På vej med infrastruktur til de tunge køretøjerSådan kommer de nye ladesites til el-lastbiler til at se ud. Lastbilerne kan komme til fra begge sider.

På vej med infrastruktur til de tunge køretøjer

Adgang til effektiv, strategisk placeret lynopladning er altafgørende, når lastbiler skal over på el. Hidtil har de få eldrevne lastbiler, vi har her i landet, ladet op ved egne depoter, men som de første sætter E.ON Drive Infrastructure offentligt tilgængelige 400 kW-ladestandere op til den tunge transport. De første ved Høje Taastrup Transportcenter i 2023 som starten på E.ONs korridor af standere ned igennem Europa til el-lastbiler

Den grønne omstilling af den tunge vejtransport er vigtig for at nå Danmarks mål om mindst 70 % reduktion i drivhusgasser frem mod 2030.

Den nye regering vil fremskynde udviklingen af grøn transport i Danmark bl.a. ”ved at sætte yderligere handling bag fremme af nulemissions-lastbiler inklusive opsætning af ladestandere”.  

Og skal lastbiler og varebiler køre på el – skal der også være opladning klar til dem. Og den udrulning er E.ON Drive Infrastructure Denmark i gang med nu i tæt samarbejde med lastbilsproducenterne, og er på vej med offentlige standere – først i Høje-Taastrup og derefter er aftalen om de næste på plads i Hirtshals.

De første ladestandere til varebiler og lastbiler på el bliver med en effekt på 400 kW.

Centralt for hele manøvren er at skabe tryghed og gøre det let for vognmandsforretninger at skifte til el, og der kan E.ON trække på sin erfaring fra 13 europæiske lande.

Let adgang er essentielt
I første omgang sætter E.ON tre 400 kW-ladestandere op hvert sted, der kan lade seks el-lastbiler op samtidigt. Parkeringspladserne er nemlig designede, så ellastbilerne kan parkere på begge sider af standerne.

- Erhvervstransport på el halter efter den udvikling, vi har set de senere år for privatbiler. Som ladeoperatør vil vi gå forrest og lette adgangen til opladning – også for den tunge transport. Jo flere lademuligheder vi har strategisk placeret rundt om i landet, jo lettere bliver det at få lastbiler over på el. Vi vil investere i og skrue op for grøn omstilling af den tunge transport – både offentlige og privatejede ladestandere, udtaler Anders Krag, Managing Director for ladenetværket E.ON Drive Infrastructure Denmark.

En fjerdedel af Europas samlede CO2-udledning kommer fra transporten, og ifølge Det Europæiske Miljøagentur kommer 71,7 % af den udledning fra vejtransporten. Tunge køretøjer og lette varevogne står for over en tredjedel.

- Høje Taastrup Transportcenter har dagligt over 5000 besøg af lastbiler. Med aftalen med E.ON bliver vi klar til el-lastbilerne, og vi ser en stor fordel i at være de første til at tilbyde offentlig tilgængelig opladning til el-lastbiler og -varebiler, siger Mikkel Merrild, Driftchef fra Høje Taastrup Transportcenter.

Opladningsmønster er anderledes end for privatbiler
Det er ikke kun på rastepladserne E.ON forbereder sig til el-lastbilerne.

Tung transport stiller særlige krav, fordi opladningen skal passe ind i det køremønster og funktion, som lastbilen eller varebilen har.

Derfor arbejder E.ON på aftaler og samarbejder med transportfirmaer, lastbilproducenter, fragtfirmaer, lagervirksomheder og andre steder, hvor man kunne tænke sig, at en bil kan lade op, mens den bliver læsset, eller chaufføren holder hviletid.

-hawin

Fakta:

  • De første offentligt tilgængelige ladestandere dedikeret til tung transport sættes op ved Høje Taastrup Transportcenter, Estland Alle, 2630 Taastrup, og forventes at være i drift i slutningen af 2023. Seks lastbiler kan lade på sitet samtidigt.
  • Herefter følger tre lynladere på 400 kW til 6 el-lastbiler ved Hirtshals Transportcenter, Dalsagervej 3, 9850 Hirtshals.
  • Ladestanderne har en effekt på 400 kW, men kan skaleres op til 1 MW, når teknologien er klar.

E.ON understøtter alle former for opladning til tung transport; både offentlige ladestandere og privatejede ved depoter, terminaler og virksomheder.

27/1 2023
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen