme, som vil blive brugt i Aalborg Forsynings fjernvarmenet. Derudover produceres også ilt, som kan bruges i den lokale industri eller til medicinske formål.

-hawin

6/12 2021
  • Dansk-tysk ministerbesøg på Femern Projektet

    Dansk-tysk ministerbesøg på Femern Projektet

    transport ›Den tyske forbundstransportminister Patrick Schnieder har sammen med by-, land- og transportminister Signe Munk (SF) besøgt byggepladserne til Femern Bælt-tunnelen. Slesvig-Holstens transportminister, Claus Ruhe Madsen, var også med
  • Skræddersyet ladekort til el-lastbiler

    Skræddersyet ladekort til el-lastbiler

    transport ›DKV Mobility lancerer et nyt ladekort, som er specialudviklet til transportvirksomheder, der kører med el-lastbiler
  • Pedalkraft-Prisen er uddelt

    Pedalkraft-Prisen er uddelt

    transport ›Herlev og Gentofte Hospital vinder Cyklistforbundets Pedalkraft-Pris 2026. Den årlige pris går til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere. Noget, som kommer både ansatte, patienter og pårørende til gode
  • Varevogne forbundet på få minutter

    Varevogne forbundet på få minutter

    transport ›Webfleet har indgået et partnerskab med Volkswagen Group Info Services. Via OEM.connect, Webfleets program for fabriksintegreret ''connektivitet'', kan flådeoperatører nu forbinde de fleste af Volkswagen Groups bilmærker direkte til Webfleet
  • Renteq konverterer dieselkøretøjer til el

    Renteq konverterer dieselkøretøjer til el

    transport ›For nylig trillede Renteq Automotives første konverterede kassevogn på gaden i Hovedstadsområdet. Sprinteq hedder den, og er en brugt Mercedes Sprinter, diesel, som er konverteret til el
  • Ny ceo i DSV Road

    Ny ceo i DSV Road

    transport ›Brian Ejsing har overtaget stillingen som ceo for DSV Road-divisionen og udvider dermed sin nuværende stilling som koncernens group chief operating officer
  • Daimler Truck i offensiven med ny forsvarssatsning

    Daimler Truck i offensiven med ny forsvarssatsning

    transport ›Daimler Truck samler sine globale forsvarsaktiviteter under Daimler Truck Defence og investerer et trecifret millionbeløb i euro for at styrke udvikling, produktion og service
  • Passagertrængsel i metroen kan forebygges

    Passagertrængsel i metroen kan forebygges

    transport ›Metroselskabet har kortlagt passagerernes bevægelser i myldretiden og kan nu mere præcist forudsige, hvor trængsel opstår på stationerne. Det er viden som indgår i et digitalt simuleringsværktøj, der bruges til at designe fremtidens metrostationer