Grønt rejsegilde hos DHL i CPH

Grønt rejsegilde hos DHL i CPH

DHL er i færd med at færdiggøre den nye Copenhagen Hub i Københavns Lufthavn. På de 26.000 kvadratmeter bliver det automatiske sorteringsanlæg i stand til at håndtere 30.000 pakker i timen. Samtidig vil en række grønne løsninger gøre distributionscentret mere bæredygtigt end det gamle

Af Hans Windeløv

DHL’s nye hub i Danmark bliver en af 22 DHL hubs på verdensplan. Hub’en i Kastrup effektiviserer DHL’s internationale pakkedistribution i både Danmark og resten af Verden.

Med et automatiseret sorteringssystem i en af de store haller kan man sortere op til 30.000 pakker i timen. Hub’en sørger blandt andet for at pakker ikke først skal forbi enten England eller Tyskland inden de havner hos kunderne i Danmark.

Det betyder både at man kan indlevere pakkere senere samtidig med at der bliver kortere leveringstider og mindre CO2-udledning i forbindelse pakkedistributionen til kunder i Danmark.

DHL får endvidere installeret en solcellepark på 5.500 kvadratmeter på taget af sorteringshallen, og et system til opsamling af regnvand, som skal bruges til blandt andet toiletskyl.

Det er tiltag, som skal reducere CO2-aftrykket yderligere og blandt andet føre til at man bliver CO2-neutral senest i 2050.

Det var blandt budskaberne fra administrerende direktør i DHL Aviation, Steven Den, som lagde vejen forbi rejsegildet tirsdag den 12. oktober på adressen i Kastrup.

Flere arbejdspladser lufthavnen og kommunen
Direktøren kom også ind på at der er udsigt til flere arbejdspladser i forbindelse med at hub’en bliver taget i anvendelse i 4. kvartal 2022 og bliver fuldt funktionsdygtig i 2023.

Faktisk spår man, at den nuværende arbejdsstyrke på 400 medarbejdere bliver fordoblet i forbindelse med at hele hub’en i løbet af de næste par år kommer op i høje omdrejninger.

Det vækker glæde i både Københavns Lufthavn, CPH, og i Tårnby Kommune hvor både lufthavnen og hub’en ligger.

Begge steder glæder man sig over at hub’en bliver en vigtig drivkraft i at skaffe arbejdspladser til lufthavnen og kommunen oven på den stigende arbejdsløshed som coronapandemien medførte for lokalområdet. Samtidig hæftede man sig ved rejsegildet ligeledes ved de grønne tiltag, DHL bringer til torvs.

- Det er et vigtigt bidrag til den grønne omstilling, CPH er ved at gennemgå og som skal føre til at lufthavnen bliver emissionsfri i 2030, sagde Thomas Woldbye administrerende direktør i Københavns Lufthavn, mens borgmester i Tårnby Kommune, Allan S. Andersen, kom ind på, at det store fokus DHL har på mere bæredygtige løsninger, spiller fint sammen med kommunens intentioner om at blive grønnere.

Forbrugerne tjekker distributørernes grønne tiltag
Det er Logistic Contractor Danmark A/S, der som totalentreprenør, står for opførelsen af hub’en. Selskabet er specialister i at udvikle og bygge kundetilpassede logistik- og industribygninger, og har blandt andet opført 1,8 millioner kvadratmeter logistikbygninger i Norden.

LC står ofte selv som udvikler af projekterne, som lejes ud til brugerne sammen med rådgivere og arkitekter. For den nye DHL hub’s vedkommende var det dog et færdigudviklet projekt LC bød ind på og vandt.

Dermed var kravene til blandt andet de grønne løsninger også specificeret i udbudsmaterialet.

Som Mads Rohde, der er salgs- og udviklingschef i LC’s danske afdeling, forklarer, er der kommet kæmpestort fokus på bæredygtighed og grønne løsninger i forbindelse med projektering og opførelse af mange forskellige slags byggerier.

Hvilket absolut også er gældende, når det drejer sig om logistikbygninger.

- Som i så mange andre industrier er logistikindustrien  et af de steder, hvor forbrugerne interesserer sig meget for, hvordan de forskellige virksomheder agerer med hensyn mere bæredygtige løsninger og tiltag for at reducere CO2-aftrykket, siger Mads Rohde.

I forbindelse med e-handel og køb på webshops, skæver rigtig mange forbrugere til distributørernes bæredygtighedsstrategier.

- Slutkunderne tjekker hvordan distributørerne og logistikvirksomhederne håndterer udfordringerne med hensyn til at blive mere bæredygtige. Mange forbrugere klikker ganske enkelt videre til en ny webshop, hvis de oplever, at shoppens samarbejdspartnere ikke lever op til forventningerne om en dedikeret indsats for grønnere løsninger og strategier, siger Mads Rohde.

Styr på produktionsprocessernes CO2-regnskab
I DHL’s hub i Kastrup skal solcellerne på taget levere el til både lys, sorteringsanlæg, ventilation og andre installationer. Regnvandsopsamlingen bliver brugt i sanitetsløsningerne i hub’en.

Mads Rohde forklarer at der i dag endvidere bliver stillet store krav til dokumentation af det samlede CO2-regnskab for produktionsprocesser og produkter, der bliver brugt i logistikbyggerier.

- Vi har benyttet 1.500 tons stål til byggeriet. Og vi kan dokumentere hvor stor CO2-udledningen har været i forbindelse med blandt andet produktionen af stålet, forarbejdningen, og transporten af det til Danmark.

Sådan forholder det sig også med betonelementerne og alle de andre komponenter, elementer og produkter vi benytter i byggeriet.

På den måde kan bygherren dokumentere over for både kunder, myndigheder og andre hvad CO2-regnskabet for både det samlede byggeri og de enkelte dele løber op i.

I dag stiller mange kunder og virksomheder krav om dokumentation for miljøbelastningen i produktionsprocesserne. Det er med til at skærpe ens miljøprofil.

Og samtidig giver dokumentationsmaterialet et beregningsgrundlag for, hvornår man rent faktisk forventer at blive miljøneutral i forhold til de CO2-besparende løsninger man installerer, siger Mads Rohde.

14/12 2021
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen