Intelligent kamera til de blinde vinkler

Intelligent kamera til de blinde vinkler

Dometic lancerer CAM1000 - et drejeassistentsystem, som skal forhindre dødelige ulykker forårsaget af blinde vinkler. Kameraet er i stand til at skelne mellem bløde trafikanter og andre objekter, og lever op til de nye lovkrav i Tyskland

Antallet af cyklister, der kommer til skade eller bliver dræbt på vejene i blindvinkelulykker, er konstant stigende. For at dæmme op for problemet har de tyske juridiske myndigheder revideret de tekniske krav til køretøjer og lanceret et incitamentsprogram. For at støtte initiativer, der både kan redde liv på vejene og samtidig overholde de nye juridiske krav, har Dometic udviklet et intelligent drejeassistentsystem, der er nemt at montere. Det nye Dometic CAM1000 blindvinkelkamera er designet til hurtigt at fange chaufførens opmærksomhed.

Baseret på AI
For at undgå at blive ignoreret af chauffører, vil CAM1000 kun udløse alarm i tilfælde af virkeligt relevante farer. Drejeassistentkameraet skelner således pålideligt mellem eksempelvis cyklister og fodgængere og faste objekter såsom trafiklys og gadelamper. Det sker ved hjælp af den intelligente billedbehandlingssoftware, der minimerer risikoen for falske alarmer. Når systemet udsender en alarm, ved chaufføren, at der er en reel fare for kollision i den blinde vinkel. CAM1000, der er udviklet som en universalløsning, kan bruges på næsten alle erhvervskøretøjer og passer perfekt til Dometic 2019 skærmserien. Integrerede infrarøde LED'er garanterer god billedkvalitet – selv når det er mørkt.

Nem montering
Dometic har også innoveret monteringen.

Alle komponenter, inkl. GPS-sensoren, de infrarøde LED'er og betjeningspanelet, er integreret i det kompakte kamerakabinet. Det skal blot tilsluttes strømforsyningen, og det er ikke nødvendigt at bruge andre af køretøjets systemer. Derudover kræver det ikke gentagen kalibrering. Afstandsmærker vist på skærmen gørjustering af kameraet nemmere under opstart. I de fleste tilfælde kan eksisterende skærme genbruges.

På markedet i det nye år
I november 2018 udstedte det tyske ministerium for transport og digital infrastruktur en anbefaling, der omdefinerer de tekniske krav til velegnede løsninger beregnet til forebyggelse af ulykker i blinde vinkler. Det nye lovkrav indebærer desuden at i Tyskland gives der et tilskud på 1500 EUR pr. erhvervskøretøj. Efter omfattende test har Dometic CAM1000 bestået alle inspektioner og er berettiget til det offentlige tilskud i Tyskland.

Om Dometic
Dometic er en globalt førende virksomhed inden for mærkevareløsninger på områderne mad- og drikkevarer, klima, strøm og kontrol, sikkerhed samt hygiejne og sanitet. Dometic har afdelinger i Nord- og Sydamerika, Europa, Mellemøsten, Afrika og Asien og tilbyder produkter til brug i fritidskøretøjer, lastbiler og biler, fritids- og arbejdsbåde samt til mange andre anvendelser. Vores motivation er at tilbyde intelligente og pålidelige produkter med enestående design. Vi sælger vores produkter i ca. 100 lande, og vi har et globalt distributions- og forhandlernetværk til rådighed for vores kunder. Dometic har ca. 8.000 ansatte i hele verden, nettoomsætningen var i 2018 på mere end 18,0 milliarder SEK (2,0 milliarder USD), og hovedsædet ligger i Stockholm, Sverige.

-lipe

18/10 2019
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen