Klimavenlige transportmidler breder sig i virksomhederne

Klimavenlige transportmidler breder sig i virksomhederne

Danske virksomheder er flittige til at anvende nye mobilitetsløsninger som fx delebiler, leje af cykler og tilskud til offentlig transport. 73 procent af dem svarer, at de allerede gør brug af mindst én alternativ mobilitetsløsning, mens 10 procent forventer at investere i enten deres første eller flere af slagsen inden for de kommende tre år

Sådan lyder en af konklusionerne i en ny analyse foretaget af analyseenheden Arval Mobility Observatory (AMO) blandt 301 flådeansvarlige i Danmark.

Den internationale undersøgelse, som er udført i 30 lande, inklusive Danmark, tegner tre tendenser for danske virksomheders bilparker: For det første anvender langt de fleste virksomheder nu mindst en ny mobilitetsløsning som alternativ til den traditionelle flåde. For det andet opstiller et stigende antal virksomheder ladestandere på arbejdspladsen. Og så skruer de også op for brugen af telematik i bilparken.

-Årets AMO-analyse tegner et tydeligt billede af, at danske virksomheder er begyndt at tage sagen i egen hånd, når det kommer til fremtidens mobilitet. Ikke kun hvad angår omstillingen til elbiler i form af ladestandere på arbejdspladsen, men også med indførslen af nye transportløsninger som fx delebiler og firmacykler, der også bidrager til en mere klimavenlig mobilitet, siger Frank Svenhard, Director Consulting Nordics hos Arval i Sverige og ansvarlig for Arval Mobility Observatory i Norden.

 Frank Svenhard, Director Consulting Nordics hos Arval

Firmacykler og delebiler vinder indpas
Danske virksomheder er blevet flittige til at bruge nye mobilitetsløsninger som fx delebilsordninger, firmacykler og betalt offentlig transport. Knap tre ud af fire (73 procent) i AMO-undersøgelsen svarer, at de allerede gør brug af én eller flere alternative transportløsninger.

Det er en markant stigning i forhold til sidste år, hvor kun lidt over halvdelen af danske virksomheder (59 procent) havde indført mindst en ny mobilitetsløsning.

Derudover forventer yderligere 10 procent at investere i en eller flere nye mobilitetsløsninger inden for de næste tre år. 25 procent har allerede eller agter at supplere bilparken med firmacykler, mens 29 procenter forventer at tilbyde delebilsordninger.

Lægger man de virksomheder, der allerede gør brug af mindst ét andet transportalternativ udover biler sammen med dem, der forventer at gøre det inden for tre år, er der tale om hele 83 procent af danske virksomheder.

Flere ladestandere på arbejdspladsen 
Selvom halvdelen (53 procent) af de adspurgte virksomheder svarer, at de ikke har adgang til egne ladestandere på arbejdspladsen, peger pilen, ifølge AMO-rapporten, i den rigtige retning, da et stigende antal virksomheder har planer om at anlægge egne ladestandere. Hele 44 procent af de adspurgte i undersøgelsen forventer nemlig at installere ladestandere på virksomhedens matrikel inden for det næste år. Det er en stigning sammenlignet med sidste år, hvor knap en tredjedel (32 procent) havde planer om det tilsvarende.

Dertil svarer 25 procent, at de bidrager til installationen af ladestandere på medarbejdernes privatadresser, hvilket også er en stigning fra 15 procent i 2022.

Flere udstyrer firmabilen med telematik
Det seneste år har danske virksomheder også skruet op for brugen af telematik i bilflåden, som dækker over teknologier, der gør det muligt at øge bilens sikkerhed og indsamle data om fx køreadfærd.

39 procent af virksomhederne har nu udstyret deres firmabiler – både varevogne og personbiler – med disse teknologier. Det er en betydelig stigning fra sidste år, hvor det blot gjaldt hver fjerde (26 procent). Stigningen skyldes primært, at personbilernes telematiske udstyr efter flere år har indhentet varebilernes.

De danske virksomheders mest udbredte grunde til øget brug af intelligente onlineteknologier er lokalisering af køretøjet eller forbedring af dets sikkerhed, reducering af flådeomkostninger samt forbedring af chaufførens sikkerhed eller køreadfærd.

-lipe

25/8 2023
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed