Klimavenlige transportmidler breder sig i virksomhederne

Klimavenlige transportmidler breder sig i virksomhederne

Danske virksomheder er flittige til at anvende nye mobilitetsløsninger som fx delebiler, leje af cykler og tilskud til offentlig transport. 73 procent af dem svarer, at de allerede gør brug af mindst én alternativ mobilitetsløsning, mens 10 procent forventer at investere i enten deres første eller flere af slagsen inden for de kommende tre år

Sådan lyder en af konklusionerne i en ny analyse foretaget af analyseenheden Arval Mobility Observatory (AMO) blandt 301 flådeansvarlige i Danmark.

Den internationale undersøgelse, som er udført i 30 lande, inklusive Danmark, tegner tre tendenser for danske virksomheders bilparker: For det første anvender langt de fleste virksomheder nu mindst en ny mobilitetsløsning som alternativ til den traditionelle flåde. For det andet opstiller et stigende antal virksomheder ladestandere på arbejdspladsen. Og så skruer de også op for brugen af telematik i bilparken.

-Årets AMO-analyse tegner et tydeligt billede af, at danske virksomheder er begyndt at tage sagen i egen hånd, når det kommer til fremtidens mobilitet. Ikke kun hvad angår omstillingen til elbiler i form af ladestandere på arbejdspladsen, men også med indførslen af nye transportløsninger som fx delebiler og firmacykler, der også bidrager til en mere klimavenlig mobilitet, siger Frank Svenhard, Director Consulting Nordics hos Arval i Sverige og ansvarlig for Arval Mobility Observatory i Norden.

 Frank Svenhard, Director Consulting Nordics hos Arval

Firmacykler og delebiler vinder indpas
Danske virksomheder er blevet flittige til at bruge nye mobilitetsløsninger som fx delebilsordninger, firmacykler og betalt offentlig transport. Knap tre ud af fire (73 procent) i AMO-undersøgelsen svarer, at de allerede gør brug af én eller flere alternative transportløsninger.

Det er en markant stigning i forhold til sidste år, hvor kun lidt over halvdelen af danske virksomheder (59 procent) havde indført mindst en ny mobilitetsløsning.

Derudover forventer yderligere 10 procent at investere i en eller flere nye mobilitetsløsninger inden for de næste tre år. 25 procent har allerede eller agter at supplere bilparken med firmacykler, mens 29 procenter forventer at tilbyde delebilsordninger.

Lægger man de virksomheder, der allerede gør brug af mindst ét andet transportalternativ udover biler sammen med dem, der forventer at gøre det inden for tre år, er der tale om hele 83 procent af danske virksomheder.

Flere ladestandere på arbejdspladsen 
Selvom halvdelen (53 procent) af de adspurgte virksomheder svarer, at de ikke har adgang til egne ladestandere på arbejdspladsen, peger pilen, ifølge AMO-rapporten, i den rigtige retning, da et stigende antal virksomheder har planer om at anlægge egne ladestandere. Hele 44 procent af de adspurgte i undersøgelsen forventer nemlig at installere ladestandere på virksomhedens matrikel inden for det næste år. Det er en stigning sammenlignet med sidste år, hvor knap en tredjedel (32 procent) havde planer om det tilsvarende.

Dertil svarer 25 procent, at de bidrager til installationen af ladestandere på medarbejdernes privatadresser, hvilket også er en stigning fra 15 procent i 2022.

Flere udstyrer firmabilen med telematik
Det seneste år har danske virksomheder også skruet op for brugen af telematik i bilflåden, som dækker over teknologier, der gør det muligt at øge bilens sikkerhed og indsamle data om fx køreadfærd.

39 procent af virksomhederne har nu udstyret deres firmabiler – både varevogne og personbiler – med disse teknologier. Det er en betydelig stigning fra sidste år, hvor det blot gjaldt hver fjerde (26 procent). Stigningen skyldes primært, at personbilernes telematiske udstyr efter flere år har indhentet varebilernes.

De danske virksomheders mest udbredte grunde til øget brug af intelligente onlineteknologier er lokalisering af køretøjet eller forbedring af dets sikkerhed, reducering af flådeomkostninger samt forbedring af chaufførens sikkerhed eller køreadfærd.

-lipe

25/8 2023
  • Nu starter højsæsonen for e-handel – og svindlere

    Nu starter højsæsonen for e-handel – og svindlere

    transport ›I dag starter Black Week, en uge hvor webshops oversvømmes med rabatter. I takt med den stigende e-handel, stiger også de kriminelles aktiviteter på nettet. Brings sikkerhedschef deler sine råd til, hvordan du kan afsløre svindelforsøg
  • Bring mander op til julehandelen

    Bring mander op til julehandelen

    transport ›Flere chauffører, pakkeshops og robotter er på plads i logistikvirksomheden til 'den sjoveste tid på året'. Og så gentager Bring sin julekonkurrence, der skal få kunderne til at afhente pakkerne hurtigt
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    transport ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode