Lovbestemte mindste lønninger indføres i transportsektoren
Det såkaldte Padborg-udvalg har ifølge Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, afsluttet sit arbejde, uden dog at være enige i anbefalingerne til regeringen
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Dansk Arbejdsgiverforening og FH – tidligere LO - har foreslået, at der lovgives om mindsteløn for udenlandske chauffører, der kører cabotagekørsel i Danmark, og regeringen vil på den baggrund forberede en lovgivning på området.
Enhedslisten har gennem mange år kæmpet mod social dumping på landevejene, og Henning Hyllested finder det derfor ikke uventet ’overordentligt glædeligt’, hvis der nu tages et afgørende skridt i den kamp:
- Det er også på høje tid. Danske bus- og godschauffører – og danske vognmænd – har alt for længe været udsat for unfair konkurrence fra billige, underbetalte chauffører fra især østeuropa, siger Enhedslistens transportordfører.
Ikke bange for lovbestemte mindste lønninger
Fagbevægelsen har med venstrefløjen i spidsen ellers været modstandere af, at politikkerne blander sig i overenskomsterne, men Henning Hyllested er ikke så bange for at lovgive på transportområdet, da det retter sig mod udenlandske chauffører, der kører indenlandsk transport i Danmark til lønninger på bulgarsk og rumænsk niveau - langt under danske chaufførers lønninger.
Han slår dog samtidig fast, at der samtidig med den kommende lov skal afsættes penge og ressourcer til at sikre en effektiv kontrol med, at loven overholdes:
- Det har i alle årene været et stort problem, at håndhævelsen af de eksisterende regler ikke var god nok. Blandt andet mener politiet selv, at den eksisterende tungvognskontrol er for dårlig, og der er kritik af politiledelsen for at male et skønmaleri af kontrollen over for politikerne, siger Henning Hyllested videre.
Kontrol skal være af høj kvalitet
Han peger på, at Politiets kontrol skal være af høj kvalitet og ikke indrettes efter at nå nogle bestemte måltal:
- En sådan kontrol kræver højt specialiseret mandskab med viden og erfaring. Derfor skal man også lade tungvognsbetjentene gøre det, de er bedst til – nemlig kontrol på landevejen. Uden effektiv kontrol bliver hverken det kommende lovinitiativ rettet mod cabotagekørsel eller den kommende vejpakke det papir værd, det er skrevet på. Jeg vil bede Justitsministeren om at troppe op på et par af de møder, jeg i den kommende tid har aftalt med Transportministeren. Ellers må de begge i samråd om sagen, slutter Enhedslistens transportordfører.