På vej med infrastruktur til de tunge køretøjerSådan kommer de nye ladesites til el-lastbiler til at se ud. Lastbilerne kan komme til fra begge sider.

På vej med infrastruktur til de tunge køretøjer

Adgang til effektiv, strategisk placeret lynopladning er altafgørende, når lastbiler skal over på el. Hidtil har de få eldrevne lastbiler, vi har her i landet, ladet op ved egne depoter, men som de første sætter E.ON Drive Infrastructure offentligt tilgængelige 400 kW-ladestandere op til den tunge transport. De første ved Høje Taastrup Transportcenter i 2023 som starten på E.ONs korridor af standere ned igennem Europa til el-lastbiler

Den grønne omstilling af den tunge vejtransport er vigtig for at nå Danmarks mål om mindst 70 % reduktion i drivhusgasser frem mod 2030.

Den nye regering vil fremskynde udviklingen af grøn transport i Danmark bl.a. ”ved at sætte yderligere handling bag fremme af nulemissions-lastbiler inklusive opsætning af ladestandere”.  

Og skal lastbiler og varebiler køre på el – skal der også være opladning klar til dem. Og den udrulning er E.ON Drive Infrastructure Denmark i gang med nu i tæt samarbejde med lastbilsproducenterne, og er på vej med offentlige standere – først i Høje-Taastrup og derefter er aftalen om de næste på plads i Hirtshals.

De første ladestandere til varebiler og lastbiler på el bliver med en effekt på 400 kW.

Centralt for hele manøvren er at skabe tryghed og gøre det let for vognmandsforretninger at skifte til el, og der kan E.ON trække på sin erfaring fra 13 europæiske lande.

Let adgang er essentielt
I første omgang sætter E.ON tre 400 kW-ladestandere op hvert sted, der kan lade seks el-lastbiler op samtidigt. Parkeringspladserne er nemlig designede, så ellastbilerne kan parkere på begge sider af standerne.

- Erhvervstransport på el halter efter den udvikling, vi har set de senere år for privatbiler. Som ladeoperatør vil vi gå forrest og lette adgangen til opladning – også for den tunge transport. Jo flere lademuligheder vi har strategisk placeret rundt om i landet, jo lettere bliver det at få lastbiler over på el. Vi vil investere i og skrue op for grøn omstilling af den tunge transport – både offentlige og privatejede ladestandere, udtaler Anders Krag, Managing Director for ladenetværket E.ON Drive Infrastructure Denmark.

En fjerdedel af Europas samlede CO2-udledning kommer fra transporten, og ifølge Det Europæiske Miljøagentur kommer 71,7 % af den udledning fra vejtransporten. Tunge køretøjer og lette varevogne står for over en tredjedel.

- Høje Taastrup Transportcenter har dagligt over 5000 besøg af lastbiler. Med aftalen med E.ON bliver vi klar til el-lastbilerne, og vi ser en stor fordel i at være de første til at tilbyde offentlig tilgængelig opladning til el-lastbiler og -varebiler, siger Mikkel Merrild, Driftchef fra Høje Taastrup Transportcenter.

Opladningsmønster er anderledes end for privatbiler
Det er ikke kun på rastepladserne E.ON forbereder sig til el-lastbilerne.

Tung transport stiller særlige krav, fordi opladningen skal passe ind i det køremønster og funktion, som lastbilen eller varebilen har.

Derfor arbejder E.ON på aftaler og samarbejder med transportfirmaer, lastbilproducenter, fragtfirmaer, lagervirksomheder og andre steder, hvor man kunne tænke sig, at en bil kan lade op, mens den bliver læsset, eller chaufføren holder hviletid.

-hawin

Fakta:

  • De første offentligt tilgængelige ladestandere dedikeret til tung transport sættes op ved Høje Taastrup Transportcenter, Estland Alle, 2630 Taastrup, og forventes at være i drift i slutningen af 2023. Seks lastbiler kan lade på sitet samtidigt.
  • Herefter følger tre lynladere på 400 kW til 6 el-lastbiler ved Hirtshals Transportcenter, Dalsagervej 3, 9850 Hirtshals.
  • Ladestanderne har en effekt på 400 kW, men kan skaleres op til 1 MW, når teknologien er klar.

E.ON understøtter alle former for opladning til tung transport; både offentlige ladestandere og privatejede ved depoter, terminaler og virksomheder.

27/1 2023
  • Blue Logistics har åbnet selskab i Dubai

    Blue Logistics har åbnet selskab i Dubai

    transport ›Den danske virksomhed har 1. november sammen med lokale partnere etableret Blue ME Logistics LLC. Det skal bane vejen til markeder Mellemøsten, Afrika og Asien
  • CM Transport udskifter hele flåden

    CM Transport udskifter hele flåden

    transport ›Hen over de kommende år udskifter CM Transport hele flåden på 53 lastbiler til Mercedes-Benz. De første 30 biler leveres allerede inden 1. april 2026
  • PostNord opruster inden Black Friday

    PostNord opruster inden Black Friday

    transport ›Black Friday og julen står for døren, og det har fået PostNord til at åbne flere nye pakkeshops i hele landet.
  • Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    transport ›Den kollektive ordning ReturBat har valgt at lade Batteriretur videreføre sine aktiviteter på blybatterier, hvilket medfører en mere effektiv og sammenhængende indsats på tværs af brancher og batterityper
  • Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    transport ›Danmarkshistoriens største anlægsprojekt skifter ud i ledelsen. Med Guy Taylor vil organisationen få tilført mere international erfaring den udfordrende byggeproces, som er bl.a. er ramt af forsinkelser på flere områder
  • Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    transport ›Skolen, som bl.a. tilbyder bus, gods- og truckuddannelser, bliver den 19. i rækken af erhvervsskoler og udbydere, der tilbyder 90 procent af alle AMU-kurser i Danmark
  • Ejner Hessel udvider sortimentet

    Ejner Hessel udvider sortimentet

    transport ›Med en ny forhandleraftale bliver Ejner Hessel officiel forhandler af det hollandske trailermærke Broshuis i Danmark, Norge og Sverige
  • El-lastbiler går over grænsen

    El-lastbiler går over grænsen

    transport ›Fra og med oktober kører Brings elektriske lastbil over landegrænsen mellem Sverige og Danmark. Den nye lastbil er Posten Bring koncernens første grænseoverskridende el-lastbil