Grøn bydistribution med Citylogistik
Driftschef Jesper Amsinck foran to af Citylogistiks i alt 11 MAN eTGE’ere. De elektriske varebiler passer fint ind i firmaets grønne profil og er konstant i drift.

Grøn bydistribution med Citylogistik

Citylogistik lejer 11 elektriske varebiler af typen MAN eTGE og gør klar til at videreudvikle helt ny forretningsmodel

Citylogistik, med hovedsæde i Lyngby nord for København, er i gang med at udvikle en grøn forretningsmodel, med store perspektiver.

Firmaets stifter Casper Svensson og driftschef Jesper Amsinck stiller spørgsmålstegn ved den gængse distributionsform, når det gælder nærdistribution i byerne.

- Det faktum, at der i dag kører en masse vare-og lastbiler ind til byernes centrum for at levere én pakke fra én leverandør til én forretning, er et problem, som vi, som samfund, må finde løsninger på, fortæller Casper Svensson og fortsætter:

- Forretningerne i centrum af byerne oplever, at de helt op til 10 gange på en dag, må afbryde deres arbejde for at tage imod endnu en last- eller varebil, som kommer for at aflevere en bestilt pakke fra en leverandør. Dette betyder at byerne i dag belastes unødigt og oven i købet lige midt i den mest travle tid på dagen, hvor trængslen fra de mange billister er størst

Citylogistik har taget en snak med en masse kommuner og forretningsdrivende i byerne, som alle ønsker en grønnere profil og spurgt dem om, hvorvidt de overhoved har brug for disse mange daglige leveringer.

De svar, som kunderne giver, er entydige: Det er ikke nødvendigt, at samtlige varer og pakker skal leveres dagen efter de er bestilt. Det vigtige er, at de bliver leveret præcis, når de skal bruges.

Ny forretningsmodel

Forretningsmodellen, som Casper Svensson og Jesper Amsinck har finpusset og nu ført ud i livet, handler i al enkelthed om at kende kundernes samlede behov for leverancer.

Gennem abonnementsordninger bliver Citylogistik en vigtig mobilitetspartner for både slutkunden og leverandøren/producenten, der alle drager fordel af en bedre logistisk løsning.

Gennem eget udviklet IT-system, opsamler Citylogistik informationer fra deres kunder, om hvornår på ugen og hvad tid på døgnet, de ønsker at få leveret pakker. Herefter bruger man denne information, til at indgå aftaler med kundernes mange leverandører, som i stedet for at levere pakkerne én og én direkte hos kunden, nu afleverer alle pakkerne på Citylogistiks lager.

På logistik-lageret samles pakkerne fra samtlige leverandører og herefter leveres det hele i én samlet transport til kunden.

Udbredelse af forretningsmodel giver behov for flere elektriske varebiler

Citylogistik har logistik-lagre i Roskilde, Lyngby, Kolding/Middelfart/Fredericia og Aarhus, men allerede i første kvartal 2020 vil de åbne tilsvarende lagre i de 12 største byer i Danmark.

Dermed stiger behovet for miljøvenlige varebiler til nærdistribution i byerne. Med Citylogistiks grønne profil, har det været helt naturligt, at behovet for en større vognpark, skulle dækkes med miljøvenlige elektriske varebiler.

De 11 nye MAN eTGE, kører alle udelukkende på el og kan samtidig laste op til ca. ét ton. Dermed opfylder de elektriske varebiler fra MAN præcis de behov, som Citylogistik har defineret.

At de nye varebiler er lejet og ikke købt, ligger helt i tråd med Citylogistiks ånd.

- Vi er en logistikvirksomhed, der ønsker en fleksibel løsning, når vi taler om varebilsflåden. Det mener vi, at vi bedst opnår ved at leje fremfor at eje, forklarer Casper Svensson.

Dansk ordre, der giver genlyd

MAN har igennem det seneste års tid arbejdet kraftigt på at få den elektriske varebil MAN eTGE ind på markederne i Europa.

Med de 11 nye elektriske varebiler, råder Citylogistik over en af de største MAN flåder af elektriske varebiler. Og det er ganske godt gået, Citylogistiks størrelse i Europæisk sammenhæng, taget i betragtning.

Hos MAN i Danmark glæder man sig over Citylogistiks grønne fremsynethed, der i første omgang har medført en ordre på hele 11 MAN eTGE, som er betegnelsen på MANs elektriske varebil.

En ordre på 11 elektriske varebiler til én kunde, er ikke kun stor i Danmark, men er i det hele taget en af de største samlede ordre på MAN eTGE, som MAN koncernen lige nu håndterer.

-hawin

6/2 2020
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud