På vej med infrastruktur til de tunge køretøjerSådan kommer de nye ladesites til el-lastbiler til at se ud. Lastbilerne kan komme til fra begge sider.

På vej med infrastruktur til de tunge køretøjer

Adgang til effektiv, strategisk placeret lynopladning er altafgørende, når lastbiler skal over på el. Hidtil har de få eldrevne lastbiler, vi har her i landet, ladet op ved egne depoter, men som de første sætter E.ON Drive Infrastructure offentligt tilgængelige 400 kW-ladestandere op til den tunge transport. De første ved Høje Taastrup Transportcenter i 2023 som starten på E.ONs korridor af standere ned igennem Europa til el-lastbiler

Den grønne omstilling af den tunge vejtransport er vigtig for at nå Danmarks mål om mindst 70 % reduktion i drivhusgasser frem mod 2030.

Den nye regering vil fremskynde udviklingen af grøn transport i Danmark bl.a. ”ved at sætte yderligere handling bag fremme af nulemissions-lastbiler inklusive opsætning af ladestandere”.  

Og skal lastbiler og varebiler køre på el – skal der også være opladning klar til dem. Og den udrulning er E.ON Drive Infrastructure Denmark i gang med nu i tæt samarbejde med lastbilsproducenterne, og er på vej med offentlige standere – først i Høje-Taastrup og derefter er aftalen om de næste på plads i Hirtshals.

De første ladestandere til varebiler og lastbiler på el bliver med en effekt på 400 kW.

Centralt for hele manøvren er at skabe tryghed og gøre det let for vognmandsforretninger at skifte til el, og der kan E.ON trække på sin erfaring fra 13 europæiske lande.

Let adgang er essentielt
I første omgang sætter E.ON tre 400 kW-ladestandere op hvert sted, der kan lade seks el-lastbiler op samtidigt. Parkeringspladserne er nemlig designede, så ellastbilerne kan parkere på begge sider af standerne.

- Erhvervstransport på el halter efter den udvikling, vi har set de senere år for privatbiler. Som ladeoperatør vil vi gå forrest og lette adgangen til opladning – også for den tunge transport. Jo flere lademuligheder vi har strategisk placeret rundt om i landet, jo lettere bliver det at få lastbiler over på el. Vi vil investere i og skrue op for grøn omstilling af den tunge transport – både offentlige og privatejede ladestandere, udtaler Anders Krag, Managing Director for ladenetværket E.ON Drive Infrastructure Denmark.

En fjerdedel af Europas samlede CO2-udledning kommer fra transporten, og ifølge Det Europæiske Miljøagentur kommer 71,7 % af den udledning fra vejtransporten. Tunge køretøjer og lette varevogne står for over en tredjedel.

- Høje Taastrup Transportcenter har dagligt over 5000 besøg af lastbiler. Med aftalen med E.ON bliver vi klar til el-lastbilerne, og vi ser en stor fordel i at være de første til at tilbyde offentlig tilgængelig opladning til el-lastbiler og -varebiler, siger Mikkel Merrild, Driftchef fra Høje Taastrup Transportcenter.

Opladningsmønster er anderledes end for privatbiler
Det er ikke kun på rastepladserne E.ON forbereder sig til el-lastbilerne.

Tung transport stiller særlige krav, fordi opladningen skal passe ind i det køremønster og funktion, som lastbilen eller varebilen har.

Derfor arbejder E.ON på aftaler og samarbejder med transportfirmaer, lastbilproducenter, fragtfirmaer, lagervirksomheder og andre steder, hvor man kunne tænke sig, at en bil kan lade op, mens den bliver læsset, eller chaufføren holder hviletid.

-hawin

Fakta:

  • De første offentligt tilgængelige ladestandere dedikeret til tung transport sættes op ved Høje Taastrup Transportcenter, Estland Alle, 2630 Taastrup, og forventes at være i drift i slutningen af 2023. Seks lastbiler kan lade på sitet samtidigt.
  • Herefter følger tre lynladere på 400 kW til 6 el-lastbiler ved Hirtshals Transportcenter, Dalsagervej 3, 9850 Hirtshals.
  • Ladestanderne har en effekt på 400 kW, men kan skaleres op til 1 MW, når teknologien er klar.

E.ON understøtter alle former for opladning til tung transport; både offentlige ladestandere og privatejede ved depoter, terminaler og virksomheder.

27/1 2023
  • Zalando har valgt PostNord TPL

    Zalando har valgt PostNord TPL

    transport ›PostNord TPL skal drive Zalandos nordiske distributionscenter i Brunna. Opgaven er en af de største opgaver i virksomhedens historie og markerer et stort skridt fremad for partnerskabet
  • GLS' nye distributionscenter i Randers er åbnet

    GLS' nye distributionscenter i Randers er åbnet

    transport ›I sidste uge slog pakkedistributøren dørene op til centret, der øger kapacitet markant og medfører bl.a. flere arbejdspladser, mindre motorvejskørsel og flere elbiler
  • Grøn flyrute er helt sort

    Grøn flyrute er helt sort

    transport ›Norwegians kommende indenrigsrute med biobrændsel udleder ifølge rapport mere CO2 end traditionelt flyfuel. Forbrugerrådet TÆNK kalder grøn betegnelse for Greenwashing
  • Den bedste - for femte år i træk

    Den bedste - for femte år i træk

    transport ›DHL Express' omkring 45.000 medarbejdere har endnu engang kårets deres arbejdsplads til Europas bedste
  • Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    transport ›Selskabet har sammen med sine samarbejdspartnere vundet statens udbud om at flyve med 40% Sustainable Aviation Fuel (SAF) mellem Aalborg og København. Udbuddet er det første af sin slags i EU
  • Nye dækregler i Danmark og Sverige – allerede nu

    Nye dækregler i Danmark og Sverige – allerede nu

    transport ›I Danmark gælder nye dækregler også for lastbiler og busser til denne vinter – og i Sverige er lovgivningen strammet væsentligt, hvilket kan udfordre den tunge sektor
  • AI hjælper med flådestyringen

    AI hjælper med flådestyringen

    transport ›Flåderådgiver fra Webfleet er en ny AI-drevet løsning, der skal gøre det enklere, hurtigere og mere effektivt for flådeteams at få adgang til drifts- og performance-data
  • Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    transport ›Sikkerhedsparkeringen til 35 lastbiler er resultatet af et strategisk samarbejde mellem Drivers First, Venturi Fastigheter og Øresundsbron