OK og Vestas klar med grøn strøm til elbiler fra verdens største batteridrevne ladestander

OK og Vestas klar med grøn strøm til elbiler fra verdens største batteridrevne ladestander

Danske elbilsejere får nu mulighed for at lade op med grøn vindmøllestrøm. OK og Vestas er gået sammen om en lynladerstation ved den fynske motorvej, der kan oplade elbiler med grøn strøm via et stort batteri, som er synkroniseret med en Vestas-vindmølle

Hvordan kan man sikre, at strømmen er grøn, når elbilen lades op på ladestandere koblet til elnettet? Det har energiselskaberne Vestas og OK sat sig for at svare på i form af et projekt, der allerede til november i år skal resultere i to lynladestandere, der lader via et batteri, som er digitalt synkroniseret med OK’s egen Vestas-vindmølle i Gilbjerg ved Billund.

Ladesystemet er verdens største af sin art og skal give erfaringer til parterne bag projektet, så løsningen potentielt kan rulles ud i større skala.   

- Med denne løsning sikrer vi sammen med OK, at persontransporten kan elektrificeres med vedvarende energi også når vindmøllen står stille. Nu skal vi indsamle erfaringer og bliver klogere på området, for vi ser et globalt potentiale i at kunne tilbyde konkurrencedygtige løsninger, der leverer grøn strøm til elbiler uden at ladestanderen nødvendigvis skal placeres lige ved siden af en vindmølle, siger Andreas Svendstrup-Bjerre, projektleder hos Vestas inden for energiløsninger og lagring.   

Batteriet lader fra elnettet, men en nyudviklet software synkroniserer batteriet digitalt med en specifik vindmølle og sikrer, at det kun lader, når vindmøllen producerer strøm. Batterisystemet er udviklet af Vestas og har en kapacitet på 900 kW og kan levere 650kWt, hvilket gør det til Danmarks største batteri i kommerciel drift.

- Hvis vi i Danmark skal nå i mål med vores ambitiøse CO2-reduktionsmål, er det helt afgørende, at vi udvikler effektive og forbrugervenlige løsninger, der gør det nemt for danskerne at tage det grønne valg. Som en verdensleder inden for bæredygtige energiløsninger med hovedsæde i Danmark, handler det om at tage lederskab for den grønne omstilling og sammen med vores partnere udvikle nye bæredygtige løsninger, siger Vestas bæredygtighedschef, Lisa Ekstrand. 

OK: Vi lytter til kundens behov

En del af motivationen hos OK er at tilegne sig viden om samspillet mellem batteri og ladestandere, og projektet går hånd i hånd med selskabets vision om at være en nøglespiller på fremtidens energimarked, lyder det fra Thor Folmann Krarup, OK’s produktchef for e-mobilitet: 

- Som kundeejet selskab har vi en særlig stor forpligtelse til at lytte til kundernes behov og teste nye teknologier til gavn for kunderne. Og i sidste ende markedsmodne de innovative idéer. Derfor undersøger vi hele tiden nye teknologier, og projektet her ser vi som én af de løsninger, der er reelle perspektiver i for forbrugeren, siger Thor Folmann Krarup.

- I den forbindelse er det uden tvivl væsentligt, at det sker i samarbejde med en så betydende aktør inden for vindmølleenergi som Vestas. Så det er vi selvfølgelig også glade for, tilføjer produktchefen i OK.

Lynladerstationen er placeret ved OKs tankstation ved afkørsel 50 ved Odense på den fynske motorvej E20. 

-hawin

 

Fakta om teknologien:

* 900 kW-batteriet er bygget ind  i en 20-fod container og er pt det største batteri i Danmark – Vestas driver  yderligere et  batteri på 1.200 kW og 346 kW i kommerciel drift.

* Ladesystemet er det største af sin art i verden, hvor man kombinerer et batteri med grøn strøm med ladestandere til elbiler   

* Batteriet er via et tilpasset SCADA-system synkroniseret med OKs egen Vestas-vindmølle i Gilbjerg og oplader fra elnettet med få sekunders nøjagtighed, når vindmøllen producerer strøm 

 

21/9 2020
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen