OK og Vestas klar med grøn strøm til elbiler fra verdens største batteridrevne ladestander

OK og Vestas klar med grøn strøm til elbiler fra verdens største batteridrevne ladestander

Danske elbilsejere får nu mulighed for at lade op med grøn vindmøllestrøm. OK og Vestas er gået sammen om en lynladerstation ved den fynske motorvej, der kan oplade elbiler med grøn strøm via et stort batteri, som er synkroniseret med en Vestas-vindmølle

Hvordan kan man sikre, at strømmen er grøn, når elbilen lades op på ladestandere koblet til elnettet? Det har energiselskaberne Vestas og OK sat sig for at svare på i form af et projekt, der allerede til november i år skal resultere i to lynladestandere, der lader via et batteri, som er digitalt synkroniseret med OK’s egen Vestas-vindmølle i Gilbjerg ved Billund.

Ladesystemet er verdens største af sin art og skal give erfaringer til parterne bag projektet, så løsningen potentielt kan rulles ud i større skala.   

- Med denne løsning sikrer vi sammen med OK, at persontransporten kan elektrificeres med vedvarende energi også når vindmøllen står stille. Nu skal vi indsamle erfaringer og bliver klogere på området, for vi ser et globalt potentiale i at kunne tilbyde konkurrencedygtige løsninger, der leverer grøn strøm til elbiler uden at ladestanderen nødvendigvis skal placeres lige ved siden af en vindmølle, siger Andreas Svendstrup-Bjerre, projektleder hos Vestas inden for energiløsninger og lagring.   

Batteriet lader fra elnettet, men en nyudviklet software synkroniserer batteriet digitalt med en specifik vindmølle og sikrer, at det kun lader, når vindmøllen producerer strøm. Batterisystemet er udviklet af Vestas og har en kapacitet på 900 kW og kan levere 650kWt, hvilket gør det til Danmarks største batteri i kommerciel drift.

- Hvis vi i Danmark skal nå i mål med vores ambitiøse CO2-reduktionsmål, er det helt afgørende, at vi udvikler effektive og forbrugervenlige løsninger, der gør det nemt for danskerne at tage det grønne valg. Som en verdensleder inden for bæredygtige energiløsninger med hovedsæde i Danmark, handler det om at tage lederskab for den grønne omstilling og sammen med vores partnere udvikle nye bæredygtige løsninger, siger Vestas bæredygtighedschef, Lisa Ekstrand. 

OK: Vi lytter til kundens behov

En del af motivationen hos OK er at tilegne sig viden om samspillet mellem batteri og ladestandere, og projektet går hånd i hånd med selskabets vision om at være en nøglespiller på fremtidens energimarked, lyder det fra Thor Folmann Krarup, OK’s produktchef for e-mobilitet: 

- Som kundeejet selskab har vi en særlig stor forpligtelse til at lytte til kundernes behov og teste nye teknologier til gavn for kunderne. Og i sidste ende markedsmodne de innovative idéer. Derfor undersøger vi hele tiden nye teknologier, og projektet her ser vi som én af de løsninger, der er reelle perspektiver i for forbrugeren, siger Thor Folmann Krarup.

- I den forbindelse er det uden tvivl væsentligt, at det sker i samarbejde med en så betydende aktør inden for vindmølleenergi som Vestas. Så det er vi selvfølgelig også glade for, tilføjer produktchefen i OK.

Lynladerstationen er placeret ved OKs tankstation ved afkørsel 50 ved Odense på den fynske motorvej E20. 

-hawin

 

Fakta om teknologien:

* 900 kW-batteriet er bygget ind  i en 20-fod container og er pt det største batteri i Danmark – Vestas driver  yderligere et  batteri på 1.200 kW og 346 kW i kommerciel drift.

* Ladesystemet er det største af sin art i verden, hvor man kombinerer et batteri med grøn strøm med ladestandere til elbiler   

* Batteriet er via et tilpasset SCADA-system synkroniseret med OKs egen Vestas-vindmølle i Gilbjerg og oplader fra elnettet med få sekunders nøjagtighed, når vindmøllen producerer strøm 

 

21/9 2020
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert
  • Ny gps på truckermenuen

    Ny gps på truckermenuen

    transport ›Michelin føjer skræddersyet gps til sin Truckfly-app, som allerede hjælper 615.000 truckere i Europa