Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

Den globale skibs- og luftfart skal gøres markant grønnere, og Danmark har unikke muligheder for at bistå med løsninger. Det mener Green Power Denmark, som støttes af DI og Danske Rederier i en rapport med fire anbefalinger til regeringen

I rapporten fremlægger Green Power Denmark anbefalinger til, hvordan regeringen aktivt bør arbejde for etableringen og opskaleringen af grøn PtX-brændstofproduktion til luft- og skibsfarten på globalt og europæisk plan.

-Der er behov for at øge vores ambitioner der, hvor vi kan bidrage med flest CO2-reduktioner. Et oplagt sted at begynde er ved at producere grønne PtX-brændstoffer til den internationale transportsektor, siger Camilla Holbech, direktør for vedvarende energi og PtX i Green Power Denmark.

Hun fortsætter:

- Danmark har en unik mulighed for at gå forrest og bistå med at nedbringe udledningerne, men det kræver, at vi er fremme i skoene nu og sikrer, at der inden midten af 2026 træffes de nødvendige investeringsbeslutninger. 

Rapporten anbefaler regeringen at sætte et dansk produktionsmål for PtX-brændstoffer til luft- og skibsfarten svarende til en reduktion på 2,5 mio. ton CO2 i 2035.

Meget mere havvind
Målsætningen er ambitiøs, men helt igennem realistisk, fastslår Camilla Holbech, der blandt andet peger på Danmarks unikke muligheder for at opsætte meget mere havvind – her kan værdikæden for PtX understøtte og styrke businesscasen, fordi PtX-anlæggene sikrer et stort og stabilt aftag af grøn strøm.

- For at lykkes kræver det den rette politiske prioritering, og at regeringen handler nu. Danmark har potentialet til at udbygge vores vind- og solkapacitet markant, vi har gode muligheder for at fange den biogene CO2 fra vores kraftvarmeværker, og vi har dygtige virksomheder i hele værdikæden, der er klar til at rykke, siger Camilla Holbech, som også fremhæver den rolle, produktionen kan spille i hele Europa.

-Brug for massic opskallering
Kort før påske blev der indgået en klimaaftale i FN-organet IMO, der regulerer den internationale skibsfart. Aftalen anviser vejen til netto-nuludledning for sektoren omkring 2050 og indeholder blandt andet en økonomisk mekanisme og brændstofstandard, der skal stemmes endeligt igennem i oktober 2025.

Rapporten anbefaler regeringen at fortsætte det stærke engagement i IMO og engagere sig yderligere i ICAO for at sikre en ambitiøs global anvendelse af PtX-brændstoffer. Regeringen bør desuden arbejde for, at EU også fastholder de allerede vedtagne grønne målsætninger.

Rapporten og dens beregninger er udarbejdet af Green Power Denmark og har Dansk Industri samt Danske Rederier som medafsendere.

-Dansk skibsfart er frontrunner i den grønne omstilling på verdenshavene. Men der er brug for en massiv opskalering af produktionen af grønne brændstoffer til at putte i tanken på vores skibe, hvis vi skal komme helt i mål med ambitionen om klimaneutral skibsfart, og hvis vi skal kunne leve op til gældende EU-regler og IMO's Net Zero Framework, siger Nina Porst, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.

Hakon Iversen, branchedirektør i DI Transport, som er sekretariat for Brancheforeningen for Dansk Luftfart og Klimapartnerskabet for Luftfart, siger bl.a.

- Det er afgørende, at vi sikrer en effektiv integration af hele leverandørkæden frem til luftfartsselskaberne, hvor brændstoffet anvendes. Den kan kun ske baseret på den rigtige risikodeling. Her er anbefalingen om, at regeringen for eksempel skal øremærke danske midler fra EU's ETS-system til dansk PtX-produktion og udmønte midlerne via en dobbelt auktionsmekanisme, vigtig.

Hele rapporten fra Green Power Denmark kan læses her

-lipe

 

6/5 2025
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år
  • Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    transport ›Kinesisk varebil får en nyttelast på 1430 kilo og et varerum på hele 19,8 kubikmeter
  • Cool kørsel uden støj

    Cool kørsel uden støj

    transport ›Dansk Cater opgraderer flåden med fuldelektriske lastbiler, som er forsynet med kølesystemer fra Thermo King
  • InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    transport ›Etiketspecialisterne Herma og cab Produkttechnik præsenterer en ny type etiketter uden bagside til logistik- og transportbranchen. Lancerinen sker på messen Labelexpo 2025 i næste måned
  • Grønnere fremtid på vej

    Grønnere fremtid på vej

    transport ›Transport- og logistikvirksomheden H. Daugaard har investeret massivt i el-lastbiler og de første tre er nu leveret og taget i brug