Intelligente lyskryds afprøves i hovedstadsområdet
Foto: Peter Liljenberg

Intelligente lyskryds afprøves i hovedstadsområdet

Region Hovedstaden, Gate 21 og DOLL Living Lab står bag lanceringen af Danmarks første living lab for intelligent trafiksignalering. Det skal hjælpe med at vende den negative udvikling af kuldioxidudslip og overbelastning på vejene

Ifølge det grønne partnerskab Gate 21 er stigningen i antallet af biler på vejene i hovedstadsregionen tre gange højere end befolkningstilvæksten inden for en infrastruktur, der allerede har nået sin maksimale kapacitet. Det vil resultere i mere overbelastning, øgede udslip, længere køer og ifølge prognoserne en fordobling af de relaterede tidstab frem til 2035. Det bidrager også til forringelse af livskvaliteten for individet, og for den regionale sammenhæng. For at vende tendensen kræves en mere intelligent brug af den eksisterende infrastruktur.

Danmarks første living lab for state-of-the-art intelligente trafiksignalanlæg giver ITS-leverandører mulighed for at fremvise nye og innovative løsninger, samtidig med at living lab‘et har fokus på at fremvise sammenhængende løsninger på tværs af leverandører, teknologier og protokoller.

Besparelse på et ton CO2 i døgnet
I et nyhedsbrev skriver Gate 21:

-Kombinationen af ny teknologi og dataindsamling til udvikling af fremtidens intelligente trafiksignalsystem vil gøre hverdagen transport og pendling lettere og grønnere. Et konkret eksempel er, at hvis vi kan spare alle trafikanter for et stop om dagen på en strækning, hvor der kører 20.000 biler i døgnet, kan vi reducere CO2-udledningen med et ton pr. dag.

Seks signalanlæg ved Albertslund
Det nye 'living lab' bliver placeret i det internationalt anerkendte testmiljø DOLL i Albergslunds industripark, og vil til en begyndelse bestå af seks signalanlæg i Hersted Industripark.  

- Vi vil teste og demonstrere intelligente signalanlæg bl.a. ved at udnytte og integrere data på tværs af byrummet, fra f.eks. busser, biler, intelligente gadelamper, cyklister, mm. Alt sammen med det formål, at anlæggene i højere grad skal være styrede af behov ud fra den aktuelle trafiksituation, siger Teddy Sibbern Larsen, projektleder, DOLL Living lab.

-lipe

29/6 2020
  • Ejner Hessel udvider sortimentet

    Ejner Hessel udvider sortimentet

    transport ›Med en ny forhandleraftale bliver Ejner Hessel officiel forhandler af det hollandske trailermærke Broshuis i Danmark, Norge og Sverige
  • El-lastbiler går over grænsen

    El-lastbiler går over grænsen

    transport ›Fra og med oktober kører Brings elektriske lastbil over landegrænsen mellem Sverige og Danmark. Den nye lastbil er Posten Bring koncernens første grænseoverskridende el-lastbil
  • Unge tager også nattoget

    Unge tager også nattoget

    transport ›Da de unge fik spørgsmålet om ønsker til forbedring af den kollektive trafik, lød svaret: ”Mulighed for at tage tog og bus om natten”. Det bliver nu realiseret i weekenderne langs Østbanen og Odsherredbanen
  • 2. generations fuldelektriske lastbiler på vejene

    2. generations fuldelektriske lastbiler på vejene

    transport ›Rema 1000 udvider flåden af elektriske lastbiler med nye 2. generations trækkere fra Mercedes. De har øget kapacitet og en rækkevidde på op til 600 kilometer
  • Elfærge på vej hjem til Samsø

    Elfærge på vej hjem til Samsø

    transport ›Efter en del forsinkelse er Molslinjens nybyggede elfærge Tyrfing meldt klar til turen fra værftet i Tyrkiet til Samsø, hvor den skal sættes ind på ruten mellem Samsø og Kalundborg
  • Markant løft til Exxit59

    Markant løft til Exxit59

    transport ›Transport- og erhvervsområdet ved Exxit59, Vejle Nord får et markant løft, der bl.a. tæller en grønnere profil, bedre trafikafvikling og flere ladepunkter
  • Trækkraft på alle overflader

    Trækkraft på alle overflader

    transport ›Bridgestone har annonceret sit første landbrugs- og industridæk nogensinde med lanceringen af det nye Bridgestone VH-IND-dæk
  • Lettere transportkasser til bananer på langfart

    Lettere transportkasser til bananer på langfart

    transport ›Emballageproducenten Mondi har sammen med en bananeksportør fra Ecuador udviklet en ny banankasse af 40 procent genanvendt fiber. Trods mindre vægt bevarer den styrken under 33 dages containertransport