MAN sender ellastbiler til distribution på gaden

MAN sender ellastbiler til distribution på gaden

Den tyske lastbilproducent er nået så langt i udviklingen af sine elektriske distributionsbiler, at de første ni batteridrevne eTGM-lastbiler nu er sendt på gaden i Østrig. Her skal de indgå i en storskala-test hos dagligvarekæder og logistikfirmaer på lige fod med deres dieseldrevne 'kolleger

Fælles for de ni lastbiler er, at de indgår i et stort testprojekt under det østrigske 'Council für Nachhaltige Logistik (CNL)', der arbejder for at udvikle transportløsninger med reduceret miljøpåvirkning fra lastbilkørsel i byområder.

De elektriske MAN eTGM består af tre-akslede lastbiler på op til 26 tons totalvægt, der er opbygget med forskellige typer opbygninger til distribution af bl.a. dagligvarer hos velkendte supermarkedskæder som HOFER (Aldi), METRO, REWE og SPAR samt stykgods, pakker og industrigods hos tre store speditionsfirmaer. Desuden indgår der i testen også en enkelt elektrisk sættevognstrækker, der skal køre internt på Steyr-fabrikken med komponenter.

El-motor og batterier
eTGM’erne drives af elektriske motorer med 264 kW ydeevne (ca. 360 hk) og et max. drejningsmoment på 3.100 Nm. El-motoren er placeret midt i chassiset, hvor gearkassen i en traditionel drivline normalt ville sidde. El-motoren får sin energi fra kraftige batteripakker, der er monteret under førerhuset og på siden af på lastbilens chassis, og også lastbilens hjælpeudstyr som læssebagsmæk og kølemaskine drives elektrisk. Derved bliver lastbilerne stort set emissionsfri i forhold til CO2- og NOx-udslip i deres nærmiljø under kørslen.

MAN’s eTGM’er er udrustet med 8-12 store batteripakker, der giver dem en rækkevidde pr. opladning på 130-200 km afhængig af driftsforhold som belæsning, køreruter, kørestil mv. Denne rækkevidde er ofte tilstrækkelig til en hel dags traditionel distributionskørsel i byområder, hvorefter lastbilerne kan oplades om natten og være fuldt opladede til næste dags kørsel. Batterierne kan oplades med enten 22 eller 44 kW vekselstrøm eller 150 kW jævnstrøm med opladningsudstyr, der er kompatibelt med CCS Standard Type 2; fremtidens standard for ladeudstyr til landevejskøretøjer i Europa.

Batterierne oplades desuden ved genindvinding af bremseenergien under kørslen, hvor den elektriske motor ved opbremsning fungerer som en generator, der kan sende bremseenergi tilbage til batterierne. Et display i instrumentpanelet informerer løbende chauffører om batteriernes aktuelle energiniveau.

MAN eMobility Roadmap
MAN har koncentreret sin udvikling og produktion af næste generation elektriske lastbiler på sin fabrik i Steyr i Østrig. Her producerer MAN i forvejen sine lette og mellemtunge distributionslastbiler i TGL- og TGM-serierne, lige som Steyr-fabrikken er specialist i produktion af MAN’s specialkøretøjer i små serier og enkeltkomponenter. Steyr-fabrikken kommer således til at spille en central rolle i udviklingen af MAN’s el-køretøjer fremover.

MAN deltager i det store CNL-testprojekt som en del sit eMobility Road Map, der også omfatter planer om at præsentere en prototype af en batteridrevet bus i slutningen af 2018 med markedsintroduktion i 2020.

De praktiske tests med de ni elektriske eTGM’ere, som nu udføres af CNL-virksomhederne, vil danne grundlag for fremtidige el-køretøjer fra MAN. I forlængelse af sin eMobility Roadmap forventer MAN at drage stor fordel af sin position som medlem af Volkswagen Group, fra synergieffekter med de øvrige medlemmer i gruppen samt af dynamikken fra VW’s udviklingsarbejde med elektriske personbiler.

-lipe

17/9 2018
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert