Mange unge bruger mobil på cyklen

Mange unge bruger mobil på cyklen

Seks ud af ti unge bruger deres mobil, mens de cykler. Det viser en ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden, som står bag en aktuel kampagne, der med forældrenes hjælp skal gøre teenagernes adfærd i trafikken mere sikker

De 13 - 16-årige er de skolebørn, der oftest kommer til skade i trafikken. Derfor sætter Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden særligt fokus på den aldersgruppe, når skolerne begynder igen efter sommerferien.

Med kampagnen 'Teenager i trafikken' er ønsket at få flere forældre til at blande sig i deres teenagers adfærd i trafikken. Det har nemlig vist sig, at det har en positiv effekt på de unges adfærd, og at de langt hen ad vejen overholder aftaler med forældrene. 

Et oplagt emne, som forældrene kan tale med teenagerne om, er brug af mobiltelefonen i trafikken. I en undersøgelse, som Wilke har gennemført for Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden, svarer 62 % af de 13-16-årige nemlig, at de inden for de sidste to måneder har brugt mobilen håndholdt mindst en gang, mens de cyklede.

- Uopmærksomhed i trafikken er et stort problem. Når man cykler, er det vigtigt, at man bruger alle sine sanser på at holde øje med trafikken. Man er den svage part og kan komme alvorligt til skade, hvis man er så optaget af sin mobil, at man for eksempel overser en bil eller et rødt lys, siger Rosa Nissen, projektleder i Rådet for Sikker Trafik.

Undersøgelsen viser også, at de unge, som bruger mobilen, mens de cykler, primært bruger den til at svare på beskeder på sms eller sociale medier, søge efter musik, tage foto eller optage video for eksempel til Snapchat eller til at tale i håndholdt mobil.

Lav aftaler med din teenager

Hvis det skal lykkes at få flere unge til at droppe mobilen, mens de cykler, så skal forældrene mere på banen. Det har nemlig en effekt, viser undersøgelsen fra Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden.

I undersøgelsen blandt 876 teenagere i alderen 13 til 16 år, siger en stor del af de unge, at forældrenes indblanding eller historier om ulykker i trafikken er noget af det, der er mest effektivt til at få dem til at ændre de risikable mobilvaner på cyklen.

I undersøgelsen kan man også se, at det blandt de børn og unge, som har klare aftaler med deres forældre om adfærd i trafikken, er mindre acceptabelt at bruge mobil på cyklen. Så meget tyder på, at forældrenes indblanding har en effekt.

- Selv om teenagerne af og til kan virke som om, at de slet ikke hører efter, når vi forældre stiller krav, så virker det. Når man taler med sit barn om trafik og kræver at barnet selvfølgelig overholder reglerne og for eksempel ikke bruger håndholdt mobil på cyklen, så kan vi se i undersøgelsen, at de unge faktisk hører efter, og at det påvirker deres adfærd, siger René Højer, programchef i TrygFonden.

I august måned vil politiet gennemføre kontrol på skolevejene i forbindelse med skolestart. Kontrollens formål er at få bilisterne til at overholde reglerne og vise hensyn til de tusindvis af skolebørn, der nu kommer ud på skolevejene. Men politiet vil også holde øje med de teenagere, der bryder reglerne og fx bruger den håndholdte mobil, mens de cykler. 

-hawin

 

Læs også: Sådan lærer du dit barn at gå eller cykle sikkert i skole: www.sikkertrafik.dk/skolestart

 

Om undersøgelsen:

I foråret 2019 har Wilke på vegne af Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt 876 unge i alderen 13-16 år, som går i grundskolen eller på en efterskole.

 

Har du inden for de seneste to måneder gjort følgende, mens du cyklede (en eller flere gange):

* Skrevet beskeder, fundet musik, adresser m.v.: 46 %

* Kigget på din mobil, når der kom beskeder (sms, sociale medier, mails m.v.): 43 %

* Taget foto/video fx til Snapchat, livestreamet etc.: 34 %

* Talt i håndholdt mobil: 34 %

Det koster 1.000 kroner i bøde, hvis du:

* Kører over for rødt

* Kører mod færdselsretningen

* Overtræder ubetinget vigepligt

* Bruger håndholdt mobil.

 

12/8 2019
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed